borstvoeding geven

Gelukkig ben ik nergens voor of tegen, maar helaas kan ik na 4 kinderen niet objectief er tegen aan kijken.
Borstvoeding vind ik eigenlijk gewoon gedoe, omdat het gewoon 4 x gedoe is geweest.
Maar, moeder natuur heeft het zo mooi geregeld, en eigenlijk is het dan weer zonde om je melk niet te gebruiken voor je baby.
Maar: Afkolven vind ik echt teveel gedoe. En afkolven én voeden kost gewoon te veel tijd en energie voor mij en mijn drukke gezin.
Dus afkolven is voor mij geen optie.
Het moet bij mij eigenlijk gewoon vanzelf gaan, en anders hoeft het gewoon niet .
Vroeger ging het toch ook goed bij al die vrouwen??
Die hoefden geen cursus, hadden geen afkolf apparaten( deden dit misschien handmatig, want ook dat kan)
Het is dus lekker borstvoeding geven, en anders maar de fles. Maar ik vind het elke keer zo jammer dat mijn hele kraamweek in het teken staat van: gaat ie goed uit de borst  drinken of niet???

Toch droom en dagdroom ik ervan, een kindje aan mijn borst.
Maar de overvolle, pijnlijke borsten en dan aanleggen, schrikt mij af bijvoorbeeld. Ook het dreigen van tepelkloven( door niet goed aanleggen) jaagt me schrik aan. Dan nog de ideeen over wel of niet afkolven....al die keuzes.....daar heb ik helemaal geen zin in in de eerste week na de bevalling.
Het moet toch ook gewoon kunnen? Zonder al die moeilijkheden van bijvoeden met een spuitje, afkolven en voeden en blijven proberen met aanleggen.....??

Borstvoeding heeft bij mij   geen romantisch beeld, wie veranderd dat voro mij. Liefst iemand die ook zoveel twijfels had en mislukte pogingen bij eerdere babies...

Groetjes Annemieke

Hier een moeder die erg twijfelde over bv geven....

Bij mijn 1e kindje  wilde ik bv geven en dat lukte voor geen meter,had geen goede tepels ervoor zei de kraamverzorgster alles geprobeerd tot tepelhoedjes aan toe...gek werd ik ervan!!!! kreeg borstontsteking en van ellende gestopt ermee....paar dagen met opgebonden borsten rondgelopen en was er goed ziek van.

Bij mijn 2e wilde ik het toch weer proberen...ondanks mijn nare eerdere ervaring...heb het van te voren duidelijk aangegeven bij de vk dat ik het heel belangrijk vond het toch weer te willen proberen....en ook bij het kraamcentrum goed en duidelijk doorgegeven met de intake.

Ik kreeg een super zuster aan mijn kraambed en we zijn ervoor gegaan!!!De kleine meid had de eerste dagen even nodig om mijn borst goed te vinden en ik was zo gespannen dat ik een beetje te krampachtig in bed lag maar na een paar dagen ging het super!!!! ik heb 8 maanden bv gegeven en ik heb genoten!!!!!!

Het gemak dat je altijd je voeding bij je hebt en het intieme contact met je kindje...ik heb het als zoiets moois en fijns ervaren dat ik er nu weer voor 100% voor ga.

En ik heb geregeld contact gehad met Borstvoeding Natuurlijk en werd daar erg fijn begeleid.

Ik kan het je echt aanraden.

groetjes Gea(29 wkn)

ik kan me voorstellen dat je er tegen op ziet als het 4 keer zo vervelend is gegaan.
Ik kan alleen maar postief tegenover bv staan. Ik heb mijn eerste kind  3 maand gevoed, dat ging mis door veel stress door verhuizen en waarschijnlijk een beginnende ppd. Maar de eerste 3 maand gingen super, nergens last van gehad. Mijn 2de is te vroeg geboren, dus de bv had een hele moeilijke start, want de begeleiding van de neonatologie als zowel die van de kraamafdeling (al was die al iets beter) was waardeloos. Maar omdat ik zeker wist dat ik het kon, ondanks de negatieve geluiden vanuit het ziekenhuis, ben ik doorgegaan. Ik heb tot 2 keer toe een borstonsteking gehad, een keer of  5 spruw en ik had weinig rust ivm met het rondlopen van een dreumesje van nog geen anderhalf. Maar na 3 maand ging het ineens een stuk soepeler en relaxter en ik heb doorgevoed totdat mijn meiske 8 maand oud was en ze zelf geen borst meer wilde! Wij proberen nu zwanger te worden van de derde en ik ga tegen die tijd, zeker weer bv geven, want dat vind ik toch stukken makkelijker dan fv. Je hebt het altijd bij je ook als je op pad gaat, het is altijd op temperatuur, en ozo handig  toen mijn man slaapdiensten had, ik niet het halve huis doorhoefde om in de koude keuken een fles te staan maken in de pling.   Even kind uit wieg, schone luier, lekker gaan liggen en terwijl je kind drinkt, kan je zelf nog even wegdoezelen.
Ik wens je veel sterkte met de beslissing en hoop dat alles goed gaat! Zolang je zelf maar achter je beslissing staat, dat is het belangrijkst want dat is het best voor iedereen toch? En idd het borstvoedingsforum is geweldig voor ieder die info zoekt of zijn verhaal kwijt wilt, het heeft mij door menig moeilijk moment heengeholpen.

"quote: Annemieke31 reageerde 31-07-2006 15:29:31

1. Het moet bij mij eigenlijk gewoon vanzelf gaan, en anders hoeft het gewoon niet .
Vroeger ging het toch ook goed bij al die vrouwen??
Die hoefden geen cursus, hadden geen afkolf apparaten( deden dit misschien handmatig, want ook dat kan)
2. Het is dus lekker borstvoeding geven, en anders maar de fles. Maar ik vind het elke keer zo jammer dat mijn hele kraamweek in het teken staat van: gaat ie goed uit de borst drinken of niet???
3. Toch droom en dagdroom ik ervan, een kindje aan mijn borst.
4. Maar de overvolle, pijnlijke borsten en dan aanleggen, schrikt mij af bijvoorbeeld. Ook het dreigen van tepelkloven( door niet goed aanleggen) jaagt me schrik aan.
5. Dan nog de ideeen over wel of niet afkolven....al die keuzes.....daar heb ik helemaal geen zin in in de eerste week na de bevalling.
6. Het moet toch ook gewoon kunnen? Zonder al die moeilijkheden van bijvoeden met een spuitje, afkolven en voeden en blijven proberen met aanleggen.....??
7. Borstvoeding heeft bij mij geen romantisch beeld, wie veranderd dat voro mij. Liefst iemand die ook zoveel twijfels had en mislukte pogingen bij eerdere babies..."

Hoi Annemieke,

Een aantal punten heb ik voor het gemak even genummerd, zodat het reageren daarop wat gemakkelijker wordt:

1. Vroeger hoefden de vrouwen inderdaad geen cursus of informatiebijeenkomsten, omdat de informatie van moeder op dochter overging. Bovendien waren de gezinnen in die tijd altijd groot en zagen vrouwen elkaar veel vaker borstvoeden; de kunst werd eigenlijk "afgekeken". Bij dieren gaat het allemaal instinctief, maar voor mensen geldt dat borstvoeding aangeleerd gedrag is; moeder en kind moeten het allebei leren.

2. En het kán ook, lekker borstvoeding geven. Maar ook nu geldt: moeder en kind moeten het allebei leren en dat heeft tijd nodig. De eerste weken is het oefenen en wennen en dan heb je het gewoon druk.

3. Toch een beetje een romantisch beeld dus? ;-))

4. Ik kan me voorstellen dat het door je eerdere borstvoedingservaringen voor jou moeilijk te geloven is, maar het hoeft niet zo te lopen. Goed aanleggen is inderdaad heel belangrijk. En als er dan ook nog vaak genoeg wordt aangelegd, hoeven die borsten niet overvol en pijnlijk te worden; je kindje kan je daar doorheen helpen. En goed aanleggen (en nog veel meer) wordt uitgebreid behandeld tijdens informatiebijeenkomsten over borstvoeding. Het scheelt echt al enorm als je zelf goed bent geïnformeerd.

5. In principe hoef je die keuzes in de eerste week ook niet te maken; het enige wat je nodig hebt is een baby en een borst. Bovendien begrijp ik uit je bericht dat je m.b.t. kolven eigenlijk al een keuze hebt gemaakt, dus zou dit punt kunnen vervallen?

6. Het moet ook gewoon kunnen, in elk geval met een gezonde, op tijd geboren baby. Maar nogmaals, het scheelt al ontzettend veel wanneer je zelf goed bent geïnformeerd. Verder is een goede begeleiding erg belangrijk: een verloskundige die pro-borstvoeding is en de juiste informatie verstrekt en voor een kraamverzorgende idem. Kraamzorginstellingen, ziekenhuizen en verloskundigen kunnen trouwens gaan voor het WHO/UNICEF certificaat (ook wel het borstvoeding certificaat genoemd); als zij deze hebben behaald, moet de begeleiding bij borstvoeding voldoen aan strengen eisen. Zie voor meer informatie en een overzicht van gecertificeerde instellingen de site van de Stichting Zorg voor Borstvoeding, zvb.borstvoeding.nl. Verder zijn de vrijwilligersorganisaties (Borstvoedingorganisatie LLL en de VBN) altijd bereikbaar, daar kun je gewoon terecht. En er zijn ook nog lactatiekundigen, die je zou kunnen inschakelen.

7. De enige die dat beeld zou kunnen veranderen, dat ben jij zelf.... En dat zal denk ik enorm veel moed gaan vergen, omdat het bij jou heel diep zit. Jij bent de enige die voor jezelf hierin een keuze kan maken, niemand kan jou daarop vastpinnen. En al verander je 100 keer van gedachten, dat is je goed recht. Veel moeders ervaren de beginperiode als moeilijk. Je bent nog aan het herstellen van de bevalling, je moet je kindje leren kennen, je moet je ritme weer hervinden etc. etc. Maar veel moeders hebben ook de ervaring, dat als het kindje wat ouder is, het allemaal steeds gemakkelijker gaat en dat geldt ook voor borstvoeding. Een wat oudere baby die het borstdrinken al goed onder de knie heeft, hapt bijvoorbeeld automatisch aan; hij legt zichzelf dus aan, ook in een donker kamertje. Als moeder kun je er dan ook heel relaxed bij zitten en wegdromen als je wilt . Dat romantische beeld is er meestal niet gelijk, omdat je in het begin gewoon hard moet werken om alles een beetje op de rails te krijgen. Zo door de tijd heen ontstaat dat romantische beeld, door de genietmomenten en de rustmomenten die het voeden de moeder en het kindje geeft.

In je reactie geef je aan dat je nergens voor of tegen bent, maar dat je er niet meer objectief naar kunt kijken. Ik denk dat heldere informatie over borstvoeding een stukje objectiviteit kan opleveren, waardoor je misschien beter in staat bent om voor jezelf een keuze te maken. Het bijwonen van de informatiebijeenkomsten is helemaal vrijblijvend, je bent van harte welkom, wat uiteindelijk je keuze ook zal zijn.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Bedankt allemaal voor jullie racties.
Ik denk dat ik in eerste instantie toch voor de borstvoeding ga. Maar weet eigenlijk ook wel dat als er vanalles geprobeerd moet worden om het te laten slagen( bijvoeden met spuitje, afkolven, borstontstekingen enz...) ik dan zal opgeven. Die tijd en energie heb ik gewoo niet, want het is nummer vijf in het gezin.
Voeden op verzoek vind ik een heerlijk principe en dat staat me ook wel aan.
Ik hoop gewoon heel hard dat het gaat lukken deze laatste keer.
Voorlopig mag ik er nog 5 1/2 over dagdromen eer het zover is!

Groetjes Annemieke

Hoi Annemieke,

Je hebt al heel veel reakties gehad, maar wilde de mijne d'r ook nog aan toevoegen. Ik ben momenteel zwanger van mijn derde kindje.
Was bij mijn eerste vastbesloten BV te gaan geven. Maar helaas, m'n ventje snapte het gewoon niet, en liet steeds na de eerste slok los. Twee maand lang steeds opnieuw geprobeerd: tepelkloven, kolven, spuitjes, veel tranen, je weet waarschijnlijk wel wat ik bedoel.
Bij de tweede heel veel onzekerheid over BV, maar het leek me zoiets fantastisch dat ik d'r weer volledig voor gegaan ben. Bij kraamzorg en verloskundige aangegeven dat dit belangrijk voor me was. Kindje (weer een ventje) geboren, binnen een uur na de bevalling aangelegd en wat schetst mijn verbazing: hap en hij blijft meteen 5 min. drinken. Natuurtalentje! Ik heb 8 maanden lang met heel veel plezier BV gegeven.  

Heb in het begin wel opstartproblemen gehad (tepelkloven, moeite met aanleggen) en ook tussentijds was het echt niet altijd rooskleurig  (werkte 3 dg/wk en ben niet zo'n natuurtalent in kolven).  Ik heb d'r de eerste paar weken echt tijd in moeten (en ook willen) investeren om het onder de knie te krijgen, maar daarna heb ik daar zeker de vruchten van geplukt.
Ik ben achteraf gezien heel blij met mijn beslissing omdat ik het iets heel bijzonders vond.
Oh ja, heb bijzonder veel gehad aan het BV forum, vooral als geestelijke ondersteuning als het even niet zo liep en voor informatie.

Mijn advies is dus dat als je kiest voor BV, ga d'r dan vanuit dat het in het begin echt niet allemaal op rolletjes loopt. Geef niet te snel op (geef het een paar weken), want op een gegeven moment krijgen jij en je kindje het onder de knie en dan is het puur genieten en een hele bijzondere ervaring.  

Wat je ook kiest , ik wens je heel veel geluk met je nieuwe krummel.

Hoi hoi,

Ik ben nu van de 4e zwanger en ben van plan om een cursus bv te gaan volgen. Je zou zeggen die heeft toch de nodige ervaring, maar dat is helaas niet zo. Bij alle 3 heb ik het geprobeerd, en bij alle 3 ben ik eerder gestopt dan ik eigenlijk voor ogen had.

Bij de 1e kreeg ik in de kraamtijd al last van tepelkloven en deze werden alleen maar erger, tot bloedens aan toe op het eind. Als lynn spuugde zag het rood van mijn bloed. Door de stress werd de kwaliteit minder en met 8 weken bleek dat ze in 2 weken niks was gegroeid, dat was dus ala minuut over op de fv.

Bij de 2e ging het aanvankelijk goed, maar na 2 weken was ze niet genoeg gegroeid en uit angst voor herhalingben ik gelijk, toch gelijdelijk overgegaan op fv.

Bij de 3e heb ik het voor mijn doen lang volgehouden nl ruim 4 maanden. Alles ging perfect, geen pijn, Jeri groeide super en ik had er plezier in, maar met 7/8 weken wou ze de wereld ontdekken en had Jeri zelf geen tijd meer om te eten. Tijdens een voeding moest ik haar wel 4 of 5 keer opnieuw aanleggen en dat in een voeding die hooguit 10 min duurde, want langer hield ze het echt niet uit, dan was het brullen want ze wou niet meer. Ruim 2 maanden heb ik zo aangemedderd, door vaker tegeven en op plekken waar ik alleen was (iets wat lastig is als het de 3e is). Ze kwam steeds slechter aan en uiteindelijk was ze zelfs afgevallen. Toen ben ik geleidelijk aan gaan afbouwen. Maar ook dat was strees, want ze wou zelf gewoon niet eten, geen bv, maar ook geen fv. Na 2 weken fv kreeg ik er eindelijk 100ml in 6 keer op een dag. Dat is veel te kort voor een kindje van bijna 5 mnd. Ze is vanaf die tijd wel weer gaan groeien,maar een beste groeier (in gewicht dan) is ze nog steeds niet.

Om herhaling van al dit drama wil ik nu dus een cursus gaan doen, want ik ben nog steeds van mening dat bv de beste start is en ik wil da5t mijn kindje heel graag geven.

Groetjes Joyce

ik zou het lekker weer proberen. moicht het lukken, dan heb je toch eindelijk wat je ok wel wilde. en lukt het niet, dan heb je aan je andere kids een goed voorbeeld dat zij ook goed opgroeien. ik zelf alleen een hele goede ervaring met bv, dus ik kan je er weinig over adviseren, behalve: neem de tijd om het te proberen.
mijn moeder heeft 4 kids: 3 op de fles en de laatste met bv en ze heeft er enomr van genoten. de laatse heeft maar liefst 8 mnd bv gehad.

kortom: bereid je goed voor, neem een kraamorganisatie met een lactatiekundige en ga het in alle rust, zonder stress proberen.

hopelijk lukthet
greet

Terug
Bovenaan