Bewust kiezen voor flesvoeding?!!!

Hallo,

Zijn er hier ook moeders die geen fijne borstvoeding-ervaringen hebben, en die nu al weten dat ze bij een volgend kindje flesvoeding gaan geven en dus borstvoeding niet eens proberen?

Ik ervaar zelf gewoon dat je heel vervelende reacties kunt krijgen als je je kindje niet zelf voedt! Ik heb 2 kids, en bij beiden heb ik het geprobeerd, tot bloedens toe bij het kolven.
Je krijgt soms gewoon agressieve reacties van bijv. een medewerkster van Icare als je aangeeft dat je ermee wilt stoppen, laat staan als je zegt dat je het bij een volgende niet eens meer gaat proberen.

Ik heb het gevoel dat het taboe over borstvoeding voorbij is en dat er nu een enorm taboe komt voor moeders die flesvoeding geven!!!!

Ook voel ik voor mezelf dat borstvoeding iets is waar je voor de volle 100% achter moet staan omdat het anders niet gaat lukken. En volgens mij moet jer er ook het type voor zijn!!! Ik ben dat duidelijk niet!!

Wie kan hier over mee praten?

Gr. Mirjam


 

Hoi Mirjam,

Ik kan er,helaas,  over meepraten. Ik wilde het wel heel erg graag maar mijn zoontje hapte gewoon niet goed waardoor het idd tot bloedens aan toe ging. Onze kraamhulp had een begeleidster die mij wel even zou "helpen". Zij had toen zelf een 2ling van 6 maanden die ze allebei volledige bv gaf.
Dus dan moest ik het ook kunnen. Ze zei het niet maar dacht het wel.
Op het laatst lag ik hem huilend van de pijn de borst te geven. Toen greep mijn lieve mannetje in en toen ben ik alleen nog maar gaan kolven. Maar dat liep zo snel terug dat ik na 2,5 maand over gegaan ben op volledige flesvoeding. Nou ik heb er nooit iets van gemerkt hoor. Het was en is nog steeds en flinke beer. En nooit niet ziek!!
Ik weet dus ook zeker dat ik een 2e keer niet eens probeer om zelf te voeden.
Ik vind dat iedereen dit voor zichzelf uit mag maken. Daar heeft niemand iets mee te maken.
Ze mogen je best een beetje aanmoedigen om het te proberen maar zeker niet pushen. Naar mijn idee lukt het dan juist helemaal niet. Het moet wel fijn zijn voor moeder en kind.

Groetjes Mirella
 
Hoi,

Ook ik had bij mijn eerste kindje geen goede ervaring met de borstvoeding, de borstvoeding kwam eerst al helemaal niet op gang, waardoor ik mijn kleine moest bijvoeden en daarna kreeg ik ook nog eens enorme tepelkloven.
Bij mijn tweede kindje heb ik het dus niet eens meer geprobeerd, eigenlijk weinig opmerkingen over gehad en als je ze wel krijgt moet je daar boven staan, jij moet je er prettig bij voelen, en ook in flesvoeing zit alles wat je kleintje nodig heeft.

groetjes MP
 
Hoi allemaal,

Nou d'r zit een heeeel groot verschil tussen vrouwen aanmoedigen om borstvoeding te geven of te pushen en een schuldgevoel aanpraten als het niet lukt.

Volgens mij slaat de "borst-voeding-mafia" om maar even die hele onsympathieke term te gebruiken, gewoon door. Ik begrijp niet waar die drang om andere vrouwen - die het er waarschijnlijk al heel moeilijk mee hebben- zo te beoordelen/veroordelen vandaan komt.

Het lijkt me veel nuttiger als we elkaar steunen en helpen ... niet (nog verder) de grond in boren.

Sorry hoor, maar mijn kraamtijde en de eerste maanden er na  is echt volledig verpest door het feit dat ik niet over durfde te gaan op flesvoeding ... dus alsjeblieft doe wat JOU het beste lijkt voor  je kindje en jezelf.

Tanya
 
Hoi Mirjam en anderen!

Oh, wat herkenbaar. Bij mijn 1e wilde ik het heel erg graag. Ben zelfs 2 dagen op cursus geweest, want mij ging het lukken. Afijn, de kleine kon niet goed happen en we hebben tranen met tuiten gehuild. Wat een drama!! Na 2x borstontsteking ben ik alleen nog maar gaan kolven; voor m'n gevoel zat ik uren aan dat apparaat de hele dag. Gek werd ik er van. Ik ben nu zwanger van de 2e (heel pril, week 5), maar ik denk dat ik direct aan de flesvoeding ga. Ik wil niet weer zo\n gestresste kraamtijd meemaken.

Nu las ik dat je bij de intake voor de kraamzorg meteen een aantal uur gekort wordt als je zegt dat je de fles gaat geven. Weet iemand dit??

Succes allemaal, Patricia
 
Hoi,

Als jij graag de fles wilt geven moet je dat lekker doen! Je bent er echt geen minder goede moeder door. En je kindje doet het op de fles net zo goed als een borstgevoed kind. Toen ik zwanger was van onze zoon kreeg ik van de HA te horen: het is leuk als je het probeert, en het gaat goed. Maar zorg dat je gewoon ook flesjes en voeding in huis hebt. Als het niet goed gaat, stap dan zonder spijt over! Dat vond ik erg fijn om te horen! Bij een vriendin is het namelijk niet gelukt. Zij heeft een rotperiode achter de rug gehad. Volgens de "professionals" kon iedere "goede moeder"borstvoeding geven. Nou, mijn vriendin is een prima moeder! Maar ze bleek gewoon niet voldoende borstvoeding te hebben.En bij haar tweede geeft ze straks gelijk de fles! Ik geef haar groot gelijk!
Bij mij is het toevallig goed gegaan. Ik heb fijne begeleiding gehad. Maar er waren wel flesjes en voeding in huis! Ik had me voorgenomen om over te stappen als het niet goed ging. Ben na 5 maanden gaan afbouwen. Ook daar was al commentaar op. Maar daar had ik lak aan!  Ben nu 23 weken zwanger, en doe het straks weer op dezelfde manier. Ik ga bv proberen, maar de fles en de voeding staan al klaar!
Een kind heeft meer aan een blije moeder dan aan een gestresste moeder! Dus straks heerlijk genieten van je kinderen en je kraamtijd!

Groetjes, Kat
 
hee hallo

tja of je nou borst of fles voeding krijgt, voor mij komt het op hetzelfde neer. Ik denk dat we gewoon wat minder moeten druk maken over wat andere mensen zeggen of denken. Je bent echt geen betere moeder als je borstvoeding geeft. En wat heeft je kind eraan als je gestressed de borst geeft, terwijl je dan beter lekker rustig een flesje kan geven.

Groetjes,
Lia
 
Ooh, wat fijn die herkenning. Ook bij mij was bv een drama. De eerste wist niet hoe het moest. Gedonder met tepelhoedjes, kloven, stuwing ed. De tweede wist precies wat ze moest doen, maar na drie dagen kwam die ondraaglijke pijn weer. Ik zat letterlijk te gillen als ik mijn kind aan de borst had en dat terwijl ik tijdens de bevalling geen traan gelaten heb, dus echt kleinzierig ben ik niet. Ik merkte dat ik de voedingen uit probeerde te stellen. En toen ben ik gewoon gekapt. Als je voedingen uit gaat stellen en je baby schrikt van jou gegil, dan is bv niet goed!!
Nu zit ik voor mijn derde bevalling en ik ga bv geven zolang het goed gaat en geen pijn doet. Gaat het pijn doen, hou ik direct op. De flesvoeding staat klaar.
Ivy
 
Terug
Bovenaan