Bevallen met overgewicht

Als het goed is hanteren ze een grens van een bmi van 40. Mijn startgewicht was een bmi van 41, dus werd al gelijk doorverwezen voor een medische bevalling..
Mij werd vertelt dat er niet zo veel extra risico's zijn tijdens de bevalling, maar wel tijdens de zwangerschap. (Hogere kans op zwangerschapsdiabetes, grotere baby, kans op hoge bloeddruk, zwangerschapsvergiftiging etc.)
Maar tijdens de bevallingen gaan in veel gevallen alles wel goed. Als jou zwangerschap goed gaat en je met een goed bmi startte, zal de kans op extra risico denk ik wel meevallen.
Bij overgewicht raaden ze een thuisbevalling af. Dit omdat (als er wat gebeurd), je te zwaar bent om te tillen volgens de arbo maatregelen. Dus je dan alsnog naar het ziekenhuis krijgen is lastig.

[quote quote=10433481]Dank allemaal! Het stelt me in ieder geval een beetje gerust. 
Ik vind het ook gewoon balen dat ik dan naar de gynaecoloog moet en dus naar het ziekenhuis voor controle en als ik denk dat de bevalling begint, in plaats van gewoon mijn verloskundige te kunnen bellen ?.
Ik ga deze weken nog mijn best doen met weinig snoepen en gezonder eten! 
Het begin van de zwangerschap was ik afgevallen, maar nu had ik de laatste weekjes echt trek in snoep en eten. Wel balen ?. Deze weken nog opletten, al weet ik niet of dat veel uit maakt de laatste weken.. Maar toch![/quote]Ik zou even goed navragen welke mogelijkheden er zijn.
Ik ben namelijk alleen op intake geweest bij de gynaecoloog en daarna nog een afspraak gehad. Maar ben ondertussen gewoon onder controle gebleven bij de verloskundige. En toen mijn vliezen braken kon ik gewoon de verloskundige bellen.
Dat is nu ook weer zo. Moet wel in het ziekenhuis bevallen maar zou gewoon met mijn eigen verloskundige kunnen.

Ik denk niet dat je in de laatste weken nog zoveel kunt veranderen aan hoeveel je aankomt. De baby heeft gewoon nog wat vet op de botten nodig en dus word jou gewicht hoger.

Probeer het van de andere kant te bekijken: je hebt nu de kans om de gynaecoloog een beetje te leren kennen.
Als je medisch word tijdens je bevalling heb je die tijd helemaal niet... ik ben 2 keer ingeleid en had dus allemaal vreemden om mij heen staan. En toch was er geen schaamte of ongemak, die baby moest er gewoon uit.

Probeer je niet teveel te focussen op het negatieve van te dik zijn of complicaties, maar focus op een ontspannen bevalling en een goede start voor je kindje. Ik ben echt van mening dat een ontspannen mindset zorgt voor een makkelijkere bevalling dan wanneer er vooraf al zoveel stress is.
Je kunt dit mama!

Hoi! Hier ook een zwangere met overgewicht en kan mij daar erg druk om maken. Bij mijn eerste zwangerschap was mijn overgewicht ook al aanwezig heb daardoor geen gekke zwangerschap gehad of een moeilijke bevalling. Was ook beide keren heel snel zwanger. Ik merk dat ik wat angstiger ben voor een miskraam. Hebben jullie dat niet gehad ? Ik heb bij mijn eerste kindje de gehele zwangerschap bij de verloskundige mogen blijven wel in het ziekenhuis bevallen.

Mijn eerste zwangerschap was vorig jaar 9-08 dat ging eigenlijk heel erg goed. Ik was eigenlijk medish daarom moest ik verplicht in het zkh gaan bevallen. Mijn gewicht was toen 105 was in totaal 10 kilo aangekomen. Had 3 liter bloed verloren bevaling het persen duurde maar 10 minuten. Ik had het erger verwacht maar het viel mee. Ik denk dat het bij iedereen anders is het komt van zelf goed.

Nu ben ik weer in verwachtig, geen idee of het nu ook goed gaat. Ik weeg nu ineenkeer 113 kilo voordat ik zwanger werd was ik 105.

Ik kom nu een kilo per week bij.
Wandelen lukt nog maar heel langzaam en hooguit een paar straten. (Mede doordat ik flinke pijn heb aan mijn heupen en liezen.)

Ik ben echt bang voor mijn conditie tijdens de bevalling. Word er zo verdrietig van.

Fleurtjes ik snap wat je voelt hoor ! Heb dat ook heel erg gehad zo bang dat ik het niet vol zou houden of niet zou kunnen omdat ik te zwaar was. Het is echt alles mee gevallen en of dat geluk is weet ik niet. Nu ben ik dus ook weer zwanger en baal ook echt van mezelf waarom ik nou toch niet ff wat strenger ben geweest en 20 kilo minder woog voor ik zwanger zou raken. Maar daar is nu niks meer aan te doen. Ik zou proberen te wandelen wat je nog kan en desnoods twee keer per dag een stukje. Blijf iig in beweging en het gaat echt wel goed komen! Hoe ver ben je nu ?

Ben nu 36 weken en 4 dagen zwanger.
Ik probeer wel bezig te blijven tijdens mijn verlof met klusjes en af en toe wandelen, maar moet ook echt heel snel weer plassen als ik de deur uit ga.
Zo frustrerend ?. 

Terug
Bovenaan