Borstvoeding enzo???

Hoi Kabo,

goed van je dat je borstvoeding geeft!
Om je vragen te beantwoorden, ja het is normaal dat je je nog emotioneel voelt, dat kan best een tijdje duren vooral met een eerste kindje. Er is zoveel veranderd nu je moeder bent!
Je tepels voelen anders omdat ze nog moeten wennen aan het vele drinken van je kindje. Let goed op of je geen kloven of blaren krijgt, en als ze erg gevoelig zijn smeer ze dan in (er zijn speciale creme's voor in de drogist)
Het is inderdaad veel werk en het ging bij mij pas echt leuk en ontspannend worden na vier maanden. De eerste acht weken vond ik het moeilijkst, daarna waren baby en ik wat meer op elkaar afgestemd. Ondertussen zou ik gewoon voeden zoals je het zelf het makkelijkst vindt gaan, dus gewoon liggend als dat veel beter gaat dan zittend. Ben je ook niet steeds met al die kussens bezig en kun je je concentreren op het goed aanleggen.
Rond zes weken oud kun je een groeispurt verwachten waarbij het lijkt of hij echt elk uur wil drinken. Dit is normaal, het zorgt ervoor dat je productie gestimuleerd wordt nu hij groeit. Bij mijn eerste wist ik dat niet en dacht dat ik niet genoeg melk had, gevolg was dat ze algauw op kunstvoeding overstapte. Bij mijn tweede was ik beter voorbereid, en die voed ik nu nog (21 maanden).
Op een gegeven moment gaat het zo makkelijk worden dat je er echt van kunt genieten, die momentjes samen en het idee dat je kindje dankzij jouw melk zo groot is geworden... Nu is het meer een slokje troost voor het slapen gaan, nog even klein zijn, verder drinkt ze niet veel meer.
Verder kun je heel veel steun en info vinden op de volgende twee websites:

www.borstvoeding.com
www.borstvoedingsforum.nl

groetjes en veel succes!

Danielle
mama van twee meisjes (feb 03 en mrt 06)

oja, een borst is eigenlijk nooit helemaal leeg, want het drinken is een seintje voor je lichaam om meer aan te maken. Als hij minder dan tien minuten aan 1 kant heeft gedronken, kun je hem het beste weer aan diezelfde kant opnieuw aanleggen zodat hij de vettere melk ook binnen krijgt. Verder kun je om borstontsteking te voorkomen, het beste de volste borst eerst geven. Soms produceert de ene borst sneller meer melk dan de andere. Ik gaf altijd de gevoeligste en meest gespannen borst eerst.

groetjes Danielle

Hoi Kabo,
ondertussen geef ik nu 7 maanden bv en als ik het vergelijk met het begin is het zo'n verschil! Dat gehannes met die kussens had ik ook, met name de rugbyhouding maar nu is het bh los en aanleggen maar.
Ik wil je zeggen dat je je er wel lekker bij moet voelen. Kijk zelf hoe lang je het nog wilt proberen en wanneer jouw grens is bereikt, gewoon de fles geven. Bv is volgens velen het beste maar een moeder moet het wel fijn vinden om te doen. Dus voel je niet schuldig. Ik wens je veel succes en doe wat goed is voor jou!
Groetjes

Terug
Bovenaan