bijvoeden

Hallo moeders,

Op dit forum komt heel vaak de discussie terug over wel of niet beginnen met fruit/groentehapjes. De ene moeder wil er nog vroeger mee beginnen dan de andere. Soms zelfs al voor de 3 maanden, dit is echt veel te vroeg. Zelfs vele consultatie bureau's adviseren de moeders met 4 maanden te gaan beginnen met een fruithapje.

De WHO (world health organisation) adviseert om te beginnen met bijvoeden vanaf 6 maanden. Dit advies geldt voor borstgevoede en flesgevoede kindjes. Veel mensen denken dat het advies alleen geldt voor kindjes waar allergieën in de familie voorkomen dit is echter niet het geval, ook kindjes waar het risico op het krijgen van allergieën kleiner is lopen het risico om een allergie te ontwikkelen als ze voor de 6 maanden met bijvoeden beginnen.

Bij een pasgeboren baby zijn de darmpjes nog niet helemaal ontwikkeld, ze moeten nog verder uitrijpen. De enige voeding die ze goed kunnen verdragen is borstvoeding.  Als het om wat voor reden niet mogelijk is om borstvoeding te geven is flesvoeding een goede vervanger. De nog niet voldoende ontwikkelde darmpjes kunnen nog niet zo goed de verschillende voedingsmiddelen afbreken daarbij zijn de darmpjes ook nog erg poreus en laten dus makkelijk de grote voedingsstukjes, mn de eiwitten, door naar de bloedbaan. Als er te grote eiwitstukjes in de bloedbaan terecht komen kan het zijn dat het lichaam deze niet herkent als zijnde van het lichaam zelf en gaat een gevecht aan, afweermechanisme. Dit is als het ware gebeurt bij een allergische reactie. Komt het lichaam nou herhaaldelijk met zo'n vreemd eiwit in aanraking dan kan het zijn dat het lichaam hier steeds heftiger op gaat reageren.
Bij een baby van 6 maanden zijn de darmpjes voldoende uitgerijpt om voorzichtig met andere voedingsmiddelen te gaan beginnen. Deze hapjes zijn dan nog steeds kleine hapjes die langzaam in hoeveelheid opgevoerd worden en moeten ook gezien worden als bijvoeding en niet als vervanging van een borstvoeding of eventueel flesvoeding.

Ik zie hier op het forum een tendens dat moeders elkaar het idee geven dat je met 4 maanden echt aan de bijvoeding moet beginnen en elkaar voor gek verklaren als je het niet doet. Wie moet er hier nu voor gek verklaart worden?

Veel ouders denken ook dat het kindje er aan toe is vaak omdat het naar het bord van de ouders kijkt of grijpt. Het lijkt soms alsof de baby je het eten van de vork kijkt.Hij weet echter helemaal niet wat het is en is alleen maar heel erg nieuwschierig en wil graag nadoen wat hij papa en mama ziet doen. Dus als je een baby een lepeltje en evt een leeg bordje geeft zijn ze vaak weer helemaal tevreden.

Vaak zeggen moeders dat er toch ook al potjes zijn vanaf 4 maanden en het dus goed is om te geven. Dit is een stukje commercie wetgeveving. fabrikanten mogen dit pas vanaf 4 maanden doen. Als het mocht zouden ze er het liefst vanaf 0 maanden op zetten. Zij denken aan hun eigen portemonaie en niet om het welzijn van de baby.

Ik bedoel dit stukje niet als aanval maar alleen maar zuiver informatief. Uiteindelijk is het de beslissing van de  ouders om wel of niet met bijvoeden te beginnen. Maar doe dit dan omdat je het zelf de tijd vindt en niet omdat anderen vinden dat je al moet beginnen. Toch hoop ik dat iedereen niet voor de 6 maanden begint met het geven van fruit- en groentehapjes.

begin je eerder is dit alleen eigen belang omdat jezelf zo nieuwschierig bent hoe je kindje erop gaat reageren. Een paar maanden extra wachten  loont zich!! Ik wil graag even het vb aanhalen van iemand anders dat je je kindje toch ook niet bij 7 maanden geboren laat worden omdat je zo nieuwschierig bent hoe hij eruit ziet.

Mocht iemand nog vragen hebben stel ze gerust ik hoor ze graag.

groetjes Renée



 
hihi mooie voorbeelden heb ik he??
ja ik wordt wel aangevallen bij de oktober moeders...
heb daar nu ook dit soort posten neergezet..
en ik voel me eerder door hun aangevallen dan zij door mij  maja...
zal ze ook ff hier posten..
 
Lieve mensen,

Laat iedereen hetzelf bepalen over hoe en wanneer bijvoeding. Het is mij een raadsel waarom het cb, kinderartsen het wel aanraden/adviseren om soms eerder met bijvoeding te beginnen. Jullie standpunt is duidelijk. Leg het er niet zo dik bovenop!

Groetjes Celie
 
Nog een keer voor alle duidelijkheid. Het is niet mijn standpunt maar dat van de wereld gezondheidsraad en toevallig kan ik mij daar helemaal in vinden.
Ik wil graag anderen behoeden voor de problemen die je hebt met een allergisch kindje. Allergieën komen tegenwoordig steeds vaker voor. Niet alleen door voedingsproblemen, vroeger kregen we ook bij 4 maanden bijvoeding maar ook door milieufactoren. Als wij zelf nu een steentje kunnne bijdragen aan de gezondheid van onze kinderen is dat toch heel fijn.
Vanuit professioneel oogpunt mag ik geen flesvoeding aanprijzen en is het onze plicht om borstvoeding als nummer 1 te stellen want het is gewoon de juiste voeding voor je baby geen enkele andere voeding kan daaraan tippen.

De bedoeling van mijn stukje is om anderen inzicht te geven in dit stukje wat voor veel moeders een grote berg onzekerheid geeft.

Wat het cb en (kinder)artsen betreft die moeten hun vakliteratuur eens beter gaan bijhouden en bijscholingen gaan volgen.

Groetjes Renée (diëtist)
 
inderdaad!
Het feit dat hier 10tallen berichten staan over te vroeg bijvoeden mag wel..
maar het feit dat ook wij graag onze deskundige mening hier neerzetten mag niet kom op zeg?
als iedereen hier vrij zijn mening mag uitten klaag dan niet zo vaak over dat wij dit dan ook graag doen..
en laat ons ook in onze waarde..
 
Beste meiden,

Ik kan mij niet herinneren dat ik jullie niet in jullie waarde laat....... Ik respecteer jullie mening alleen vroeg ik, leg het er niet te dik bovenop. Sommige moeders en vaders vragen om tips betreft bijvoeding. Dit omdat zij het al doen of dat zij vinden dat hun kind daar aan toe is. En vertel me al helemaal niet dat ik niet aan de gezondheid van mijn kind denk omdat hij nu al bijvoeding krijgt. Zijn gezondheid staat nummer 1 en dat geldt denk ik voor alle ouders die op dit forum verschijnen. (ik refereer aan de zin dat je als ouder zelf een steentje bij kunt dragen aan een goede gezondheid zoals jullie schrijven door pas met 6 maanden te beginnen)

Ik ben blij dat mjin zoontje bijvoeding krijgt. (is 6 maanden nu)Onlangs  lag hij in het ziekenhuis en het enige dat we naar binnenkregen was een beetje fruit. Nou dan ben je blij hoor dat hij iets eet......  

Succes met het voortbrengen van jullie ideeen. Vanuit jullie proffesionele achtergrond doen jullie het goed en duidelijk.

Groetjes Celi
 
Ik ben het met één ding eens over bijvoeding (tenminste, ik zie er wel wat in) met de beide dames.
Dat is, als er echte allergien in de familie voorkomen, dan zou ik óók wachten.
Sanne n sem, dat staat ook in één van je artikelen die je van internet hebt afgeplukt.
Even voor de duidelijkheid: daar staat dus alleen in wat betreft niet te vroeg beginnen, dat dat geldt voor kinderen die allergiegevoelig kunnen zijn (familie, of zelf al allergien hebben). Dus, als dit niet het geval is, kun je dus (heel voorzichtig) beginnen met 4 maanden. Tja, je kunt niet in een kind krijgen, dus als hij wel aanleg heeft, dan zou dit tot uiting kunnen komen, Maar dan vraag ik me af of het zowiezo niet tot uiting komt.
 
Terug
Bovenaan