[quote quote=10368430]Heb je een kolf of nog wat gekolfde melk? Wij deden altijd (maar ik heb niet heel lang borstvoeding gegeven, 12 weken maar) vanaf het begin dat mijn vriend de late avond- en nachtvoedingen deed en ik overdag. Ik had de eerste periode veel gekolfd om de productie op gang te krijgen, dus hadden redelijk wat voorraad in de vriezer al om mee te beginnen. Daarna nog af en toe gekolfd, maar al snel ’s nachts over gegaan op kabrita (volgens onze kraamhulp leek die voeding obv geitenmelk het meest op borstvoeding), denk met 2 weken al. Moet er wel bij zeggen dat mijn intentie altijd was “borstvoeding zolang/als ik het leuk vind”. Zo leuk vond ik het niet, dat magische gevoel had ik niet perse en had ook soms sterk drang me weer “mezelf” te voelen, dus toen besloten te stoppen na 12 weken, ook omdat ik toen weer voltijd zou gaan werken. Voor mij was de keuze de nachten te wisselen met mijn vriend en ’s nachts uiteindelijk over te gaan op kunstvoeding een logische. Ik had van tevoren al besloten dat ik niet koste wat kost alle voedingen wilde doen, ik wilde het echt samen met mijn vriend doen ook en had ook heel sterk de drang zo nodig ‘voor mezelf te kiezen’ en tijd te ‘blokken’ om te kunnen slapen. Eén van mijn grootste angsten was min of meer dat ik door aan voedingen vast te zitten 24 uur lang bijna niet meer aan slaap toe te komen, daar kan ik als persoon echt niet mee omgaan, ik functioneer dan niet (overdag kan ik met geen mogelijkheid slapen, als het licht is buiten). Dus vandaar ook direct al tijdens de zwangerschap besproken dat het voor mij – ondanks dat ik borstvoeding wilde proberen – wel heel belangrijk was te kunnen afwisselen al vanaf het begin. Maar dit is een heel persoonlijke keuze, ik weet (en heb het helaas ook vaak gehoord van de maffia) ook dat veel vrouwen er anders in staan (en dat is ook oké!). Ik weet niet hoe dat voor jou is natuurlijk. Mijn ervaring van borstvoeding combineren met kabrita is in ieder geval erg goed. Het verschilt denk ik ook per kindje, maar mijn zoontje had minimaal last van krampjes (heeeel af en toe en denk maar 2-3 weken). Reflux had hij wel, maar zelfs meer met borstvoeding dan met de fles (waarschijnlijk doordat hij aan de borst sneller dronk en we dat met de fles beter konden reguleren) en na een tijdje was ook de reflux een stuk minder (in ieder geval niet meer dat hij er last van had).[/quote] Inderdaad kolven heb ik gedaan, nu niet meer, want krijg er erge overproductie van en dit verergde de reflux weer. Dus een klein voorraadje heb ik wel, maar dit was eigenlijk met het idee 'als ik weer ga werken'. Ik had zoiets van; Als de borstvoeding lukt is dat goed, anders kunstvoeding. Maar nu ik borstvoeding geef heb ik wel die magische momentjes en heb ik vooral ALS je borstvoeding kan geven dan moet je maar door de zure appel heen. Want dit is het beste voor je kindje. Dat is misschien het perfectionistische van mij ?. Maar merk wel dat ik geprikkelder word door het weinig slapen. Overdag slapen kan ik ook niet. Soms zit ik bijna huilend te voeden omdat ik zó moe ben! En alles op mij neer komt