Borst + flesvoeding combineren

Ik heb voor mijn beide kinderen fulltime gekolfd de eerste maanden. Dit omdat live voeden niet lukte. In het begin toen mijn productie nog niet voldoende was voor de vraag van mijn kindje hebben we met flesjes kunstvoeding afgewisseld. Geen problemen mee ondervonden!
En ook toen ik het tijd vond om met kolven te stoppen, afgewisseld met flesjes kunstvoeding om zo de overgang naar volledig kunstvoeding gemakkelijker te maken!
Als je het mij vraagt is het dus zeker goed mogelijk! Nu snap ik ook dat fulltime kolven niet voor iedereen is weggelegd natuurlijk. Succes!

Hoi! Hebben wij gedaan! De eerste dagen (binnen een week al niet meer) wel heel veel aangelegd om de productie goed op gang te krijgen. Na een week zijn wij over gegaan op de nachten gekolfde flesjes (die mijn vriend dan gaf). Later werd dit kv (na 3 weken stopte ik met kolven op alle voedingsmomenten en werd de nacht dus voor mij 'voedingsvrij').
Hier had ik hetzelfde als jij. Of ja, geen ervaring met een eerste maar wel heel sterk het gevoel dat ik fulltime borstvoeding teveel zou vinden (wilde mezelf graag weer terug, in ieder geval gedeeltelijk). Dus dat was vanaf moment één ons uitgangspunt. Ik wist wel dat de productie terug kon lopen als we het combineerden, maar dat was een risico dat we bewust namen (hadden ook geen problemen met als het fulltime kv zou worden).
Maar goed, bij mij dus geen last van gehad. Ik denk wel dat die eerste dagen veel aanleggen of kolven belangrijk is, maar misschien kun je hier een lactatiekundige nog over vragen, mijn kraamhulp was ook lactatiekundige en heeft mij hier heel goed mee geholpen.
Succes! 

Ik heb fulltime gekolft tot 1 jaar. Kostte wat discipline maar gaf ook vrijheid. Zo vaak als ze melk kreeg zo vaak kolfde ik ook. Heb de eerste week live gevoed om het goed op gang te krijgen.
heb tussendoor niet aan hoeven vullen met kunstvoeding. Had wel een dubbele electrische kolf en een kolf Bh zodat ik hands free kon kolven. Vond live voeden niet fijn. Full time kolven was voor mij een goed alternatief. 
Succes voor straks! 

Ik heb maanden fulltime gekolfd. De eerste 2 maanden lukte live voeden niet. Daarna tot 5,5 maand wel live kunnen voeden. Toen door omstandigheden tot 1 jaar weer fulltime gekolfd.
Het verschilt vast van persoon tot persoon, maar bij mij ging kolven prima. Op een gegeven moment ben ik snachts gestopt met kolven en kon ik lekker doorslapen, en ontdekte ik dat ik in de ochtend dan gewoon dubbelle melk kon kolven. Toen ben ik heel snel terug gegaan naar 4 keer kolven per dag. Wat me melk voor 8 flesjes opleverde. (1,2 liter totaal) Wel lang zitten soms, want het kwam er niet altijd even snel uit. En altijd 10 minuten na kolven ook als er niets meer liep op de vraag te blijven stimuleren. Soms ook clusterkolven om te productie weer op te krikken.
Tip: Als je voor kolven gaat, investeer in een fijne kolf die 2 borsten tegelijk kolft. En een kolf bh zodat je je handen vrij hebt om bv je kind te aaien of lekker op je telefoon te pielen of een boek te lezen etc.

[quote quote=10373344]Hoi! Hebben wij gedaan! De eerste dagen (binnen een week al niet meer) wel heel veel aangelegd om de productie goed op gang te krijgen. Na een week zijn wij over gegaan op de nachten gekolfde flesjes (die mijn vriend dan gaf). Later werd dit kv (na 3 weken stopte ik met kolven op alle voedingsmomenten en werd de nacht dus voor mij ‘voedingsvrij’). Hier had ik hetzelfde als jij. Of ja, geen ervaring met een eerste maar wel heel sterk het gevoel dat ik fulltime borstvoeding teveel zou vinden (wilde mezelf graag weer terug, in ieder geval gedeeltelijk). Dus dat was vanaf moment één ons uitgangspunt. Ik wist wel dat de productie terug kon lopen als we het combineerden, maar dat was een risico dat we bewust namen (hadden ook geen problemen met als het fulltime kv zou worden). Maar goed, bij mij dus geen last van gehad. Ik denk wel dat die eerste dagen veel aanleggen of kolven belangrijk is, maar misschien kun je hier een lactatiekundige nog over vragen, mijn kraamhulp was ook lactatiekundige en heeft mij hier heel goed mee geholpen. Succes![/quote]
Wat fijn dat het zo goed heeft uitgepakt voor jou! 

Ik hoop echt dat ik m'n draai ga vinden in deze combinatie.
Kreeg je geen last van erge stuwing door vrij snel niet meer te kolven op de voedingsmomenten?  
Er zijn nog wel wat vragen die ik wil voorleggen aan mijn lactatiedekundige maar het geeft me wel hoop door de verhalen die ik hier nu lees. 

[quote quote=10373566]Ik heb maanden fulltime gekolfd. De eerste 2 maanden lukte live voeden niet. Daarna tot 5,5 maand wel live kunnen voeden. Toen door omstandigheden tot 1 jaar weer fulltime gekolfd. Het verschilt vast van persoon tot persoon, maar bij mij ging kolven prima. Op een gegeven moment ben ik snachts gestopt met kolven en kon ik lekker doorslapen, en ontdekte ik dat ik in de ochtend dan gewoon dubbelle melk kon kolven. Toen ben ik heel snel terug gegaan naar 4 keer kolven per dag. Wat me melk voor 8 flesjes opleverde. (1,2 liter totaal) Wel lang zitten soms, want het kwam er niet altijd even snel uit. En altijd 10 minuten na kolven ook als er niets meer liep op de vraag te blijven stimuleren. Soms ook clusterkolven om te productie weer op te krikken. Tip: Als je voor kolven gaat, investeer in een fijne kolf die 2 borsten tegelijk kolft. En een kolf bh zodat je je handen vrij hebt om bv je kind te aaien of lekker op je telefoon te pielen of een boek te lezen etc.[/quote]

Wauw wat goed dat je dat per dag kon kolven! 
Ik heb de dubbele medela borstkolf. Bij de 1e aangeschaft maar belande al snel dus in de kast omdat de productie echt snel terug liep toen ik stopte met live voeden. 
Deze keer dus vaker gaan kolven. Die bh ga ik onthouden! Ideaal om m'n handen wat vrij te hebben zodat ik ook nog wat aandacht kan geven aan m'n zoontje. 

[quote quote=10373821] Wat fijn dat het zo goed heeft uitgepakt voor jou! Ik hoop echt dat ik m’n draai ga vinden in deze combinatie. Kreeg je geen last van erge stuwing door vrij snel niet meer te kolven op de voedingsmomenten? Er zijn nog wel wat vragen die ik wil voorleggen aan mijn lactatiedekundige maar het geeft me wel hoop door de verhalen die ik hier nu lees.[/quote]
Nee, heel weinig last van stuwing gehad toen ik stopte op de voedingsmomenten te kolven! Mijn zoontje dronk toen nog om de 3 uur, en heb wel voeding voor voeding afgebouwd en echt de tijd genomen. Dus in eerste instantie nog wel een tijdje bijv om 12 uur kolven en om 6 uur dan weer, tot ik voelde dat de voeding ertussen echt helemaal uit was. Daarna rustig die van 12 uur afgebouwd. Verder eigenlijk alle voedingsmomenten gehouden, tot ik stopte met borstvoeding. Maar een aanrader is hierbij echt een goede lactatiekundige, want ik kon na onze kraamweek nog steeds met onze kraamhulp appen voor advies (en ze is nog een paar keer langs geweest als lactatiekundige ook).
Trouwens wel die eerste anderhalve week gigantisch veel last van stuwing gehad, echt verschrikkelijk vond ik dat. Maar daar moest ik dus even doorheen en daarna was het over (volgens mij heeft elke vrouw dat, maar dat weet ik niet zeker).

Terug
Bovenaan