Borst en flesvoeding

<p>Dag mama's,</p><p>Ik zit met het volgende..</p><p>Ziggy is nu 6 weken en krijgt volledige borstvoeding, eigenlijk gaat dit erg goed. Hij komt wel al 6 weken lang om de 2 uur voor een voeding (af en toe een ruk van 3!) Inprincipe is dit helemaal niet erg. Wel gaat het me opbreken. Stel dat ik hem om 20.00 eten geef drinkt hij tot 20.30 en moet ik hem een halfuur omhoog houden (reflux).. gemiddeld tot 21.00. tot 22 uur heb je dus even tijd om te slapen, eten of de was te doen. Momenteel zit hij erg met krampjes, dus slaapt hij overdag helemaal niet, behalve bovenop mij.</p><p>Ik heb in een bui nutrilon omneo gehaald, maar deze staat nog altijd in de kast. 1 voedingsbeurt overslaan en aan papa geven zou heel fijn zijn.. Ik ben gewoon erg bang dat dit niet zou gaan met krampen of reflux verergeren (al lees ik ook succes verhalen!)</p><p>Iemand ervaring met borst en flesvoeding combineren? </p><p> </p><p> </p>
 
Heb je een kolf of nog wat gekolfde melk? Wij deden altijd (maar ik heb niet heel lang borstvoeding gegeven, 12 weken maar) vanaf het begin dat mijn vriend de late avond- en nachtvoedingen deed en ik overdag. Ik had de eerste periode veel gekolfd om de productie op gang te krijgen, dus hadden redelijk wat voorraad in de vriezer al om mee te beginnen.
Daarna nog af en toe gekolfd, maar al snel 's nachts over gegaan op kabrita (volgens onze kraamhulp leek die voeding obv geitenmelk het meest op borstvoeding), denk met 2 weken al. 
Moet er wel bij zeggen dat mijn intentie altijd was "borstvoeding zolang/als ik het leuk vind". Zo leuk vond ik het niet, dat magische gevoel had ik niet perse en had ook soms sterk drang me weer "mezelf" te voelen, dus toen besloten te stoppen na 12 weken, ook omdat ik toen weer voltijd zou gaan werken.
Voor mij was de keuze de nachten te wisselen met mijn vriend en 's nachts uiteindelijk over te gaan op kunstvoeding een logische. Ik had van tevoren al besloten dat ik niet koste wat kost alle voedingen wilde doen, ik wilde het echt samen met mijn vriend doen ook en had ook heel sterk de drang zo nodig 'voor mezelf te kiezen' en tijd te 'blokken' om te kunnen slapen. Eén van mijn grootste angsten was min of meer dat ik door aan voedingen vast te zitten 24 uur lang bijna niet meer aan slaap toe te komen, daar kan ik als persoon echt niet mee omgaan, ik functioneer dan niet (overdag kan ik met geen mogelijkheid slapen, als het licht is buiten). Dus vandaar ook direct al tijdens de zwangerschap besproken dat het voor mij - ondanks dat ik borstvoeding wilde proberen - wel heel belangrijk was te kunnen afwisselen al vanaf het begin. Maar dit is een heel persoonlijke keuze, ik weet (en heb het helaas ook vaak gehoord van de maffia) ook dat veel vrouwen er anders in staan (en dat is ook oké!). Ik weet niet hoe dat voor jou is natuurlijk. 
Mijn ervaring van borstvoeding combineren met kabrita is in ieder geval erg goed. Het verschilt denk ik ook per kindje, maar mijn zoontje had minimaal last van krampjes (heeeel af en toe en denk maar 2-3 weken). Reflux had hij wel, maar zelfs meer met borstvoeding dan met de fles (waarschijnlijk doordat hij aan de borst sneller dronk en we dat met de fles beter konden reguleren) en na een tijdje was ook de reflux een stuk minder (in ieder geval niet meer dat hij er last van had).
 
[quote quote=10368430]Heb je een kolf of nog wat gekolfde melk? Wij deden altijd (maar ik heb niet heel lang borstvoeding gegeven, 12 weken maar) vanaf het begin dat mijn vriend de late avond- en nachtvoedingen deed en ik overdag. Ik had de eerste periode veel gekolfd om de productie op gang te krijgen, dus hadden redelijk wat voorraad in de vriezer al om mee te beginnen. Daarna nog af en toe gekolfd, maar al snel ’s nachts over gegaan op kabrita (volgens onze kraamhulp leek die voeding obv geitenmelk het meest op borstvoeding), denk met 2 weken al. Moet er wel bij zeggen dat mijn intentie altijd was “borstvoeding zolang/als ik het leuk vind”. Zo leuk vond ik het niet, dat magische gevoel had ik niet perse en had ook soms sterk drang me weer “mezelf” te voelen, dus toen besloten te stoppen na 12 weken, ook omdat ik toen weer voltijd zou gaan werken. Voor mij was de keuze de nachten te wisselen met mijn vriend en ’s nachts uiteindelijk over te gaan op kunstvoeding een logische. Ik had van tevoren al besloten dat ik niet koste wat kost alle voedingen wilde doen, ik wilde het echt samen met mijn vriend doen ook en had ook heel sterk de drang zo nodig ‘voor mezelf te kiezen’ en tijd te ‘blokken’ om te kunnen slapen. Eén van mijn grootste angsten was min of meer dat ik door aan voedingen vast te zitten 24 uur lang bijna niet meer aan slaap toe te komen, daar kan ik als persoon echt niet mee omgaan, ik functioneer dan niet (overdag kan ik met geen mogelijkheid slapen, als het licht is buiten). Dus vandaar ook direct al tijdens de zwangerschap besproken dat het voor mij – ondanks dat ik borstvoeding wilde proberen – wel heel belangrijk was te kunnen afwisselen al vanaf het begin. Maar dit is een heel persoonlijke keuze, ik weet (en heb het helaas ook vaak gehoord van de maffia) ook dat veel vrouwen er anders in staan (en dat is ook oké!). Ik weet niet hoe dat voor jou is natuurlijk. Mijn ervaring van borstvoeding combineren met kabrita is in ieder geval erg goed. Het verschilt denk ik ook per kindje, maar mijn zoontje had minimaal last van krampjes (heeeel af en toe en denk maar 2-3 weken). Reflux had hij wel, maar zelfs meer met borstvoeding dan met de fles (waarschijnlijk doordat hij aan de borst sneller dronk en we dat met de fles beter konden reguleren) en na een tijdje was ook de reflux een stuk minder (in ieder geval niet meer dat hij er last van had).[/quote] Inderdaad kolven heb ik gedaan, nu niet meer, want krijg er erge overproductie van en dit verergde de reflux weer. Dus een klein voorraadje heb ik wel, maar dit was eigenlijk met het idee 'als ik weer ga werken'.  Ik had zoiets van; Als de borstvoeding lukt is dat goed, anders kunstvoeding. Maar nu ik borstvoeding geef heb ik wel die magische momentjes en heb ik vooral ALS je borstvoeding kan geven dan moet je maar door de zure appel heen. Want dit is het beste voor je kindje. Dat is misschien het perfectionistische van mij ?. Maar merk wel dat ik geprikkelder word door het weinig slapen. Overdag slapen kan ik ook niet. Soms zit ik bijna huilend te voeden omdat ik zó moe ben! En alles op mij neer komt  
 
Is het een optie om een aantal voedingen alleen de voeding te doen, en al het andere aan je partner over te laten? Jij gaat bijvoorbeeld op tijd naar bed, de eerstvolgende voeding brengt je partner jullie kindje bij je, jij voedt en daarna neemt je partner het weer over. Door liggend in bed te voeden val je zelf ook weer makkelijk in slaap. 


Hou vol, de eerste tijd is zwaar! Maar het wordt echt beter. Richt je vooral op de zorg voor je kindje en laat alles verder zoveel mogelijk liggen of door anderen doen. Voeden lekker op de bank met Netflix, je partner brengt thee/sap/fris en chocola/koekjes/drop. 
 
Wat ook nog belangrijk is om te weten in je keuze; als je zelf niet kolft als er een flesje kunstvoeding gegeven wordt heb je grote kans dat je productie snel achteruit gaat en stopt. 
 
[quote quote=10368457]Wat ook nog belangrijk is om te weten in je keuze; als je zelf niet kolft als er een flesje kunstvoeding gegeven wordt heb je grote kans dat je productie snel achteruit gaat en stopt.[/quote]
Ook met 1 fles?
 
[quote quote=10368458] Ook met 1 fles?[/quote]
Ja, als je dat vaker dan incidenteel doet wel. Je geeft minder borstvoeding dan het verzoek van je kindje. De kans is dan groot dat je borsten denken dat er minder nodig is en dus ook minder gaan produceren. Het kan dan snel teruglopen. Bij sommige vrouwen gaat het prima, bij anderen loopt de productie heel hard terug. Het is helaas niet vooraf in te schatten bij welke groep je hoort. 
 
Ook met één fles merk je dat, maar als je die fles elke dag niet meer geeft zou het niet zo'n probleem moeten zijn, zeker niet als je nog een stuk of 10 voedingen overhoudt. Dan blijft het ritme voor je lijf immers hetzelfde, al kan het best even duren voordat je lijf aan dat nieuwe patroon went. Maar af en toe eens een keertje een voeding vervangen door een fles, resulteert vaak in dat je de volgende dag al wat minder melk hebt, en dat je baby dan juist extra vaak aan wil liggen (wat alleen maar nog zwaarder is voor jou).

Mijn baby kwam na 4 maanden eindelijk wat minder vaak (minder dan 10x per dag), hij had geen last van reflux, maar deed dan wel weer 3 kwartier tot een uur over een voeding. En met alle uren die ik in de borstvoeding stak, liet ik 's avonds wel zo'n beetje alle andere zorg en het huishouden over aan mijn man. Baby's verzorgen is zwaar, maar er komen betere tijden aan. Hopelijk voor jou iets sneller dan voor mij. ;)

In het begin heb ik trouwens zelf ook flesvoeding bijgegeven, omdat mijn kindje na de bevalling (spoedkeizersnede na lange bevalling) teveel afviel en de borstvoeding juist niet op tijd voldoende op gang kwam. Ik gaf dan vaak nog 30 ml kunstvoeding na de borstvoeding, en kolfde dan kort daarna nog omdat de productie anders 30 ml achter blijft lopen op de behoefte, en ik wou naar volledig borstvoeding geven. Ik heb geen last gehad van borstweigeren ofzo of speenverwarring wat je op internet vaak leest, en het is helemaal goedgekomen met de borstvoeding.
Nu geef ik soms nog wel eens een flesje kunstvoeding, met name als ik zelf niet fit ben en daardoor merk dat mijn kindje juist vaker wil drinken en ik daardoor alleen maar nog meer uitgeput raak. Dan heb ik zoiets van: deze dag/nacht eerst maar eens even uitrusten en bijtanken en een keertje een fles geven, en dan zien we morgen wel weer hoe het dan loopt. Vaak drinkt hij dan dus wel wat vaker, maar het stemt vanzelf weer af op elkaar. ;)

Dat perfectionisme herken ik heel sterk, maar vergeet niet: een uitgeruste, leuke mama is ook ontzettend belangrijk voor de ontwikkeling van je kindje!
 
Terug
Bovenaan