Bewust jong moeder worden

Ja, marktplaats heeft nog goeie dingen er tussen staan. En ik ben nogal fan van low-budget dingen uitzoeken om toch alles erg mooi te maken (kringloopwinkels, etc.). En ik ben het oudste 'kind' van de familie. Al mijn broertjes, zusjes, nichtjes en neefjes zijn nog echt kind of net uit de luiers, dus ik ga dan zeker ook een rondje familie doen! Zo weet ik dat mijn vader en oom nog een stokke wagen hebben die ze nu niet meer gebruiken en ik hoop stiekem dat ik die misschien mag overnemen ;)

Mag ik vragen hoe jullie dat doen dan? Thuis blijven voor het kind enzo. Redden jullie dat financieel?

Ik slik nog geen foliumzuur, wilde ik vandaag ook halen zodat ik daar wel mee kan beginnen. Ik had daar al eerder aan willen beginnen, maar ik was er toen nog niet zo bewust mee bezig als nu!
 
<p style="text-align: left;">Ik ben het ook eens met iedereen hier. Wij studeren beide nog( 22 en bijna 24 jaar, dus wel iets ouder dan jij), en ik heb werk in de zorg als oproepkracht. En natuurlijk kies ik voor mijn kindje. Wij zullen het ook vrij zwaar krijgen qua financiën, maar ik ga er wel van uit dat we veel spullen goedkoop via marktplaats kunnen krijgen en ik vind altijd dat liefde het belangrijkst is. Natuurlijk is een kind duur, en ik zou ook graag thuis blijven of 2 dagen werken en m'n vriend dan ook 2 dagen thuis. Een lening kunnen we altijd afsluiten als het echt niet meer te doen is, maar waarschijnlijk is dat niet nodig. Jullie hebben nu beide een vaste baan dus inkomen is er. Hoe gaat het op alleen het inkomen van je vriend? Kunnen jullie dan huur etc betalen? Want als de vaste lasten betaald kunnen worden, en jij nu wat spaart voor kosten voor de baby, zou het moeten lukken! Ik ben daar zelf heel optimistisch in! En vooral met al die jonge kinderen waar je kleding etc van over zou kunnen nemen. Scheelt allemaal weer.</p>
Wel grappig dat jullie kindje dan misschien ooms/tantes etc krijgt die bijna even oud zijn :)

en inderdaad wel met foliumzuur beginnen :p ik had toen gratis aangevraagd op internet van Difrax, kwam een paar dagen later al binnen.

Maak je niet te veel zorgen over de reacties van anderen! Die zullen waarschijnlijk (in mijn geval) niet anders reageren als je over 3 jaar begint. Het is jullie leven samen, jullie worden een gezin.
 
ik heb ook het zelfde gedaan slikte me pil wel vaak niet omdat ik echt heel graag een kind wil financieel me zus heeft een zoontje van 3 en ze heeft nog baby spullen die ze aan mijn kan geven ook de zoon van me vriend heeft best wel wat spulletjes zo als de badje schommelstoel zulke dingen en me vriend en ik zijn als begonen met sparen dus het komt wel goed wand zou wel graag hier en daar nieuwe spullen willen niet veel maar nieuw matras voedingskussen zulke dingen wat ik toch liever niet tweedehands wil en als ik meer kan kopen is dat mooi mee genomen en voor de rest steld me vriend mij echt gerust hij zegt dat het wel goed komt en dat we niks te kort zouden komen en we hebben het best goed dus maak me geen zorgen hij verdient goed en werkt alleen maar 2 dagen per week en gaat ook naar school

dus het komt echt wel goed uiteindelijk valt alles op zijn plek je kan nu al beginnen met sparen dus je hebt nog best veel tijd eerst zwanger worden en nog zo 7 a 8 maanden van je zwangerschap sparen.
 
Dankjewel voor de berichten allemaal!

Mijn vriend ik verdienen minimaal, we zouden niet alles van het salaris van mijn vriend kunnen doen. Dat gaat echt niet. We zullen waarschijnlijk net rond kunnen komen, maar niet zo erg dat we ieder dubbeltje op z'n kant hoeven te leggen. En in de toekomst gaat het zeker alleen maar makkelijker worden hoor :) We hebben allebei waarschijnlijk de mogelijkheid om door te groeien in het bedrijf, zeker mijn vriend ook.

Ik mag over een week gaan testen, ik ben best zenuwachtig! En anders is het een andere keer raak!

 
Heel veel succes met zwanger worden dan :)

heb je trouwens geen studieschuld omdat je gestopt bent met de hbo opleiding? Kan je natuurlijk wel lang over doen met terug betalen. Heb je daarnaast een diploma op mbo niveau? En zo niet, wel een grote kans dat je kan blijven werken? Anders kan je misschien ook nog een vangnet opzetten om je heen om na de bevalling weer ergens aan de slag te kunnen gaan! En als je minder zou willen werken en je kan blijven werken waar je nu werkt, heb je waarschijnlijk wel recht op ouderschapsverlof. Kan je geloof ik een jaar lang een dag minder van werken.

Maar als jullie rond kunnen komen zullen er verder niet veel problemen ontstaan. En wauw, op je 19e een gezinswoning. Dan heb je het wel goed voor elkaar joh! Geen zorgen! Geniet ervan
 
Ik heb wel een studieschuld, mijn vriend trouwens ook. Over twee jaar moet ik deze gaan afbetalen. Dat gaat me ook best lukken. Ik heb geen diploma's naast mijn havo-diploma. Ik heb twee jaar een HBO studie gevolgd waarvan ik er laat achter kwam dat dit niet mijn ding was en om heel eerlijk te zijn is geen enkele HBO studie iets voor mij. Ik ben graag bezig en ik weet dat ik het gelukkigst ga worden van mijn gezin, dan maakt het eigenlijk niet uit wat voor beroep ik ga doen. Nu werk ik in een bedrijf waar ik mezelf omhoog kan werken. Dit is voor nu echt wat ik wil. Ik heb op deze manier inkomen, ik kan hogerop komen en ik heb met deze baan ruimte voor kinderen. Ook is dit bedrijf heel blij met mij en het was daar al vroeg duidelijk dat ik daar (zeker voor de aankomende jaren) vast kan blijven werken. Later kan ik er altijd nog voor kiezen om eventueel een MBO studie te volgen, maar die ambitie heb ik voor zover niet, dus ik ga ook geen studie volgen alleen maar omdat men dat van mij verwacht.
Ik focus me nu op mijn functie in dit bedrijf, wat ook niet verkeerd is :) ik heb wel altijd geleerd dat ik onafhankelijk moet blijven en dat ik voor mijn eigen inkomen moet zorgen. Dat doe ik nu, dus ik heb er het vertrouwen in dat het allemaal wel goed komt!
De functie in het bedrijf is trouwens niet heel denderen hoor, maar ik heb er wel plezier in op zich. En ik heb al een aanbod gekregen van mijn ouders om in hun bedrijf te gaan werken als ik het daar zat ben! Ook niet heel verkeerd :) Een vangnet is er dus zeker.

En ja, een eengezinswoning op mijn 19e... Ik kijk er ook een beetje van op hoor ;) Ik woonde al op mezelf toen ik 16 was en ik ging samenwonen in een volledig appartement op mijn 18e. Aan de andere kant vind ik het meer dan logisch dat dit de volgende stap dan is. Het is alleen wat sneller dan normaal :p Mijn vriend is wel een stukje ouder natuurlijk en die stond al bijna 5 jaar ingeschreven voor een woning. Dus we kregen ook heel snel een woning toegewezen! Mijn ontwikkeling is wat sneller gegaan dan bij leeftijdsgenoten, maar ik vind het alles behalve vervelend. De stappen die we nu zetten voelen heel natuurlijk aan voor ons!
 
Terug
Bovenaan