bijvoeden

Hallo,

Ik heb deze discussie gelezen en wil heel graag even reageren.

Mijn dochtertje moest van de HA en het CB met 4 maanden aan de vaste voeding.
wel langzaam aan opgebouwd, maar na een maand at ze en een hele pot fruithap, en een hele pot groenthap.
Reden voor dit advies was dat ze waarschijnlijk haar vaste voeding beter binnen kon houden ipv haar flesvoeding. Ze spuugt ontzettend veel, en met name haar flesvoeding.

( nu geen discussie beginnen over fles of borstvoeding want daar ging het in de eerste instantie niet over.)

Ik heb dit advies opgevolgd met als gevolg dat mijn meisje lekker ging groeien en een stuk vrolijker werd, ze zat veel beter in haar velletje en ging zich gelijk veel sneller ontwikkelen en de wereld ontdekken.

Je kunt nu wel zo heel erg stellig volhouden dat kinderen voor de 6 maanden geen bijvoeding moeten hebben, maar dat gaat dus niet altijd op.

Geen kind is hetzelfde en elk kind vraagt een ander patroon en een andere aanpak, Het lijkt me beter dat je mensen adviseert om te overleggen op het cb over wat de beste aanpak voor hun kind is ipv zo een mening of visie  te geven  zonder dat je weet over wat voor kind en ouders je het hebt.

groetjes Maya.
 




Hoi Maya,
Het klopt hoor!
Een kind onder de 6 maanden mag bijvoeding hebben als daar een indicatie voor is. Meestal gaat het dan, zo ook bij jullie, in overleg met arts en/of CB. Zelfs dit wordt óók door de WHO gezegd. Alleen dat wordt er soms niet bij verteld door anderen.
En inderdaad, als je dénkt dat je baby (als hij/zij nog geen 6 mnd is) bijvoeding nodig hebt, neem dan gewoon contact op met het CB of je huisarts en stel die vraag aldaar.
Groetjes Marieke
 
Erg jammer dus maar nog genoeg andere die niet alleen fles potjes en speentjes mensen zijn want zo komen jullie nu heel erg over sorry mensen..


Jammer Sanne, dat je nou net bovenstaande zin in je bericht moest zetten. Ik was blij met alle informatie, zowel voor als tegen fruit en groente voor de 6 maanden grens, dus ook jouw informatie.
Maar niet iedereen kan borstvoeding geven zoals jij... je wil echt niet weten hoe erg je sommige moeders hiermee kwetst... ik spreek dan voor mezelf maar ik denk ook voor heel veel anderen...

Jammer Sanne.    

Groeten, Taatje (mama van Jamey 25-9)
 
Even een berichtje voor iedereen die aan deze discussie meedoet.
Discussieren is leuk en moet vooral ook leuk blijven. Het is prima om je mening en adviezen te geven, daar is dit forum ook voor. Maar een ongezouten mening zonder rekening te houden met anderen is wel even wat anders.
Lees nog eens de algemene voorwaarden en spelregels bijvoorbeeld... Zie wat er op punt 1 staat:

Wat is niet toegestaan op het Jonge Gezinnen-forum?
• Het beledigen en provoceren van mede-forum-bezoekers

Ik denk dat dit voldoende voor zichzelf spreekt.

Gr. Marieke
 

Overal een heftige discussie erop als het gaat om borstvoeding of bijvoeding..



Ja, das logisch toch? Tuurlijk wordt het heftig als je ons maar blijft betuttelen en bombaderen. Je wordt steeds bozer, waardoor je ook steeds maar mee gaat geloven dat jij de wijsheid in pacht hebt. Hierdoor reageer je dus niet zo leuk. En anderen ook weer niet, het is een wisselwerking.
En, het is bekend dat er heftige discussies losbarsten omtrend bijvoeding en borstvoeding. Ik krijg het gevoel dat je dit ook echt wel wist en expres zo reageert en dus drie nieuwe onderwerpen er pontificaal op hebt gezet over bijvoeding.
En hoe vaker wij reageren, hoe leuker natuurlijk!
Ik moet eerlijk zeggen: het houdt de spanning er wel in, ik vind het eigenlijk wel een beetje leuk!
 
Hoi,

Ik kan het ook niet laten om nog even te reageren. Ik heb het advies gekregen van het cb dat we voorzichtig mochten beginnen met bijvoeding. Onze zoon is bijna vijf maand en krijgt vier flesjes. Het is mij verteld dat als we het gevoel kregen dat hij aan zijn flesjes niet meer genoeg had we dan rustig konden gaan beginnen met een groente hap. En dan is het dus niet zo dat we er een heleboel inproppen maar heel voorzichtig een paar hapjes (nauwlijks een theelepel). Het liefst zelf maken van verse groente.
Het is jammer dat sommigen je het gevoel geven alsof je niet deugd als moeder als je al eerder begint. Ik vind dat je wel moet afgaan op het advies van het cb. Dat zijn artsen en verpleegkundigen en niet een stel kneuzen  .  Het cb houdt goed in de gaten hoe je baby het doet. En die weten ook wat goed voor je kindje is.
 
wow, wat een verhitte discussie hier zeg. Ik ben sinds 3 en een halve maand moeder van een prachtig meisje en ik geef haar borstvoeding.
Nu vraag/vroeg ik me af wanneer ze toe is aan bijvoeding. Potjes of zelfgemaakt. Zelfgemaakt is denk ik beter he? Of net zo goed als potje bv Olvarit?

Eigenlijk wilde ik ook vragen  of we met 4 of met 6 maanden moeten beginnen, maar na het lezen van bovenstaande durf ik dat eigenlijk al niet meer te vragen.

We willen haar gewoon BV blijven geven totdat ze duidelijk om iets erbij  anders vraagt, maar wanneer merk je dat? En is het zo dat ze met 6 maanden echt bijvoeding MOET.
oh ja en is het echt zo dat je BV terugloopt als je bent begonnen met bijvoeding?

alvast bedankt
 
 


Hallo Denise,
Tja, het gaat hier lekker aan toe he. Ik zal hier mijn eigen ervaringen over bijvoeding/potjes e.d. vertellen.
Ik ben zelf pas vanaf 6 mnd begonnen met bijvoeding. Gaf ook bv en ben langzaam fruit&groente gaan introduceren. Eerst een tijdje de ene smaak, kijken hoe je kind erop reageert en dan de volgende. In eerste instantie was de bijvoeding náást de bv, pas later werd er een voeding door vervangen. Mijn zoontje gaf dit zelf aan door geen dorst/honger te hebben. Maar ik zou, naast al deze berichten, ook je advies inwinnen bij het CB.
In principe bevatten potjes dezelfde voedingsstoffen als vers gemaakt. Maar aan de potjes zijn wel conserveermiddelen toegevoegd. Daarnaast weet je wat je geeft als je het zelf maakt. Ik vond het trouwens ook leuk om te doen, het zelf koken voor mijn zoontje.
Het bijvoeden vanaf 6 maanden moet volgens mij niet, maar dat is ook volledig afhankelijk van de groei van je baby. Ik zou wel iets aan voeding dan gaan introduceren vanwege het stimuleren van de smaakontwikkeling en mondmotoriek. Maar, dat is persoonlijk. Vraag hiervoor ook gewoon even advies van je CB. Zij kennen je baby (medisch gezien) immers.
Het teruglopen van bv kan als je baby minder gaat drinken door het geven van bijvoeding. Maar in principe past de hoeveelheid voeding zich vanzelf aan. Ik heb er toen niet veel van gemerkt.
Ik hoop dat ik je vragen een beetje heb kunnen beantwoorden

Groetjes Marieke
 
Terug
Bovenaan