Borst + flesvoeding combineren

<p>Hallo! </p><p>Ik ben opzoek naar mama's die ervaring hebben met het gelijk starten na de bevalling met zowel borst als flesvoeding. </p><p>Momenteel ben ik 37+4 weken zwanger van de 2e. Bij mijn 1e ben ik na een maand gestopt met borstvoeding. ik kreeg er enorme stress van dat alles om mij draaide en mijn zoon vaak en lang aan de borst wou. </p><p>Dus nu in overleg met mijn verloskundige en lactatiedeskundige  besproken om nu al te kolven zodat het vertrouwd gaat voelen en ik dit al kan geven na de bevalling. Ik wil gewoon gaan aanleggen maar liever niet alle voedingen meer. </p><p>Zijn er moeders die hier ervaring mee hebben? Ik weet dat het mogelijk is om het te combineren en heb daar ook goed over gesproken. maar zou graag wat ervaring of tips/advies willen lezen :) </p><p> </p><p> </p>

Is kolven al wel nodig? Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn kraamverzorgster zei dat je moet oppassen met te vroeg weinig melk geven, omdat je niet wil dat t niet goed op gang komt. Maar als een lactatiekundige zegt dat het geen punt is, zal t wel goed zijn. Ik snap dat je het veel vond, zo alles op jezelf. Al zijn de eerste weken wel het zwaarst hoor! Het wordt echt makkelijker!

Heftig is die eerste tijd met zo'n pasgeboren babietje he!

Heeft de lactatiekundige je niet geïnformeerd over het risico dat je melkproductie heel snel terugloopt en stopt als je borst- en kunstvoeding al snel gaat combineren? Pas vanaf dat je kindje een maand of 9 is kan je regelmatig voedingen overslaan zonder dat melkproductie daar last van heeft. 
Als je al zo vroeg gaat combineren, en dus voedingen aan de borst overslaat, is de kans heel groot dat de borstvoeding heel snel stopt. 
Als je dat geen probleem vindt is dat natuurlijk prima en kun je kijken of het voor jou werkt. Maar ik vind wel dat je van dit risico bewust moet zijn om een goede keus te maken. 

Kolven mag in overleg met je verloskundige vanaf 37 weken. ik doe dit omdat ik dit graag aan m’n baby wil geven . En stel dat ik de borstvoeding niet prettig ga ervaren dan vind ik het heel fijn dat ik dit al heb kunnen doen.

En ja kans bestaat dat dat melk productie niet goed op gang komt. Maar mocht de baby dan een fles krijgen dan ga ik zelf op dat moment handkolven zodat de productie wel gestimuleerd wordt. 

Ietsje anders, maar bij mij kwam de borstvoeding aanvankelijk te traag op gang. Daardoor heb ik in de eerste weken steeds flesvoeding bijgegeven. (30 ml na elke voeding vanaf dag 3 ofzo). Ik heb toen telkens meteen na de voeding gekolft om wel te blijven proberen de productie te stimuleren, zodat ik niet altijd die 30 ml achter zou blijven lopen op de vraag van mijn zoontje, maar dat hoeft misschien niet als je toch niet naar 100% borstvoeding toe wilt. Ik stopte namelijk pas met kolven en het flesje kunstvoeding bijgeven toen ik dat flesje volledig kon vervangen door afgekolfde melk. 

Ik snap volledig dat het allemaal een beetje teveel kan zijn hoor. Je kleintje is dan zo afhankelijk van alleen jou, en het is niet alsof je partner ineens ook borstvoeding kan geven om het een keertje over te nemen. En het loopt vast voor een hoop vrouwen supersnel terug als je niet elke voeding aan de borst geeft, maar ik denk dat er ook heel veel vrouwen zijn voor wie er veel meer mogelijk is en er nog een hele hoop te redden valt door bij te kolven en vaker aan te leggen mocht je merken dat het terugloopt en dat niet willen. En dat het risico ook wel weer meevalt, er worden immers genoeg kinderen ook gezond groot op kunstvoeding, het mag ook best een beetje leuk blijven voor jezelf. ;)

Ons meisje is nu bijna 12 weken en ik doe sinds dat zij 3 weken is een combinatie. De laatste voeding voor de nacht krijgt ze een flesje gekolfde melk. Gaat super goed en merk er verder niks van, ook niet dat de productie minder word. 

Er is wel een groot verschil tussen een fles met gekolfde melk of een fles kunstvoeding. Als je kolft houd je de productie in stand, een fles gekolfde melk kan dus prima. Een fles kunstvoeding (zonder op dat moment te kolve ) gaat er waarschijnlijk voor zorgen dat de productie snel achteruit loopt en uiteindelijk stopt. 

bedankt voor alle reactie tot nu toe.
het is ook vrij lastig ge voorspellen hoe het gaat zijn straks. Ik hoop snel goed te kunnen kolven zodat er ook een fles door de papa kan worden gedaan. 
En anders wordt het wel een combi met kunstvoeding.

fulltime kolven was/is ook een optie maar dat lijkt me nog intensiever dan het op deze manier van combineren te proberen 

Terug
Bovenaan