Borstvoeding enzo???

Hoi... Ik ben 2 weken geleden bevallen. Een relatief snelle bevalling voor een eerste, helaas nog wel opgehaald door de ambulance omdat de nageboorte niet wilde komen. Gelukkig wel direct in het ziekenhuis. Nu geef ik bv, wat in het begin wat problematisch was, doordat ik ingetrokken tepels heb. Gelukkig door goede hulp van mijn kraamverzorgster is het allemaal goed gekomen. En mijn mannetje is al goed aangekomen (al ruim boven zijn geboortegewicht).
Maar is het normaal dat ik me steeds vaker afvraag waarom ik in hemelsnaam borstvoedigng ben gaan geven. Ja ik weet wel het is het beste voor je kind enz enz... Maar word er af en toe zo moe van, heb geen ritme, kost veel energie en dan om de 3 uur dat hele ritueel van kussens goed leggen, zorgen dat je alles bij de hand hebt (als je alleen thuis bent). En dan soms nog een gevecht aangaan met aanleggen, omdat meneer een beetje ongeduldig kan zijn of heel veel beweegt en dus de kussens wegzakken. 'snacht voed ik liggend gaat veel beter, maar het schijnt beter te zijn in verschillende houdingen te voeden. Tussen de voedingen door heb ik gevoelige borsten en tepels, ze voelen aan alsof ze niet bij me horen.... Daarnaast ben ik constant bezig met voelen of ze wel goed aanvoelen, ze hebben me bang gemaakt voor borstontsteking.
Ben ook nog eens erg moe en huilerig (van vermoeidheid, hormonen en wat nog meer???). Hoelang houden die kraamtranen aan???
Wanneer gaat borstvoeding geven leuk en ontspannend worden??? Dit hoor ik tenminste altijd van anderen dat dat zo is....  Heb ik te weinig geduld (van wie zal hij het nu   hebben)????

Sorry dat ik zo klaag, maar moest het even kwijt... Ben ik de enige hierin?

Hoi!!

Ja lastig hè!! Ik heb in totaal 6 maanden volledige bv gegeven en nu 2 x per dag.
Het begin was ook een ramp. Na een keizersnede kwam het lastig op gang. Daarna vreselijke kapotte tepels.
Moest echt heel erg doorzetten. Maar mijn dochtertje had last van eczeem dus ik wilde doorzetten.
Achteraf gezien denk ik wel dat ik bij een volgende er wat makkelijker over zal zijn.
Het verpeste echt mijn kraamtijd.
Maar ben nu toch blij dat ik het heb gedaan. Ik heb gezien hoe goed ze er op groeide en dat met 6 maanden enkel bv!
En op een gegeven moment krijg je echt een ritme en vond ik het toch wel heel makkelijk en heel erg mooi. Het gaf toch ook iets heel speciaals.
Maar je moet er echt 100% achter staan hoor!
Je hebt ook speciale bvforums, daar kun je veel op vinden.
Veel succes!!!
(en laat anderen eventueel lekkr kletsen, iedereen heeft vaak wel een mening. Maar jij bent de mama!)

Hoi
Hee, het is nog maar 2 weken geleden dat je bent bevallen...
Borstvoeding gaat pas ongeveer van af een week of 5 of 6 goed lopen, dan ben je er aan gewend. Maar, het is wel erg intensief, dat is waar, zeker de eerste weken. En als je daar niet tegen kunt, en er erg gestressed van raakt, zul je een beslissing moeten nemen. Ook nu, na nog maar 2 weken, als het je erg gestressed maakt.
Heel veel vrouwen zullen nu over me heen vallen, want dan wordt er gezegd: zet nog even door, het hoort er bij enz...
Nu, ik denk dat niet iedere vrouw hetzelfde is!!! Maar wil jij een beetje kunnen genieten van je zoon, waardoor je je beter op je moederschap kunt concentreren, dan moet je niet   gestressed zijn. Maar goed, ik kan niet oordelen, je kan het nog even aanzien, maar ik zou het heel goed begrijpen.
En dat huilerige, dat zijn hormonen, en de het wennen aan je kind. Want het is eerst wel even iets wat je wereld op de kop doet staan. Na een week of 5 á 6 zul je merken dat je je oude leventje weer op gaat pakken en je baby daar bij in gaat passen!
Is het na 2 maanden nog niet goed, dan zou ik naar de huisarts gaan. Want dan kan er meer aan de hand zijn.
Ik heb inmiddels 2 kinderen, en herken je verhaal helemaal! Tenminste, van mijn eerste kind (een zoon van inmiddels 3 ) Ik had ook echt geen moedergevoelens de eerste weken, na een week of 5 begon dat pas te komen. En oh, wat was ik depri, wat een shitkraamtijd heb ik gehad zeg! na 5 weken knapte dat langzaam op gelukkig. En die BV, ook hetzelfde verhaal als jij, ik heb dan ook 10 weken met tepelhoedjes gevoed.
Bij mijn tweede, een dochtertje van 4 maanden, is het echt heel anders verlopen. Die moedergevoelens moesten ook bij haar weer groeien, maar dat ging een stuk sneller! En ik was een stuk gelukkiger! BV ging weer niet goed zónder, maar wel mét tepelhoedjes. Maar inderdaad, wat een tijd en energie...en dat met een peuter van toen nog net geen 3 jaar......níet te combineren voor mij.
Na 8 weken overgestapt op FV, en heerlijk zeg een ritme erin, en langere tussenpozen!
Nou, ik wens je veel succes en sterkte!

Beste Kabo,
ik ben zelf 7 weken geleden bevallen, en geef ook borstvoeding. Ik heb het geluk gehad dat m'n meisje vanaf dag 1 goed dronk, wat een cadeautje! Maar ook vond ik het in het begin best een heel gedoe met goed gaan zitten enzo. Ook ik vond liggend voeden makkelijker, dus als ik het overdag eens zat was met die kussens, dan ging ik lekker naar boven om liggend te voeden.
En toen, opeens, na een week of 3, merkte ik dat ik er toch handigheid in kreeg! Ik doe het nu allemaal net effe anders dan de kraamhulp adviseerde, maar voor mij (én m'n dochter) werkt het goed.
Ik voel me inmiddels een volleerd borstvoeding-geefster, ik kan het inmiddels zelfs op een krukje zonder kussens!

Heel veel succes, ik hoop dat ook jij er snel meer handigheid en daarbij ook weer een positiever gevoel bij krijgt.

groet
Mandarijn

Hoi. Nog gefeliciteerd met de geboorte van je kleintje allereerst!!
Ik denk dat het heel snel zou zijn als jullie al helemaal aan elkaar gewend zouden zijn, het is nog maar 2 weken geleden en je leventje word toch helemaal omgegooid door zo'n kleintje..
Ik heb bij mijn eerste ook getracht bv te geven maar ben daar na 5 weken mee gestopt omdat ik er helemaal gestrest van werd. Nu is in juli mijn tweede geboren en ik wilde het toch weer proberen. Ik heb na 1,5 maand weer zo'n moment gehad van Ik ga stoppen want ik vind het niet meer leuk.. Toch heb ik doorgezet en ik moet zeggen dat het vanaf dat moment ook leuk werd..
Jesse heeft ook wat langer moeten zoeken naar zijn ritme, en dat is heel lastig als je bv geeft want ik kon niet eens naar de winkel omdat ie om de gekste tijden eten wilde..
Gelukkig is dat na een week of 6 allemaal goedgekomen. Hij is nu bijna 5 maanden en ik geef nog met plezier bv..
Probeer het nog even vol te houden!!
Gr. Anne-Marie

Ik herken het helemaal. Ik heb tranen met tuiten gehuild en heb vaak zulke inzinkingen gehad dat ik er mee wilde stoppen. Ik ben uiteindelijk doorgegaan en Lotte (2-5-2007) krijgt dus al 7 maanden bv.

Het is rot in het begin en het kan inderdaad lang duren voor jij en je kindje  je draai gevonden hebben. Vanaf een week of 6 wordt het inderdaad makkelijker. Er komt een moment dat je je kindje 'gewoon' kan aanleggen, de borst kan geven en dat er verder niks aan de hand is. Heerlijk ontspannen inderdaad. De ellende is alleen die draai vinden...

Probeer steun te zoeken. Hier op het forum kun je in ieder geval al je ei kwijt. Je kunt ook een keer bellen naar Vereninging Borstvoeding Natuurlijk. Je kunt op de site het telefoonnummer zoeken van een contactpersoon bij jou in de buurt. Ik heb daar veel steun aan gehad als ik het niet meer zag zitten.

Wat het verhaal van de kussens betreft, ik heb bij Prenatal een klein voedingskussen gekocht wat ideaal bleek te zijn! Ik voed zelf in een stoel met armleuningen. Zo hebben jij en je baby alle steun. Als je baby ouder wordt kunnen ze zich op de rug gaan draaien tijdens de voeding: als ze even willen pauzeren of om rond te kijken. Dan is het handig om nog een klein kussentje te hebben om achter het hoofdje te plaatsen. Ik heb dus alleen het kleine voedingskussen en een klein kussentje en dat werkt echt perfect!

Sterkte meid!

Groetjes, Marisa

Bedankt voor jullie lieve reacties... Dacht echt dat ik de enige was... Iedereen in mijn omgeving deed er zo makkelijk over, alsof het zo vanzelf sprekend was. Maar dat is het dus niet...  Als ik het zo lees moet ik het toch nog even de tijd geven... Hij groeit er erg goed op (2 ons in 8 dagen)... Dus daar wil ik het toch wel voor doen...

Hi!

Ik snap wat je bedoeld... het is een hele bedoeling wat er allemaal bij komt kijken..
Ik heb tot 8,5 maand bv gegeven..borstvoeding ging vanaf dag 2 pas echt goed bij me, nadat ik alle stuwing achter de rug had.

In het begin werd ik er dol van, eerst om de 2 uur, toen om de 3, toen om de 4, nachtvoeding mocht er toen af... enz enz..

Ook heeft Tom spruw gehad, en één van mijn tepels was ook 'besmet', nou die pijn...heb 3 x huilend bv gegeven, ik kon niet meer... branden! niet normaal.
Maar na een cremetje ging het ook wel weer.

Ik stond er gewoon op dat mijn kindje bv zou krijgen...
En de eerste weken zijn altijd ff zwaar...en zeker geen roze geur en maneschijn :)

Ik ben blij dat ik het zo lang heb volgehouden, hij deed het er ook erg goed op:)
Even doorbijten denk ik dan maar..

Liefss Nens

Terug
Bovenaan