Borstvoeding en flesvoeding

Hallo allemaal

Ik wil ook graag bv gaan geven. Echter ik heb een borstverkleining gehad. Dus of ik volledig bv kan geven blijft de vraag. Ik heb om me goed voor te bereiden een  cursus gevolgd. Door tussen de voedingen door te kolven kan ik wel proberen de produktie omhoog te krikken. En mocht ik zelf niet voldoende kunnen voeden. Kan ik het beste gebruik maken van een borstvoedingshulpset. Dit is een flesje met daaraan twee slangetjes. Dit flesje hang je om je nek en de slangetjes leid je over de tepel. Zo dat ze net ietsje uitsteken. Dit kun je boven de borst vastplakken. In het flesje kun je zowel afgekolfde melk as poedermelk doen. Zo drinkt het kindje en uit je borst (houd de produktie dus op gang) maar drinkt ook genoeg door middel van het flesje.
Zij heeft mij dit aan geraden, omdat het al kan zijn dat ik na een week moet bijvoeden. En als je dat met een flesje doet is het vaak gedaan met aan de borst drinken.
Zij advideerd met 4 / 6 weken tussen door 1 flesje te geven. Doe je dit niet kan het zijn dat het kindje later niet uit een fles wil drinken.
Wat helemaal niet zo waar hoeft te zijn is, dat als je kindje in het ziekenhuis 1 flesje heeft gehad. Dat het dan bekeken is. Waarschijnlijk heeft dat dan meer met het kindje te maken dan met de fles.( sommige kinderen kunnen heel makkelijk goed aan de borst anderen moeten het leren)
Maar zou je je daar zorgen om maken, dan kun je aangeven dat ze het het kindje met een cupje moeten voeden. Hier slurp het kindje de melk uit met haar/zijn tong.
Verder een advies, probeer om in het eerste uur na de bevalling het kindje aan te leggen. Dan zijn de reflexen op zijn best van het kind. Tuurlijk lukt het niet altijd, denk maar aan narcose enz.

Jeetje wat een verhaal heb ik al geschreven, zou nog effe door kunnen gaan. Komt gewoon omdat ik me er in ben gaan verdiepen. Trouwens die cursus is echt aan te raden. Omdat er nogal wat vk en kraamhulpen zijn, die niet weten hoe je een kindje goed aanlegd. Dus ik wil zeker in mijn schoenen staan, en weten dat ik het goed doe. Want je kunt veel tegenstrijdige adviezen krijgen. En net na een bevalling ben je toch al wat onzekerder.

Suc6 ermee

Groetjes doortje 25,4 weken
 
Na de bevalling van de eerste, ben ik ernstig ziek geweest, kan me van de eerste vijf dagen niets herinneren. Mijn meisje heeft de fles gekregen. Na die 5 dagen krabbbelde ik weer op en ben ik begonnen met borstvoeding. Het ziekenhuispersoneel vond het onzin, maar ik had zo iets van, iedere druppel is meegenomen en dan maar bijvoeden.

Na 10 dagen kwam ik thuis en de borstvoeding ging perfect. 6 maanden heeft ze volledige borstvoeding gehad. Toen kreeg ik longontsteking en ben ik gestopt.

Vanwege mijn werk, ben ik na 8 weken alvast begonnen met afkolven en krijg mijn meisje al af en toe de fles met mijn melk. Nooit problemen gehad. Bij mij dronk ze uit de borst en bij iemand anders uit de fles.

bij de jongste ging het eigenlijk net zo, alleen werd zij al binnen het uur aangelegd. Wat ik prachtig vond. Beweust de eerste minuten van mijn kindje meemaken.

Wat de speen betreft, beide hebben vanaf het begin een speen gehad. De oudste gooide 'm eruit na 8 maanden, bij de jongste hebben we 'm na 12 maanden weggehaald. Drie avonden een uurtje huilen en ze was gewend.

Geduimd hebben de meiden godzijdank nooit.

Miep
 
Hallo Allemaal,

Ik heb een hoop adviezen gelezen,maar vind het toch nog heel moeilijk.
Ik denk dat ik de voedingen die ik geen borstvoeding wil geven afkolf en meng met kunstvoeding.En zo afbouw tot maar 2 keer borstvoeding geven,want bij me dochter heb ik nooit eens fijn kunnen uitslapen,of leuke dingen voor me zelf doen.En mocht dit alles geen succes worden denk dat ik toch maar flesvoeding ga geven dat is voor mijn man/dochter ook wel leuk,zo worden die er ook bij betrokken.Maar ik denk dat ik dit eerst met me   verloskundige ga overleggen wat zei er van vind.

Dankje wel voor alles tips,en ervaringen.

Groetjes Haagsemama.
 
Ach, het is gewoon een modeverschijnsel: tepel/speen verwarring. Iedereen in mijn omgeving heeft daar nog nooit problemen mee gehad met hun kinderen. Vroeger gaven ze ook fles en borst, hoorde je ze er ook nooit over.
Dat je kindje misschien eerst kunstvoeding niet lekker vind, dat kan ja. Maar dan is mengen inderdaad een oplossing, en steeds minder borstvoeding.
 
Hoi ik ben niet helemaal eens met (Titia) geloof ik over die speen/tepelverwarring dat dit een mode verschijnsel is. Mijn zoontje had dit namlijk ook en ik heb echt de borstvoeding moeten afbreken hierdoor ook omdat zo moeizaam ging en ik de energie er niet meer voor had. Wat ik nu wil doen is ook weer voor de borstvoeding gaan en eventueel bijvoeden met een spuitje (om melk in te doen dan he!) Dus wel combi van borstvoeding en kunstvoeding. Ik denk wel dat het bij elk kind anders is natuurlijk.Maar zou niet te snel fles geven, eerst wachten hoe het met de borstvoeding gaat.

Succes.

Gr. Nancy
 
Hoi moeders,

Dat is het juist ik wil nu maar een hele korte periode borstvoeding gaan geven,en daarna volledig over gaan op flesvoeding.En ik wil niet met spuites en lepetjes aan de gang want dan stop ik gewoon met borstvoeding geven.En flesvoedng is ook niet slecht.Maar dat mixen lijkt me opzich ook wel en prima idee zo leren ze toch aan die kunstvoeding wennen.En misschien tegen de tijd dat het zo ver is geef ik wel alleen flesvoeding omdat het misschien toch allemaal erg veel werk is.

Groetjes Haagsemama.
 
Haagsemama,

ik ben een voorstander van borstvoeding, maar ik vind wel dat je je als moeder er lekker bij moet voelen. Ik heb het idee dat je je nu al erg druk maakt, en er vreselijk tegenop ziet. In mijn ogen heb je dan een paar keuzes, ga gewoon borstvoeding geven, en combineer dat met flesjes en kijk hoe h et loopt. Wil je kindje de borst niet meer, dan stap je gewoon over op flessevoeding. Of je kiest gelijk voor flessevoeding en gun je zelf de rust waar je nu dus eigenlijk al naar op zoek bent.

Wat ik eigenlijk wil zeggen, doe datgene waar je je goed bij voelt en kijk hoe je kindje reageert, en zorg er voor dat ook jij je er goed bij voelt.

Wanneer word je kindje geboren?

Succes met je keuze en maak je niet te druk.

Miep
 
Sannes,

het aanbod past zich inderdaad aan bij de vraag. Ga jij borstvoeding door flessevoeding vervangen, en je blijft kolven, dan blijft de productie op gang. Laat je het echter gewoon gaan, dan zal je zien dat de productie achteruit gaat en soms helaas sneller dan je zou willen.

Miep
 
Terug
Bovenaan