Borstvoeding en sociale omgeving

<p>Welke personen waren er steunend of juist niet tijdens je keuze om wel/geen borstvoeding te geven? Op welke manier pakte ze het aan en  hoe ervoer je dit? <br />Hierbij te denken aan personen zoals: je partner, (schoon)familie, kraamzorg, geloofsgemeenschap, vrienden etc. <br />Heeft dit geleidt tot een andere keuze in de voedingssoort dan dat je werkelijk hebt willen geven? <br /><br /><br />Graag zou ik dit willen onderzoeken als vooronderzoek voor mijn scriptie. </p>

Ik wilde zelf graag BV geven, mijn man en de verloskundige steunde mij hierin.
Als het niet lukte was dit ook goed, met een fles wordt hij echter ook groot was mijn gedachte!
Inmiddels geef ik al een maand BV ?

Hi, ik ben eigenlijk door heel mijn omgeving wel gesteund. Voorop natuurljk wel mijn man. Ik heb een jaar borstvoeding gegeven. 

Wat ik wel sterk heb gemerkt is dat bijvoorbeeld mijn schoonmoeder en andere vrouwen van die leeftijd uit mijn omgeving die zelf geen borstvoeding hebben gegeven vaak bij het kleinstje krijsje of wakker nachtje al riepen: ze heeft honger je moet een fles geven. Deze onwetendheid is wel lastig om mee te dealen. Ook kolven op het werk vond ik niks. Hiervoor was in mijn geval meer tijd en vooral ook een langere periode nodig dan wettelijk vastgesteld. De staat stimuleerd het dan ook eigenlijk niet. 

Borstvoeding was bij beiden mijn Kids niet mogelijk helaas, en heb de druk als erg vervelend ervaren. 
Zowel de kraamzorg als vele familie leden en vrienden gaven hun ongezouten mening erover, en hebben mij vaak het gevoel gegeven alsof ik minder moeder ben, omdat ik een flesje kunstvoeding geef. 
Ook is er bij iedere verkoudheid of dingetje wat mijn Kids hadden geroepen... Ja je merkt het wel hé, dat ze niet groot zijn geworden met borstvoeding. Echt ongelooflijk af en toe... 
Ik vind dat er meer aandacht moet komen voor vrouwen die dat niet kunnen of willen geven. Niet iedereen heeft daar iets mee. 
En er wordt altijd gepraat over borstshaming voor vrouwen die borstvoeding geven .maar moet je de gezichten van sommige moeders zien als je de kunstvoeding pakt in plaats van aanlegt, alsof de dag des oordeels is gekomen. 
Dit wilde ik even kwijt als mijn ervaringen..
Groetjes mamvandrie 

Borstvoeding was bij beiden mijn Kids niet mogelijk helaas, en heb de druk als erg vervelend ervaren. 
Zowel de kraamzorg als vele familie leden en vrienden gaven hun ongezouten mening erover, en hebben mij vaak het gevoel gegeven alsof ik minder moeder ben, omdat ik een flesje kunstvoeding geef. 
Ook is er bij iedere verkoudheid of dingetje wat mijn Kids hadden geroepen... Ja je merkt het wel hé, dat ze niet groot zijn geworden met borstvoeding. Echt ongelooflijk af en toe... 
Ik vind dat er meer aandacht moet komen voor vrouwen die dat niet kunnen of willen geven. Niet iedereen heeft daar iets mee. 
En er wordt altijd gepraat over borstshaming voor vrouwen die borstvoeding geven .maar moet je de gezichten van sommige moeders zien als je de kunstvoeding pakt in plaats van aanlegt, alsof de dag des oordeels is gekomen. 
Dit wilde ik even kwijt als mijn ervaringen..
Groetjes mamvandrie 

Volop steun gekregen van mijn man voor borstvoeding.. verder geen oordeel gehad over de keuze wel of niet borstvoeding. Uiteindelijk bijna een jaar borstvoeding gegeven daar op den duur wel vragen over gehad en stomme opmerkingen maar ach.. weinig van aan getrokken de moment waren zo gezellig! 

Ben in het ziekenhuis goed op gang geholpen met de borstvoeding, moest een paar dagen blijven. Ik wilde het proberen, maar het was geen must. Had zoiets van als het niet lukt, dan gaan we over op kunstvoeding.
Heb verder weinig boodschap aan de mening van anderen op dit gebied. Ben blij dat het lukt maar vind dat er wel eens  teveel op gehamerd wordt hoe belangrijk het is! Er zijn vele kinderen groot geworden met een fles kunstvoeding. Vind het zowiezo vermoeiend dat iedereen overal een mening over moet hebben. Leg je je kind aan in het openbaar is er commentaar op, geef je kunstvoeding is er commentaar op, geeft je te lang borstvoeding is er commentaar op. Voor de buitenwereld Kun je het toch niet goed doen dus dan maar doen wat voor jezelf, je partner en je kindje goed voelt, vertrouwen op jezelf en achter je eigen keuze staan. 

Ik heb heel lang getwijfeld of ik bv wilde geven of niet. Mijn man maakte het niks uit,die steunde mij in beide keuzes. Uiteindelijk gekozen voor kunstvoeding omdat ik me niet prettig voelde bij bv. In mijn omgeving alleen maar begrip voor gehad, zelfs van de moeders die zelf wel bv gaven. Ik heb zelf juist teveel oordeel erop gelegd dat kunstvoeding niet goed zou zijn, waardoor ik de keuze moeilijker maakte dan nodig. Achteraf super blij met mijn keuze en veel steun van omgeving gehad, ook van de verloskundige en kraamzorg. 

Terug
Bovenaan