Haaa meiden,
Een leuk onderwerp. Ik heb 3 kinderen. Een meid van 8 en een zoon van 6 en half en nu een zoontje van 3 weken oud.
Mijn eerste kind heeft tot een jaar elke nacht nog een voeding, bv, gehad want ze had dan gewoon honger en sliep daarna weer als een blok verder. Mijn zoontje precies zo. Ik moet wel zeggen dat er een wereld van verschil zit tussen die 2. Mijn dochter is een echte langslaper en mijn zoon een vroege vogel. Altijd al geweest vanaf het begin.
Nu met nummer 3 is het nog afwachten wat het gaat worden. Hij heeft al een aantal nachten geslapen van savonds 23 uur tot smorgens 6 uur en dat vinden wij al heel wat hoor. Ik reken er de komende maanden echt niet op dat hij een vast ritme vind met snachts slapen. Baby's zijn in de baarmoeder ook gewoon wakker wanneer ze willen en vaak dus snachts. Dat krijg je er echt niet zomaar even uit omdat jij het wilt.
Ik ben het eens met wat iemand hier zei over dat vroeger de kinderen veel eerder doorsliepen. Ik denk namelijk dat er een kern van waarheid inzit. Vroeger in de tijd van mijn ouders (ik ben een dertiger) ....gaven de meeste ouders flesvoeding. Omdat flesvoeding veel zwaarder te verteren is dan borstvoeding (nog steeds) teren kindjes daar langer op en slapen ze dus langer. Ik lees hier ook dat er veel kindjes doorslapen en ik begrijp ook dat er van diezelfde kindjes de meesten flesvoeding krijgen? Of lees ik het verkeerd haha, sorry dan alvast. Dat is dus ook een belangrijk verschil. Niet dat het altijd op gaat natuurlijk. Maar vaak is dat wel het geval. Met bv heb je gewoon de kans dat je langer aan een nachtvoeding zit maar dat hoeft geen probleem te zijn. Vaak slapen ze weer heerlijk verder daarna en heb je kans dat ze smorgens zelfs nog wat langer blijven liggen.
Ik hoop dat ons ventje gewoon zo doorgaat zoals hij nu doet want met 6 of 7 uur slaap voor onszelf ben ik nu al dik tevreden!
Iedereen succes en ik zou me er niet te druk over maken. Kinderen gaan pas echt langer slapen als ze ouder worden (behalve mijn zoon van 6 geloof ik want die staat voor dag en dauw al op ....als wij willen uitslapen is meneer altijd al wakker grrrrr) zo zie je maar weer he, elk kind heeft zijn eigen ritme en zijn eigen slaappatroon net als wij zelf...
(wacht maar tot ze pubers zijn dan zijn ze niet uit hun bed te krijgen hahaha)
Groetjes Peet