ben je getrouwd, partnerschapregistratie of iets anders??

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af hoe jullie het geregeld hebben met je partner.
Ik woon samen en we hebben een samenlevings contract getekend toen we het huis hebben gekocht.
Mijn vriend wil niet trouwen, daar heb ik me bij neergelegd.   Maar als we een kindje krijgen gaan we wel een gerigistreerd partnerschap doen. Alhoewel ik wel graag zijn achternaam zou willen, maar jah...de reden die hij geeft begrijp ik wel, misschien ooit eens in de toekomst.
Hoe hebben jullie het geregeld????

liefs bebby

hoi hoi,
ik ben getrouwd inmiddels alweer dik 4 jaar
als jullie geregistreerd partner zijn mag jij dan niet zijn naam aannnemen want ik heb me ooit laten vertellen dat het vrijwel gelijk is als trouwen ??
kan me voorstellen dat het niet leuk is om zijn naam niet te dragen ik vond het toen ook erg leuk , een nieuwe naam al heb ik er vreselijk aan moeten wennen
hahahaha
misschien een kleine troost maar als je strakjes zwanger bent en je kindje is er dan krijgt hij wel de achternaam
heel veel succes met zwanger worden en laat van je horen he
gr. tamaar

Ik weet het eigenlijk niet of je nou wel of niet de achternaam aan mag nemen.
Ach en de redenen die mijn vriend geeft zijn ook zeer begrijpelijk. En soms is het geven en nemen in een relatie. Ik heb me er bij neergelegd, een trouwfeest zit er binnenkort niet in, maar in de toekomst vast wel een ander feestje  (hopen wij )

kus bebby

Hoi Bebby,
Hier kan ik je nu wel iets over uitleggen.  Sinds wij een huis hebben gekocht (hebben net 2 maanden de sleutels), hebben wij geen samenlevingscontract gedaan, wettelijk is er dan nog niets geregeld over erfenis en dit is een ingewikkeld verhaal. Je moet dan namelijk ook nog 2 testamenten maken. Totaal zo'n 800 euro. Aangezien  wij volgend jaar willen trouwen (nu zeker en hebben al een datum), vonden wij dit zonde van ons geld.
Op het gemeentehuis zijn gezette tijden (meestal maandag ochtend vroeg) dat je gratis kunt trouwen/geregistreerd partnerschap. Hier hebben wij voor gekozen (geregistreerd partnerschap) en dit is afgelopen maandag voltrokken. Echter moet je voor beide op andere dagen een gelijke prijs betalen.
Echter  wordt dit door de wet als een dergelijk huwelijk gezien en heeft ook die eigenschappen, er zijn enkele verschillen als; bij getrouwd zijn gaat de wet ervan uit dat de man altijd de vader is en bij geregistreerd partnerschap moet de man het kind nog erkennen, ook blijkt dit gemakkelijker te ontbinden te zijn (hoe dat gaat dat weet ik niet, daar ga ik ook niet van uit).
Bij geregistreerd partnerschap ben je partner van elkaar en mag je ook al de achternaam van je vriend hebben!
Nogmaals de wet ziet het als een huwelijk. Wij zagen het als tijdelijke oplossing voor ons trouwen volgend jaar, omdat dit toch belangrijk is i.v.m. de woning.  En dachten tekenen even. Maar er was een ceremonie, je moet minimaal 2 tot maximaal 4 getuigen hebben, er mag net als bij trouwen ook allemaal gasten komen, etc. Dit hebben wij niet gedaan, alleen de 4 getuigen (beide ouders) en verder komt het volgend jaar wel. Maar het was dus best serieus bedoel ik ermee te zeggen. Kortom we hebben geoefend voor trouwen  want je moet ook hierbij elkaar het "ja" woord geven.
Volgens de ambtenaren is dit ook gewoon trouwen. Officieel is het jaren terug ingebracht als het homo/lesbienne  huwelijk, maar is nu  gelijk getrokken. Er zijn ook vele paren die het hierbij laten, immers is het net als trouwen. Zo hoorde ik van mij schoonzusje  dat die een collega had die al 40 was, nieuwe vriend, beide getrouwd  geweest en gescheiden en kozen nu voor geregistreerd partnerschap.  
Zo hebben wij het dus geregeld!

heeeyy
even als troost maar het is ook echt zo
trouwen heeft wat romantisch en is heel leuk ook het feestje   maar om heel eerlijk te zijn...
het kost je bakken met geld , het is maar 1 dag en die gaat eigenlijk in een waas aan je voorbij en aan je relatie veranderd er helemaal niets geen ander gevoel niks
wij woonden nl. al samen voor ons huwelijk en we zijn nog even dol op elkaar
dus het gevoel dat je wil trouwen kan ik me voorstellen maar het gevoel en je relatie geeft het geen opkikker of een ander gevoel hoor
nu kun je mss veel meer babyspullen kopen en misschien daarom strakjes een feestje houden
veel liefs tamaar

Klopt wat Tamaar zegt! Na het registratie partnerschap voelt het inderdaad niet anders. Iets meer gebondenheid, maar volgens mij voel je die ook zodra er een babytje is.
Wij gaan dus nog wel trouwen, maar ook meer omdat dat ons beide leuk lijkt. Maar niet heel erg in het groot, waarschijnlijk in besloten kring na het huwelijk een etentje.

Hallo,

Bij ons is het woensdagochtend gratis ( das niet verkeerd), ik wist niet dat je dan ook de achternaam van je vriend mocht aannemen.
Wij hebben nu een samenlevingscontract en daarom heen verder alles geregeld, dat moest aangezien we een huis kochten.
Maar goed, het geld voor een huwelijk hebben we zowieso niet, en ik vind het tegenwoordig ook schaandlig duur allemaal.
Ik denk dat wij het gaan houden tot een partnerschapregistratie en dan iets van een tuinfeestje (aangezien mijn schoonouders op het platteland wonen, kan dat best)
maar jah trouwen blijft een meisjesdroom he?

xxx

Dat mag dus wel!
Het klopt inderdaad dat je een van beide   (samelevingscontract met testament of een geregistreerd partnerschap) nodig hebt bij een eigen huis. Immers staat een in een huwelijk ook al de erfenis geregeld.
Het is inderdaad ook schandalig duur! Succes met jullie keuze! Inderdaad is woensdag helemaal niet zo'n verkeerde dag.

Terug
Bovenaan