Benodigdheden newborn

Zo is het wel een flinke lijst ;)
Aankleedkussenhoes/wieghoeslakentje om het voedingskussen is zeker een tip maar niet vergelijkbaar met het babynestje. Ik deed overdag vaak dat voedingskussen in de box, zeker als hij een beetje spugerig was, dan kon hij wat schuiner liggen. In het babynestje liggen ze echt plat, maar doordat ze er niet in wegzakken dus wel veiliger. 

Over het badje; wij hebben een schnugglebadje, hier kunnen ze heel snel zelf in zitten waardoor jij je handen vrij hebt. Ik vind douchen zelf echt wel een gedoe. Mijn zoontje is vrij zwaar en ik vond het zelf snel te zwaar om hem vast te houden om te douchen. Je kan dan ook niet goed zijn haren wassen etc. Tenminste,.. ik kom dan handen tekort ?

Nog 1 ding over melkpoeder, ik weet dat ik daar ook over twijfelde. Bij mij zei de kraamzorg bij de intake: als je het in huis hebt ga je sneller overstag als het de eerste nachten even niet lukt met de borstvoeding. Het is de volgende dag zo gehaald als het nodig is. Ik ben blij dat ik ernaar geluisterd heb want ik geef nu met 9 maanden nog borstvoeding dus die bus had ik dan inmiddels weg kunnen gooien,.. mocht ik nu nog op poedermelk over moeten dan zijn we al aan opvolgmelk toe. Er is ook zo veel keus,.. het cb adviseerde mij bij 6 maanden een specifieke soort die ik nooit in eerste instantie uitgekozen zou hebben. Succes!

[quote quote=10334007]Hallo allemaal, Ten eerste bedankt voor alle reacties! Heel blij mee, want hier heb ik echt wat aan. Op internet lees je zoveel over wat je wel/niet nodig zou hebben maar de beste adviezen komen toch echt uit ervaringen van ouders zelf. Ten tweede bedankt voor de wensen/succesjes. 1. Ik heb een aantal overslagrompers en een aantal normale rompers, zo kan ik zelf uitvinden wat wij het prettigst vinden. Ik weet uit werkervaring dat ik de normale wel het fijnst vind bij 1+ maar de overslag lijkt me opzich wel handig voor een newborn. 2. Ik gebruik Bepanthen zelf ook voor mijn huid dus was heel blij dat ik een baby-versie cadeau heb gekregen. Ik denk dat ik inderdaad kies voor dit product vanwege de ingrediënten. Ik heb vanuit de blije doos en een ander pakket wel kleine potjes Sudocrem gekregen maar ik ga dat liever niet gebruiken op het tere babyhuidje ivm wat daar allemaal in zit. Ik heb ook billencreme gekregen van Zwitsal Natural maar daar blijkt ook parfum en wat andere niet-zo goede stoffen in te zitten.. helaas. 3. Het leek me al bijzonder dat je het koud krijgt terwijl je zo hard werkt bij een bevalling. Ik ben van mijzelf sowieso al een kachel. Dus; goede tip! Ik heb zowel dikke als normale sokken in mijn tas gestopt en ook verschillende soort kleding wat ik in laagjes kan dragen of uit doen. 4. Ik heb inderdaad heel veel hydrofiele doeken, zowel grote als kleine. Weet uit werkervaring dat die super handig zijn en altijd van pas komen. 5. In het kraampakket zaten twee pakken kraamverband, ging er inderdaad al vanuit dat dat niet genoeg is maar ik wacht toch even af tot dat ik bevallen ben met inslaan. Kan altijd nog mijn partner of moeder naar de winkel sturen voor een nieuwe voorraad! Ik lees bij een ander dat die van Kotex het best zijn, dus dat staat genoteerd. 6. Heb heel veel proefmonsters van inoli badolie gekregen dus als die op zijn denk ik ook dat ik die koop. Ik hoor ook goede verhalen over die van naïf, dus ik twijfel nog. 7. Ik heb een paar badcapes en best wel veel mutsjes, dus dat zit wel goed. 8. Ik ben heel oplettend betreft de ingrediënten van producten maar goede tip Flens Ster. 9. Een draagdoek lijkt me heel fijn maar ze zijn zó prijzig! Ik heb wel een draagzak gekregen. 10. Elastieken, lippenbalsem en eten. Check! 11. We hebben wel (heel veel) Zwitsal in huis want ik vind die geur ook heerlijk maar denk dat ik in verband met de ingrediënten de eerste weken begin met Neutral producten. 12. Toevallig heb ik gister een tepelcreme gekregen, deze was van Etos eigen merk. Is er nog een echte af- of aanrader? Ik lees veel goeds over de purelan van Medela ivm 100% lanolin. 13. Een krukje is een hele goede, ik ben lang maar in zo’n hoog bed stappen terwijl alles tussen je benen zeer doet lijkt me geen pretje. 14. Wist helemaal niet dat stroop/jam niet vriest, dat is dan inderdaad een goed koelmiddel. Goede tip, dat ga ik zeker even uitproberen. 15. We hebben inderdaad een klein stapeltje spuugdoekjes, altijd handig. 16. Speen, check! 17. Oh nee, mag je echt alleen paracetamol? Dat is wel vervelend want die krijg ik heel lastig weg. Maar, goed punt. Die moet ik nog ff inslaan. 18. Ik ben aan het bidden dat ik geen aambeien krijg na de bevalling, ik heb ze namelijk nog nooit eerder gehad. Dit is ook wel iets waar ik mijn partner of moeder voor naar de winkel kan sturen mocht het nodig zijn. Maar, toch een goede tip. 19. Heb inderdaad al een aantal boxers van mijn partner in beslag genomen voor mijzelf. Die netbroekjes zijn denk ik wel luchtig met warmte maar lijken mij ook niet heel comfortabel. 20. Voedingskussen, check! Kan nu al niet zonder en straks ook handig. 21. Neuspeertje en wipstoel, check! Al denk ik dat de wip nog wel even in de berging blijft tot ze minstens 6m+ is. 22. We drogen alles eigenlijk gelijk af na het wassen dus een flessen afdruiprek lijkt mij niet nodig. 23. Kraamzorg raadde me aan pas een kolf aan te schaffen wanneer het zover is dus dat moet ik nog even aanzien. 24. Ben zelf wel een fan van een sterilisator want vind hygiëne echt wel belangrijk bij een newborn 25. Verloskundige raadde me aan pas poeder aan te schaffen wanneer het zover is dus ook dat moet ik nog even aanzien. Supermarkt is om de hoek, dus het is zo gekocht. 26. Bij ons is alles gelijkvloers dus aan een kussen hebben wij wel genoeg, maar voor een woning met verdiepingen zeker een goede tip. 27. Heb standaard handcrème in huis want heb al snel last van droge handen. 28. Echt? Is een badje veel gedoe? Het lijkt me zo’n fijn moment en douchen lijkt me heel spannend. Ervaring zal ons leren… 29. We hebben inderdaad meerdere hoezen voor het aankleedkussen, maar denk dat ik er ook vaak gewoon hydrofiele doeken op ga leggen ivm hygiëne. Bij een ongelukje snel in de was en een nieuwe erop. 30. Ik wil graag eerst swaddlen proberen maar we hebben wel een kleine slaapzak voor als dat niks word. Ervaring zal ons leren.. 31. Boekjes hou ik van. We hebben al een aantal maar het staat ook bovenaan mijn lijstje kraamcadeaus. Nooit genoeg! 32. Heb olie van Neutral in huis gehaald want masseren en huid op huid contact is inderdaad super belangrijk.. vooral de eerste weken. 33. Koekjes, check. Heb flesjes in plaats van pakjes maar zal nog even rietjes in de tas doen. 34. Dextro komt op m’n boodschappenlijstje, dat is zeker een goede tip. 35. Nog nooit van de luierapp gehoord, zal er even naar kijken. 36. Rite Aid pads, ook nog nooit van gehoord, zal het opzoeken. Klinkt goed. 37. Ik doe bij de bevalling een oversized pyjama blouse aan en inderdaad geen bh. Ook makkelijk voor het huid op huid contact direct na de bevalling! 38. We hebben beide Netflix op onze telefoon dus een tablet lijkt me onnodig. Laders zijn wel belangrijk om niet te vergeten. 39. Maxi-Cosi in het zicht lijkt me geen slecht plan voor de extra motivatie. 40. Ik heb 4 verschillende rompers mee en denk dat als het niet genoeg blijkt ik gewoon iemand langs huis stuur! 41. New born Seat voor op een trip trap lijkt mij ook heel fijn, daar moet ik nog even naar kijken. Bedankt voor de herinnering 42. Bibs lijkt mij ook geen prettige speen dus je hebt zeker gelijk dat het echt persoonlijk is maar vind het toch fijn om input te krijgen van anderen ter inspiratie. 43. Positiekleding blijft zeker nog even liggen en heb ook al twee shirts voor borstvoeding besteld. 44. Heb mijn man inderdaad ook een rugzak laten inpakken met wat eten, drinken, oordopjes en droge comfi kleding. Lijkt me een lange zit voor hem en je weet nooit wat er gebeurt. 45. Iemand ervaring met de voedingskussen als nestje gebruiken dmv een aankleedkussenhoes erom heen te doen? Lijkt me knusser dan zo’n nestje. 46. Vaseline op de billen, nog nooit eerder gehoord maar dat lijkt me best slim. Dit breng je aan na het verschonen neem ik aan, voor de volgende ‘ronde’. Lange lijst, maar moest toch op iedereen reageren. Hoop dat ik niks over het hoofd heb gezien. Ben nu bijna 40 week, dus ze kan ieder moment komen. Ben benieuwd!![/quote]
Wat fijn dat iedereen zo veel gereageerd heeft en je er wat aan hebt!
Mijn eigen ervaring waar ik na de bevalling ben achter gekomen..
Positieve ervaring bij inoli olie, heb nu ook de shampoo ervan. Erg fijn met een eczeembaby!
Heb ook de luierapp, goedkoopste luiera bij de Nettorama, weet niet of dit een provinciale winkel is of in heel Nederland te vinden is..
douchen met baby. Te eng. Altijd in badje gedaan, met zon badverkleiner. Vond mijn dochter heerlijk en je hebt je handen vrij.
Ik heb de voedingskussen als nestje gebruik dmv aankleedkussen eromheen te doen! Erg fijn! Onze dochter sliep zo bij ons in bed bij het hoofdeinde.
Vaseline op de billen als tip van kraamzorg, dit voor de ontlasting makkelijker weg te vergen. Deden wij ook nog een tijdje, ook fijn zodat er geen smetplekken kwamen
Je hebt ook draagdoeken die je al lan knopen voordat de baby erin gaat.. kwam ik afgelopen week achter, dat leek me wel fijn. Ik heb een draagzak geleend van familie. Vind het ook erg duur en ikzelf gebruik hem nauwelijks. Vindt het erg zwaar om te wandelen met mijn dochter in de draagzak.. waarschijnlijk ook omdat ik dit nooit doe en het niet gewend ben.
Tips voor aanstaande ouders die een kinderwagen zoeken: kijk naar het zitje is deze zacht genoeg.. mijn dochter wilde in het zitje max 30min zitten. We deden iedere dag 1 u wandelen in de bak, sinds ze daar te groot voor is in het zitje. Drama. Nu een kussen voor erin gekocht, gaat nu beter

Voor een draagzak of draagdoek, check draagdoekenmarkt op Facebook. 
Als je een goede ergonomische drager hebt is er niks zwaars aan. Ik heb ze tot 4 jaar gedragen zonder problemen...

Het is niet zo dat je helemaal niets anders zou mogen dan paracetamol, vanwege de borstvoeding, maar is wel eerste keuze! 
:). succes 
ik kreeg in het ziekenhuis trouwens het kraamverband enzo. Daar heb ik niets van mijzelf gebruikt. Maar wist het niet dus had het wel bij me.
En qua douchen, staand durf ik dat ook niet. Maar ik heb zo’n douchehandschoen die stroef wordt en daarmee ga ik weleens in de douche zitten. Dat werkt wel prima. Of ik ga lekker met haar in het grote bad, dat is ook echt een feestje, en vind ik ook ontspannen. Maar we gebruiken ook nog steeds wel eens het babybadje, nu met 8 maanden. De eerste maand of 2-3 vonden we de tummytub heel fijn, omdat die niet zo groot is. Maar daarna ging ze daar in afzetten, wat we een beetje eng vonden. Ik hoop dat je er nog wat aan hebt. 

overigens heb ik in al die 8 maanden nog nooit iets op mijn tepel gesmeerd en ook nog nooit een kloof oid gehad. Dus geloof dat ik dat niet al bij voorbaat zou gaan gebruiken. 

Je hebt al een flinke lijst! Hier werd door de kraamzorg het babynestje afgeraden. Die kunnen ook nog onveilig zijn doordat ze hun hoofdje in de rand kunnen draaien, maar volgens mij kan er met alles wel iets gebeuren. We hadden die nog niet gekocht dus hebben toen een voedingskussen gebruikt en daar een grote hydrofiele doek overheen.
Die wipper mag je maar tot een maand of 6 gebruiken. Dus zou hem eerder uit de schuur halen? duurt nog ff. Maar straks met hapjes geven enzo is het wel fijn. En als je baby bij je wil zijn maar jij je handen vrij moet hebben kan je hem er ook makkelijk in zetten. 
Wij hebben na de bevalling nog de tip gekregen om Arnica d3 te slikken. Tegen beursheid en blauwe plekken. Is van dr vogel.
Verder denk ik dat je lijst al goed compleet is. En je hebt zo weer vanalles bijgehaald. 
Oja wij gebruikte nog van die kleine bandana slabbers omdat onze kleine veel langs het mondje liet lopen. Dan zat het niet meteen in de nek en bleef de kleding ook nog een beetje droog. 
Succes met de laatste loodjes!

Terug
Bovenaan