Hoi Bebby,
Hier kan ik je nu wel iets over uitleggen. Sinds wij een huis hebben gekocht (hebben net 2 maanden de sleutels), hebben wij geen samenlevingscontract gedaan, wettelijk is er dan nog niets geregeld over erfenis en dit is een ingewikkeld verhaal. Je moet dan namelijk ook nog 2 testamenten maken. Totaal zo'n 800 euro. Aangezien wij volgend jaar willen trouwen (nu zeker en hebben al een datum), vonden wij dit zonde van ons geld.
Op het gemeentehuis zijn gezette tijden (meestal maandag ochtend vroeg) dat je gratis kunt trouwen/geregistreerd partnerschap. Hier hebben wij voor gekozen (geregistreerd partnerschap) en dit is afgelopen maandag voltrokken. Echter moet je voor beide op andere dagen een gelijke prijs betalen.
Echter wordt dit door de wet als een dergelijk huwelijk gezien en heeft ook die eigenschappen, er zijn enkele verschillen als; bij getrouwd zijn gaat de wet ervan uit dat de man altijd de vader is en bij geregistreerd partnerschap moet de man het kind nog erkennen, ook blijkt dit gemakkelijker te ontbinden te zijn (hoe dat gaat dat weet ik niet, daar ga ik ook niet van uit).
Bij geregistreerd partnerschap ben je partner van elkaar en mag je ook al de achternaam van je vriend hebben!
Nogmaals de wet ziet het als een huwelijk. Wij zagen het als tijdelijke oplossing voor ons trouwen volgend jaar, omdat dit toch belangrijk is i.v.m. de woning. En dachten tekenen even. Maar er was een ceremonie, je moet minimaal 2 tot maximaal 4 getuigen hebben, er mag net als bij trouwen ook allemaal gasten komen, etc. Dit hebben wij niet gedaan, alleen de 4 getuigen (beide ouders) en verder komt het volgend jaar wel. Maar het was dus best serieus bedoel ik ermee te zeggen. Kortom we hebben geoefend voor trouwen want je moet ook hierbij elkaar het "ja" woord geven.
Volgens de ambtenaren is dit ook gewoon trouwen. Officieel is het jaren terug ingebracht als het homo/lesbienne huwelijk, maar is nu gelijk getrokken. Er zijn ook vele paren die het hierbij laten, immers is het net als trouwen. Zo hoorde ik van mij schoonzusje dat die een collega had die al 40 was, nieuwe vriend, beide getrouwd geweest en gescheiden en kozen nu voor geregistreerd partnerschap.
Zo hebben wij het dus geregeld!