Bewust één kind, waarom?

Wij twijfelen nog, maar neigen wel naar het laten bij één (zoontje is nu 8 maanden). Wat ik hierboven al vaker langs heb zien komen gaat hier ook op: zijn beiden enorm gehecht aan onze zelfstandigheid en vrijheid. Vond het allereerste begin héél pittig, maar wordt vind ik vanaf 4 maanden steeds leuker (en sinds hij nu doorslaapt en echt begint te kruipen nóg leuker). Daarnaast vond ik zwanger zijn vreselijk, ook al had ik een makkelijke zwangerschap. De combi van die allereerste chaos babytijd nog een keer meemaken, nog een zwangerschap en het opgeven van nog (een heel stuk) vrijheid trekt me niet zo. 
Verder is mijn partner ook een stuk ouder dan ik (44 en 29). Daardoor zit er voor mijn gevoel ook een soort 'deadline' aan, omdat we ook niet leuk vinden als hij te oud nog eens in de babytijd zit. En voor mij geldt dat ik sowieso liever niet heel snel weer zo'n zwangerschap wil meemaken.


Wel apart, want voor onze zoon er was had ik altijd het gevoel sowieso wel twee kinderen te willen (als het ons gegeven zou zijn). Blijkbaar kan zoiets toch veranderen.
 
@gebruiker...3454, bijzonder dat je partner nu begint over een tweede. Ik snap gedachte wel van zo ben je zelf opgegroeid met zussen/broers (ikzelf ook) en veel krijgen ook meerdere kinderen dus dat is wat normaal is. 
het is geen garantie natuurlijk dat jullie kindje het goed gaat kunnen vinden met een evt broertje/zusje. Voor mij is het geven van een broertje/zusje ook geen argument om wel te gaan voor een tweede bijv. Ik vind dat niet reden genoeg, voor mij zijn er veel meer redenen om het überhaupt niet te doen.
wel denk ik er serieus over na om tzt pleegouder (deeltijd) te worden, zo kan ik toch mijn zoon iets meegeven van een groter gezin maar ook dat is voor mij een bijkomstige reden en niet de hoofdreden om dat te overwegen.
 
Wij twijfelen ook of we nog een 2de willen. Onze dochter is nu 1,5 jaar. Ze is een pittige meid maar wat is ze leuk! Ik heb helemaal geen lastige zwangerschap gehad en ook de baby tijd vond ik geweldig. Alleen voelen wij ons nu "compleet" zo met zen drieën. Maar als ik dan aan later denk zou het voor haar gewoon fijn zijn als ze iemand heeft om op terug te vallen. Mjaa miss of 1/2/3 jaar??? We gaan het zien. 
 
Hier ook! Een zoontje van 15 maanden. Wij hebben altijd gezegd voor 1 kindje te gaan. Het past bij ons. Het lijkt mij zelf heel heftig alles weer opnieuw mee te maken, hoe geweldig het nu ook is. Gelukkig heeft nu altijd 1 van ons de handen vrij ;) Het enige wat soms knaagt is dat hij nooit een broertje of zusje zal krijgen. Toch geef ik hem liever gelukkige ouders, de rest komt dan vast wel goed.
 
Terug
Bovenaan