borstvoeding geven

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal
Uiteraard denken jullie allemaal na over of je bv wilt gaan geven of flesvoeding.
Ik ook.....
Ik heb al 4 kinderen. Allemaal met de fles groot geworden, niks mis mee!!
Maar toch, elke keer als ik besloot dat ik de borstvoeding niet wilde voortzetten na gestuntel van een paar dagen, was ik eerst opgelucht, want gelukkig, geen angst meer dat het niet zou lukken, geen pijn bij het aanleggen met overvolle borsten, een ander die es even kon voeden ipv ik zelf....
Toch stak het wel dat ik niet kon doorzetten.
Nu ik weer zwanger ben, twijfel ik enorm.
Moet ik meteen maar de fles pakken.....? Of eerst weer stuntelen met mijn borsten??
Met alle pijn, angst en energie dat dat kost in de kraamweek?

Het is ws mijn laatste zwangerschap, dus mijn laatste kans om het eens tot een succes te maken, die bv.
En eigenlijk heb ik er nu enorm veel zin in, ik droom er over!
De oudste drie zijn nar school overdag, dochter van twee is thuis. Dus op zich is er de rust wel voor overdag.

Nu vraag ik mij af of er mensen zijn die zon bv cursus hebben gedaan, of boeken er over hebben gelezen( meer gelezen dus dan het normale wat je in de tijdschriften tegenkomt)
Ga je je dan niet te veel focussen op het moeten lukken van de bv? Is het dan niet een nog grotere teleurstelling als het niet lukt?

Graag hoor ik wat ervaringen...

Groetjes Annemieke

Hoi

Wat zonde dat je de bv geen kans hebt gegeven! Bijna alle moeders stuntelen in het begin, bv geven is ook iets wat je moet leren, en je kindje moet ook leren om aan de borst te drinken.

Ik geef zelf borstvoeding, en heb ook echt wel gestunteld de eerste weken. Ik heb ook regelmatig geroepen dat ik een pak fv zou gaan halen, dat was altijd 's nachts  en 's ochtends begon ik toch maar weer met frisse moed met bv.

Nu geef ik bijna 3 maanden bv, en het gaat de laatste tijd echt super! Ik ben ook van plan om er nog wel een tijdje mee door te gaan.

Ik heb vantevoren niks gelezen en ook geen cursus gevolgd, omdat ik eigenlijk fv wilde geven. Pas in de laatste weken van mijn zwangerschap heb ik besloten bv te gaan geven, en wist dus eigenlijk helemaal niet waar ik aan begon.

Wel heb ik veel(gehad) aan het  borstvoedingsforum  Misschien een idee om eens te
gaan kijken daar

Groetjes
Eleanor

Nou, hier nog een hoor! Ik ben nu zwanger van de 2e en ik ga zeker meteen FV geven. Bij de 1e wilde ik heel graag BV geven en ben dan ook op zo'n cursus geweest. Vol frisse moed gingen we aan de slag direct na de bevalling, maar het was eigenlijk meteen drama. Ik had overvolle borsten en vlakke tepels waardoor de kleine niet goed kon happen. We hadden een geweldige kraamhulp en de helft van de tijd ging in het aanleggen, kolfen en voeden zitten. Twee borstontstekingen verder heb ik besloten te stoppen, maar dat ging ook niet zo maar van de een op de andere dag. Vier weken moest ik kolfen en afbouwen.....uren zat ik aan dat apparaat, voor mijn idee.
Afijn, nu met de 2e ga ik het niet eens meer proberen. Onze oudste is straks 3 en vraagt erg veel aandacht en als ik dan straks weer zo veel tijd en energie aan het voeden moet schenken.....nee hoor, ik kies deze keer voor de fles!!!

Wat ik altijd jammer vind is dat mensen vaak zo negatief reageren als je dat vertelt. Alsof ik een enorm ontaarde moeder ben! Laat mij en de mensen die ook direct kiezen voor FV (om wat voor reden dan ook) in onze waarde....ook wij willen het beste voor onze kinderen!!!!

Succes met overwegen!
Patricia

Ach, ik krijg als borstvoedende moeder ook het nodige commentaar hoor, dus dat hebben niet alleen de moeders die fv geven!

Volgens mij wordt hier om advies gevraagd mbt het geven van borstvoeding. Laat deze moeder in haar waarde, en begin niet over de opmerkingen die je krijgt als FV moeder, want zoals je ziet krijg je inderdaad als (overwegende) BV moeder  ook commentaar.

Overigens heb ik twee kindjes BV gegeven, bij de derde liep het helaas anders. Dat vond ik jammer (ongeacht wat een ander daar van vindt, of wat een ander doet of laat). Bij een eventueel volgend kind ben ik van plan om inderdaad naar een cursus te gaan. Niet naar een bijeenkomst van het ziekenhuis, maar ik wil op zoek naar iets intensievers. Als ik daarmee dan ook contacten op doe, als er problemen zijn, waar ik op terug kan vallen,  lijkt me dat heel fijn.  Want ik vond de hulp echt beneden peil.

Als je het bij je laatste kindje dan toch nog een keer wil proberen, zou ik zeker op zoek naar hulp gaan. Baadt het niet, het schaadt ook niet. En asl het toch om wat voorreden niet lukt, dan kun je altijd nog naar de fles grijpen.

Succes met kiezen.

Miep

Hoi Annemieke,

Wat leuk om te lezen dat je zo gemotiveerd bent!

Juist door je op jullie borstvoedingsperiode voor te bereiden, zul je meer zelfvertrouwen krijgen en daarmee neem je in elk geval een stukje angst weg. Je zult dingen eerder (h)erkennen; hoe eerder je een eventueel probleem signaleert, des te gemakkelijker is deze vaak op te lossen. Bijvoorbeeld tepelkloven; deze kun je voorkomen door je baby op de juiste manier aan te leggen. Als je bij een beginnend kloofje gelijk aan de bel trekt en het borstvoedingsbeleid wordt verbeterd, zal dit kloofje snel genezen en kun je weer pijnloos verder voeden. Zet je echter je kiezen op elkaar en blijf je stug doorvoeden al doet het nog zo'n pijn, dan worden de wondjes alleen maar groter en duurt het genezingsproces veel langer.

Het voeden aan de borst hoort geen pijn te doen, pijn is een signaal dat er iets niet helemaal goed gaat. Zo valt er nog veel meer te vertellen over borstvoeding en daarom organiseert de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk, een vrijwilligersorganisatie,  in heel Nederland informatiebijeenkomsten. Contactpersonen van de VBN hebben naast hun eigen borstvoedingservaring een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere belangrijke aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om vragen te stellen, ervaringen uit te wisselen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens deze bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Ook leer je op deze manier de contactpersoon bij jou in de buurt wat beter kennen, waardoor het voor jou misschien wat gemakkelijker kan zijn om haar te bellen als je graag iets wilt weten, ergens over twijfelt of tegen problemen aanloopt. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op www.borstvoedingnatuurlijk.nl .

Je kunt ook altijd bellen met de telefonische informatiedienst van de VBN; deze is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden bereikbaar via telefoonnummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn verder geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen telefoonkosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Een fijne zwangerschap toegewenst!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Ben zwanger van mijn eerste dus ervaring met borstvoeding heb ik nog niet.
Mijn man en ik zijn wel naar een borstvoedings-informatieavond geweest die in het ziekenhuis werd gehouden.
Ik vond het wel heel nuttig en interessant.
Wordt veel aandacht besteed aan probelemen die kunnen voorkomen bij het geven van borstvoeding en wat je kunt doen als je hiermee geconfronteerd wordt.
Het is afwachten hoe het gaat lopen, maar ik vind het voor mezelf prettig om er van te voren mee bezig geweest te zijn.
Wat je ook kiest, succes ermee!
En als je voor borstvoeding kiest hoop ik dat het deze keer gaat lukken!

Hi,

Ik heb bij mijn vorige twee kids borstvoeding gegeven. Bij de 1e ging het na 6 weken fout en bij de tweede na 1 week.
Nu ik zwanger ben van de derde, ga ik gelijk flesvoeding geven. Ik ga niet proberen om weer mijn kraamtijd erdoor te laten beinvloeden en daarna weer over te stappen op de fles.
Ik vond het borstvoeding geven wel heel erg fijn, maar nu ga ik voor de fles.

Liefs mieske

Terug
Bovenaan