borstvoeding in het openbaar

Ik vroeg me af hoe jullie dat doen met borstvoeding geven als je onderweg bent.
Zelf zie ik eigenlijk nooit mensen in het openbaar borstvoeding geven en vraag me af of het wel gebruikelijk is.
Ik heb het nu een aantal keren in het bos gedaan tijdens een wandeling, maar dan zo onopvallend mogelijk.
Hoe doen jullie dat?
alvast bedankt.
groeten
Rachel

Beste Rachel,

Ik heb twee kinderen van nu 5 en 3 jaar en die hebben beiden lang BV gehad. Ik heb ze ook veel in het openbaar gevoed. In het beging met veel gene, maar als er al iemand door had dat ik zat te voeden kreeg ik geen reactie of een compliment. Ik zat bijvoorbeeld eens in een restaurant met mijn zoon en man. Tussen de gangen door werd onze zoon wakker (hij lag in zijn wandelwagen te slapen) en hij had honger. Ik heb hem gewoon gevoed en niemand had het door. Ik denk dat dat vooral kwam omdat er aan de andere kant van het restaurant een baby keihard aan het huilen was omdat de ouders zaten te wachten op de fles die in de magnetron opgewarmd werd. Die kwam terug, en ja, te heet. Die ouders voelden zich behoorlijk opgelaten!

Ik trok wat wijdere kleding aan zodat ik de baby er als het ware onder kon stoppen. Je kunt ook een doek of sjaal over je buik leggen. En veel oefenen thuis helpt ook. In het begin is het soms een behoorlijk geklungel, maar op een gegeven moment kon ik mijn zoontje zelfs staand voeden. Voor meer informatie kun je ook op deze site kijken:

http://www.borstvoeding.nl/lll/

Ik wens je veel succes bij het voeden van je kind want het is de beste voeding die je je kind kunt geven!

Hai Rachel,

Ja hoor, ik voed heel vaak in het openbaar. Bij mijn eerste soms nog wat onhandig en onwennig, maar dat was snel over. Er zijn diverse manieren om vrij onopvallend te voeden, misschien dat je het daarom nog niet zo vaak gezien hebt.

Ook komt het vaak voor dat mensen er toch wat huiverig voor zijn. Het voeden in het openbaar kan je wel een beetje voorkomen door vlak voor vertrek nog even op jouw verzoek te voeden. Dan ga je dus met vol maagje weg.

Mij maakt het allang niet meer uit wie het ziet of hoeveel ze zien (heb oudste 2,5 jaar gevoed, tegen die tijd niet meer vaak buitenshuis, maar als het echt nodig was dan natuurlijk wel) en mijn jongste is nu 20 maanden. Het openbaar voeden komt nu niet meer zo vaak voor, juist omdat ze buitenshuis meer afgeleid is, vraagt ze ook minder vaak om de borst. Maar wederom, als ze wil, kan ze krijgen.

Je kan bij de Hema hemdjes kopen die vrij makkelijk van boven onder je borst te schuiven zijn, dan kan je t-shirt gewoon omhoog en is je buik gewoon bedekt en heb je alleen tepel en tepelhof bloot. Vind ik altijd wel handig voor in de winter, minder koud aan buik en rug...

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere borstvoedende ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net

Hi Rachel,
Ik zag je vraag staan, had zelf net vorig weekend in zo'n 'situatie' gezeten, dus dacht, wel leuk om even te reageren. Zelf kon ik jammer genoeg geen bv geven. Ik vind dat je wel gewoon kan voeden in het openbaar. Dat is toch gewoon normaal/natuurlijk? Wij (volwassenen) eten toch ook in het openbaar? Wij verstoppen ons toch ook niet in een hoekje om te eten. Maar ik was dus vorig weekend Japans eten en ik zat daar met m'n man aan zo'n U-vormige tafel met zo'n kok in het midden en aan de andere kant zaten twee stelletjes, waarvan één met de kleine. Die was huilerig en ze gaf hem een flesje. Flesje leeg, kindje huilen, dus ze had m zo op de arm en ineens zagen we dus dat ze hem aan het voeden was, toen voelde ik me wel ongemakkelijk, maar dat is mijn probleem toch? Niet omdat ik het raar vond, maar het ziet er zo mooi uit, dat je eigenlijk vertederend kijkt, maar dat ik me ineens bedacht dat het misschien raar is om te kijken? Dus dat was eigenlijk het enige. Dus ik zeg, gewoon lekker voeden in het openbaar!!
Groetjes Jude

Ik heb mijn zoontje tot 8 mnd BV gegeven, en na goed oefenen thuis ook gewoon in het openbaar! In restaurants en zelfs in het Dolfinarium! Ik weet zeker dat mensen het soms helemaal niet in de gaten hadden, want de ober kwam gewoon ons tafeltje afruimen.... Mijn idee is dat het juist meer opvalt als je probeert alles onder een doek te verbergen, dan gaan mensen kijken: he wat doet ze daar?
Ik heb wel altijd gezorgd dat mijn borsten niet echt zichtbaar waren, want ik kan me voorstellen dat dat heel genant is. Maar als je je baby ervoor houdt ziet niemand het toch? En ik kreeg zelfs een vette knipoog van een dame, openbaar borst voedsters onder elkaar! Succes met voeden!!!

Ik heb tot nu toe nog maar 1x echt in het openbaar gevoed. In het restaurant bij de V&D.
Ik merk wel dat ik er makkelijker in wordt. Thuis ging ik in het begin als we visite hadden altijd boven zitten met de voeding, maar nu blijf ik vaak ook gewoon beneden zitten. Ligt er natuurlijk wel aan wie er zijn.

Ik moet zeggen dat ik nog nooit anderen in het openbaar heb zien voeden, maar misschien ook wel omdat het gewoon niet zo opvalt.

Gewoon doen waar je je zelf goed bij voelt.

Karin, mama van Hannah (20-11-2006)

Ik kolf in het openbaar...

Zaterdag had ik een vrijgezellenfeest van mijn schoonzusje. Arjun bleef thuis.

Ik nam mee een kolf met flesje om de melk in op te vangen, mijn kolf apparaat met batterijen, ik heb een Medela Swing.
Bewaarpotjes van Avent
Een koelbox met koelelementen. desinfecterende handgel
En een handoek om mijn kleren netjes te houden.

Halverwege de eerste activiteit ben ik gaan kolfen netjes mijn trui over de trechter, alleen het flesje hing er onder uit.

Daarna gingen we uit eten waar ik onder het eten kon kolven. Ik zat in een hoekje aan tafel, maar wel gewoon bij de rest gebleven.
Mijn afgekolfde melk werd in de koelkast van het restaurant bewaard.

Daarna gingen we naar de film en hier heb ik onder de fil mzitten kolfen. Ook hier zat alles onder mijn trui behalve het flesje en natuurlijk het kolf apparaat, die stilletjes zijn werk deed. Ook in de bioscoop kon ik mijn melk afgeven.

Nu was ik helemaal klaar met kolven.
We zijn ook nog naar de kroeg geweest en hier heb ik ook mijn melk in de koelkast bewaard!

Sie mijn verhaal bij moedermelk in de fles.

Beste Rachel,

Ook ik vond de eerste keer erg moeilijk om mijn dochtertje in het openbaar te voeden. En omdat ik zo "moeilijk" zat te doen om het niet op te laten vallen, viel het alleen maar meer op volgens mij. Nu voed ik wel vaker in het openbaar, maar voel me nog steeds niet goed op mijn gemak. Ik zoek altijd een beetje een beschut plekje uit. ik merk wel dat ik steeds makkelijker word.
Als ik weet dat ik ergens in het openbaar moet voeden, doe ik een speciale trui aan die ik bij Pretty Mum gekocht heb. Kan ik makkelijk voeden zonder heel mijn trui omhoog te moeten doen en  half bloot te zitten.

Succes

Terug
Bovenaan