Ook met één fles merk je dat, maar als je die fles elke dag niet meer geeft zou het niet zo'n probleem moeten zijn, zeker niet als je nog een stuk of 10 voedingen overhoudt. Dan blijft het ritme voor je lijf immers hetzelfde, al kan het best even duren voordat je lijf aan dat nieuwe patroon went. Maar af en toe eens een keertje een voeding vervangen door een fles, resulteert vaak in dat je de volgende dag al wat minder melk hebt, en dat je baby dan juist extra vaak aan wil liggen (wat alleen maar nog zwaarder is voor jou).
Mijn baby kwam na 4 maanden eindelijk wat minder vaak (minder dan 10x per dag), hij had geen last van reflux, maar deed dan wel weer 3 kwartier tot een uur over een voeding. En met alle uren die ik in de borstvoeding stak, liet ik 's avonds wel zo'n beetje alle andere zorg en het huishouden over aan mijn man. Baby's verzorgen is zwaar, maar er komen betere tijden aan. Hopelijk voor jou iets sneller dan voor mij.
In het begin heb ik trouwens zelf ook flesvoeding bijgegeven, omdat mijn kindje na de bevalling (spoedkeizersnede na lange bevalling) teveel afviel en de borstvoeding juist niet op tijd voldoende op gang kwam. Ik gaf dan vaak nog 30 ml kunstvoeding na de borstvoeding, en kolfde dan kort daarna nog omdat de productie anders 30 ml achter blijft lopen op de behoefte, en ik wou naar volledig borstvoeding geven. Ik heb geen last gehad van borstweigeren ofzo of speenverwarring wat je op internet vaak leest, en het is helemaal goedgekomen met de borstvoeding.
Nu geef ik soms nog wel eens een flesje kunstvoeding, met name als ik zelf niet fit ben en daardoor merk dat mijn kindje juist vaker wil drinken en ik daardoor alleen maar nog meer uitgeput raak. Dan heb ik zoiets van: deze dag/nacht eerst maar eens even uitrusten en bijtanken en een keertje een fles geven, en dan zien we morgen wel weer hoe het dan loopt. Vaak drinkt hij dan dus wel wat vaker, maar het stemt vanzelf weer af op elkaar.
Dat perfectionisme herken ik heel sterk, maar vergeet niet: een uitgeruste, leuke mama is ook ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van je kindje!