bevallen mèt ruggenprik eh heel erg blij!!!

Weegje, je zegt hele zinnige dingen, waar op dit moment gelukkig hard aan gewerkt wordt. De nieuwe richtlijn pijnbestrijding zegt ook nadrukkelijk dat het geen gunst of luxe is om een ruggenprik te krijgen en dat de vrouw beslist of ze de pijn nog aankan of dat ze pijnstilling wil. Je hebt gelijk als je zegt dat je bij andere ingrepen meer inspraak hebt. De enige manier om hier wat aan te doen is die inspraak eisen. Wat Midwifery Business hier op diverse topics verkondigt is echt zo gek niet wat dat betreft. Alleen loop je vaak tegen de praktische uitvoerbaarheid aan. En daar is dus een patientenvereniging zo belangrijk voor, die kan meepraten over beleid want ze vertegenwoordigen veel mensen. Nu is zwangerschap niet chronisch ( gelukkig maar) maar het resultaat is dus dat een patientenvereniging heel lang op zich heeft laten wachten terwijl het wel 180.000-200.000 vrouwen per jaar betreft. Iedereen zit zelf dat wiel uit te vinden, en dat is energieverlies en tijdverlies.
Wat de tevredenheid betreft: natuurlijk moet die omhoog en kan die omhoog, maar daar moeten diverse organisatorische zaken veranderen. Je ziet het hier en daar in het land al gebeuren, maar als je kijkt op het topic over het gooische ziekenhuis dan zie je dat er nog een lange weg te gaan is. Maar alsje ideeen hebt: blijf ze aandragen.
groeten

He meis!

Whahaha, ik ben helemaal niet beledigd, ik voelde me (en soms nog als ik er over nadenk) ook echt een beest.................mijn vriend zegt het nu ook nog wel eens: hij heeft wel eens een koe zien bevallen en dat zag er vriendelijker en menselijker uit dan mijn slachtpartij..............afschuwelijk.

Maudy doet het prima, zit wel in een sprongetje volgens mij, dus huilerig. Maar ze groeit en bloeit. Mijn eigen   "kleine" reusje........whahaha!!

De gesprekken heb ik gestopt en ben verder gegaan met mijn haptonome die me tijdens de zwangerschap ook begeleidde...........heel fijn. Leer om dingen los te laten...........wel op mij van toepassing. En ik voel me erg gehoord. Ook een fijne ervaring!

Al met al mag ik niet mopperen en dank god op mijn blote knieen (en ik geloof niet eens) dat het zo met een sisser lijkt af te lopen. Met mijn meisje had het ook anders kunnen gaan, en DAT is nou juist de reden waarom ik bij tijd en wijlen nog zo boos ben. Waarom het risico lopen op een parese of zuurstof tekort als ze voor een keizersnede hadden kunnen kiezen, waarom mij zo laten lijden omdat de ruggeprik niet goed werkte.................zucht, haal adem...........bekijk het positief!...................lastig!

Dikke kus Rimke

Haai meiden,

Wat een leuk topic is dit geworden. Ik heb met interesse zitten lezen. Ik moet nog bevallen en dat kan elke dag gebeuren nu. Het is mijn derde keer en ik huiver al bij de gedachte want ik heb bij mijn tweede kind echt een horrobevalling gehad met heel veel pijn en die ow zo niet fijne pethedine prik waarvan ik dus absoluut ben gaan hallucineren en mijn weeen me zo totaal overropmpelden dat ik ze niet meer bij kon houden. Dat wil ik dus nooit meer en ik ben heel duidelijk geweest in het ziekenhuis dat ik dat niet meer wil meemaken.

Nu komt mijn verhaal: Ik ben pas verhuisd naar zeeuws vlaanderen en omdat ze daar niet meer op alle plekken thuisbevallingen doen en ik toch een medische indicatie heb vanwege mijn vorige 2 kunstverlossingen moet ik dus naar het ziekenhuis. Op zich heb ik het getroffen want wat blijkt, het ziekenhuis in terneuzen heeft dit jaar een aparte kraamafdeling met luxe suites geopend en is helemaal afgestemd op moeder en kind en papa!!! En....het mooie er van is dat ze een huiskamersfeer nabootsen en je kunt bevallen op de manier die jij wilt. Maar goed, dit topic gaat over de ruggenprik en wat mij hier in dit ziekenhuis juist opvalt is dat ze de ruggenprik, bij mij, gelijk al aanboden!!! Ik was er zelf juist op tegen omdat ik er te weinig vanaf wist en allerlei enge dingen voor me zag bij het woord alleen al.

De gyn die ik heb stelde mij die prik voor vanwege mijn geschiedenis en hij zei me dat ik me niet hoef te generen die prik te nemen. Hij zei dat ik niet onnodig hoef te lijden en op deze manier er een grotere kans is dat ik mijn kindje toch op eigen kracht op de wereld kan zetten en dat wil hij graag voor mij. De andere 2 keren kwamen mijn beide kids via de vacuüm ter wereld en de gyn die ik toen had moest bovenop me gaan liggen om het kindje eruit te duwen. Wat een toestand. Ik had allang persdrang maar ik mocht niet meepersen want ik had net 8 cm ontsluiting. Toen ik wel mocht persen was ik totaal uitgeput en bij de 2e met die pethedine was ik van de wereld en kon gewoon echt niet meer. Dit was wel 6enhalf jaar geleden inmiddels hoor dames. Ik begrijp dat er veel is veranderd en er nu veel meer mogelijk is.

In dit ziekenhuis, wat zo dicht bij Belgie ligt doen ze het al jaren met ruggenprikken. Ze hebben een hoop ervaring daarmee en hopen juist op die manier een keizersnee te voorkomen. In mijn geval hoop ik dat ik ermee geholpen ben. Ik ga als ik het niet kan dragen echt voor die prik en ik hoop van harte dat ik dit keer een bevalling krijg waar ik met trots en tevredenheid op kan terugkijken want bij mijn laatste was dit echt niet het geval. Ik ben daar heel erg bang door geworden juist en ik was notabene in een ziekenhuis waar ze je zouden  moeten kunnen helpen op de juiste manier pfff.

Thuis bevallen zit er voor mij niet in helaas, ik heb dat 2 x geprobeert en beide keren moest ik alsnog naar het ziekenhuis gereden worden. Wat een rotonderbreking vond ik dat en bovendien....er stonden 2 verpleegkundigen aan mijn bed die ik echt verre van aardig vond. Mijn toenmalige partner was ook geen steun en ik voelde me heel erg alleen. Al met al zal het niet hebben bijgedragen aan het vlotten van de bevalling.

Meiden, ik ga het dit keer anders doen en mn stem zullen ze zeker horen. Ik ben niet meer die vrouw van eerst die alles maar liet gebeuren. De partner die ik nu heb zal me helpen en steunen. Ik ga voor de positieve bevalling met ruggenprik als ik voel dat ik die nodig ga hebben.

Fijn weekend nog enne....schrijf vooral verder hoor. Ben benieuwd naar meer positieve ruggenprik bevallingsverhalen.

Groetjes Peet

Dag lieve mama's en verloskundigen, experts,

Ik wil een ding zeggen, wat de vrouw aanvoelt ook en waar ze om vraagt, moet ze krijgen! Punt.

Iedereen is anders. Ik heb een positieve bevallingservaring, 1e kindje, met pethidine en eindigend in een ruggenprik, die ik heerlijk vond.

WIlde thuis bevallen in bad, had geoefend met een Epi-no, had een geboorteplan getypt. Etc. TOch na snachts wat uren ontsluitingsweeen te hebben opgevangen, nadat mijn vliezen waren gebroken, toch sochtends naar ziekenhuis gereden in eenm taxi. Daar aan CTG, Yorick deed het heel goed qua conditie. Pethidine vond ik lekker, kon slapen tussen de weeen door. Na pethidine en 10 cm ontsluiting, lukten mijn persweeen niet, ah infuus, na half uur was ik kapot. Kon iniet meer (vroeg zelf om langzaam opbouwen infuus en om keizersnee, had na half uur persen -eigenlijk eerder- al door dat het niet op de natuurlijke manier zou lukken. TOen nog 3 uur persweeeen half meegeduwd. Ruggenprik en keizersnee.

Wat bleek, wat ik al vermoedde bij mijn verloskundige controles, kindje te groot, en lag er met zijn hoofd niet helemaal goed voor. Dus achteraf maar goed ook dat ik zo vroeg al besloot TOCH naar het ziekenhuis te willen. Alles is er aanwezig om evt. complicaties te ondervangen. Daardoor geen drama bevalling geweest, maar heel soepel.

OOk niets dan goede woorden voor het ziekenhuis en het personeel waar
ik lag. Kortom, as moeders: laat je goed voorlichten en bereid je
bevalling voor door informatie in te winnen en dan een keuze te maken
die bij je past. Je weet vantevoren nooit hoe je bevalling verloopt, ga
er blanco in en vertrouw op je eigen gevoel en vraag aan
verloskundigen, artsen, gynaecologen wat ze gaan doen en als je dat
zelf niet meer kunt, laat je partner, moeder, vriendin die vragen
stellen. Het is wel dermate ingrijpend dat er best wat speurwerk voor gedaan mag/kan worden.

PIjnbestrijding is echt helemaal niet erg..vaak varen moeder en kind er
wel bij. Mijn bv kwam ook prima op gang. Geen enkel probleem en ik was
ook meteen heel blij met Yorick. Hij was binnen een uur aangelegd op de
recovery room. Hij heeft er ook geen last van gehad dat ie met een keizersnee ter wereld is gekomen. INtegendeel zou ik haast willen zeggen. Door mijn gepers had ie een dikke bult op zijn hoofd.

ZO kan het dus ook! Dit is dus een verhaal van iemand die ook graag thuis wilde bevallen en beinvloed was door de pro-thuis bevallingsverhalen, maar waar het gewoon niet ''handig'' was geweest. Trust your instinct.

Goed dat je het zo voelt!
Fijn voor je dat je je bevalling even goed nog als positief hebt gezien.

Helaas moet ik hier, vanuit mijn eigen ervaring wel wat tegen in brengen.

Ook ik ben naar het ziekenhuis gegaan voor pijnstilling, terwijl ik eigenlijk thuis wilde bevallen, ook ik heb een ruggeprik gekregen zonder gezeur, ook ik had het gevoel dat het niet goed ging, ook mijn kindje lag er verkeerd voor en was veel te groot, ik heb van 3 uur in de nacht tot 11 uur in de ochtend persweeen moeten wegpuffen, en toen............toen moest het kindje er echt uit ivm dreigend zuurstof tekort................ondanks mijn "smeekbede" een keizersnede te doen, hebben ze met 8-9cm ontsluiting toch gekozen voor een vacuumpomp.....................je begrijpt de ravage.............

Fijn dat er naar jou geluisterd is, maar nogmaals alle plannetjes/voorgevoelens/smeekbedes ten spijt, er wordt gewoon niet altijd naar je geluisterd.............

Gr. Rimke

Hi rimke,

ik heb je verhaal gelezen en het lijkt me enorm frustrerend als er niet naar je geluisterd wordt. Ik had een geboorteplan ook gemaakt, waarin ik aangaf dat er communicatie moest plaatsvinden tussen mij en verpleging over de handelingen die men ging doen.

Tsja, dan heb ik geluk gehad dat er wel naar me geluisterd werd, hoewel ik ook flink van de wereld ben geweest door de pijn hoor op een gegeven moment. Mijn man was ook doodziek die dag, dus die kon ook niet echt het woord voor me voeren.... Hij kreeg migraine en lag kotsmisselijk naast me op een bedje en ik kon in zijn hand knijpen als ik een wee kreeg.

Dat was heel fijn natuurlijk!

Iedereen die nog moet bevallen, good luck en niet teveel gek laten maken door verhalen, elke bevalling is uniek. Rollercoaster en laat je maar meevoeren lijkt mij!

dit staat je vast te wachten nadien.

LIefs,
Wel

Terug
Bovenaan