borstvoeding in het openbaar

Hi Rachel,

Mijn zoontje is 3 maanden en ik heb nu een aantal keer in het openbaar gevoed. De eerste paar keer voelde ik me opgelaten, maar nu gelukkig niet meer. Ik heb een grote sjaal van dun katoen en die drapeer ik op zo'n manier over hem en mijn borst heen dat mensen niet direct kunnen zien wat we aan het doen zijn. Het is voor mijn zoontje ook fijn, want dan wordt hij niet zo afgeleid door de dingen om hem heen.

Ik moet zeggen dat ik verschillende blikken heb gekregen van de mensen om ons heen, vertederd, maar soms ook afkeurend. Met name vrouwen kunnen afkeurend kijken (dat begrijp je toch niet??). En laatst ging ik met een vriendin eten en ik vertelde haar dat ik mijn zoon in het restaurant van v&d had gevoed en toen maakte ze daar een opmerking over in de trant van dat mensen toch niet zaten te wachten om zoiets te 'moeten zien'. Alsof het iets vreselijks was en dat mensen er onpasselijk van zouden worden ofzo.... Ze heeft zelf geen kinderen, dat begrijp je wel.

Maar goed, ik trek me daar dus helemaal niets van aan en ga gewoon door met voeden in het openbaar. Maar die sjaal is een aanrader, want het is toch wel een prive-moment.

Groetjes,
Laura

Alsjeblieft zeg - zo raar dat je niet zoveel mensen ziet doen in het openbaar, het is toch doodnormaal!  Mensen geven de  fles toch ook rustig in  het openbaar?
Ik heb idd borstvoedingskleding aan soms, maar met een sporttopje en een hemd wat je makkelijk zo ver naar beneden kunt trekken zie je echt niets hoor. Daaroverheen heb ik dan ook wel eens een normaal shirtje dat ik omhoog  schuif tot  bóven mijn borst en dan kan ik  voeden zonder dat je  een hele  blote borst ziet.
Ik voed werkelijk óveral wel, in het begin  was  het even wennen, maar goed, ik wil ook niet aan huis gekluisterd zijn puur en alleen omdat ik bv geen en andere mensen zich wel eens zouden kunnen storen  eraan - kijken ze de andere kant maar op hoor!  Je ziet van alles voorbij komen op televisie en op billboards, dus een klein stukje  blote borst per ongeluk moet toch ook kunnen!
Lekker doen hoor! Ik zat afgelopen maandag met vrienden op een druk terras en ook daar heb ik m gewoon aangelegd, hoe meer vrouwen  dat doen in het openbaar, hoe gewoner het weer gaat worden!

Groetjes Edith  

Hoi,
Edith ik ben het met jouw eens.
Hoe meer vrouwen in het openbaar gaan voeden, hoe gewoner het wordt.
Ik voed ook gewoon in het openbaar, het maakt me niet uit waar.
Een flesje zou je wel in het openbaar mogen geven en de borst niet??

Wat je kunt doen om het voor jezelf wat makelijker te maken is een speciaal borstvoedingshirt kopen, of een spaggetiebandtruitje onder je gewone kleding.
En eens een keer voor de spiegel voeden, dan kun je zien wat andere zien, en eventueel wat aanpassingen doen.

Ik heb vandaag zelfs mijn kleine meid meegehad naar het werk. We hadden een heidag, dus ik had uitgezocht waar ik kon kolven en mijn teamleidster aangegeven wanneer ik weg zou zijn. Ze schrok er van hoe lang dat allemaal duurde bij elkaar en zei toen spontaan; waarom neem je haar niet gewoon mee.
We hebben dat aan de anderen voorgelegd en mijn man heeft haar om 11 uur gebracht en 3 uur weer opgehaald. Toen had ik 2 voedingen gedaan. Dat ging eigenlijk wel prima en ik vond het een heerlijk excuus om lekker bij mijn meisje te zijn. We hadden een uur pauze tussendoor, dus hebben we ook nog lekker geknuffeld.
Ik had een hydrofiel luier met een veiligheidsspeld aan mijn kleren vast gemaakt en die viel over mijn borst en de kleine heen. Het scheelt ook wel dat we maar met 7 mensen waren, waarvan 2 mannen.
Ik vond het wel een goede uitdaging om te kijken hoe het zou gaan, omdat ik het ook heel belangrijk vind om flexibel in mijn voedingen te kunnen zijn. Dat mijn teamleidster het zou voorstellen, had ik nooit gedacht. Ze heeft zelfs niet eens kinderen. Het was ook wel eigenbelang voor haar natuurlijk.

groetjes Sophie

Mijn dochter is nu 2,5 jaar en kreeg een jaar lang borstvoeding, mijn zoontje is nu ruim 11 maanden en krijgt het ook nog steeds.
Toen ik zwanger was zei mijn man dat ie het niet zo erg op prijs zou stellen als ik zo met mijn borsten bloot bij de VenD zou gaan zitten, maar ja toen mijn dochtertje eenmaal geboren was, gingen we een keer winkelen en hij zag ook wel dat ik dan niet bloot hoefde te zitten.
ik legde altijd wel een spuugdoekje over de borst heen of mijn jas er een beetje langs zodat het niet te "bloot"oogde, maar ik voedde ze gewoon overal hoor.
Ik was een keer in een stad en voedde mijn dochtertje (toen een maand of 3) op een terras, er kwam een groepje oudere mannen vlak bij zitten en die hoorde ik met elkaar praten "nou moest onze moeder eens doen vroeger, die bleef gewoon thuis, nou dat doe je toch niet"enz, ik moest er wel om lachen.
Ze zeggen weleens dat je met borstvoeding zo gebonden bent, nou vind ik juist niet, ik neem mijn kind mee wat schone luiers en ik ga weg, geen gesleep met flessen en water en poeder, ik heb het altijd bij me en kan het overal geven, hoef het niet eerst op te warmen enz enz.
heerlijk hoor gewoon doen en inderdaad hoe vaker nieuwe moeders andere zien voeden hoe normaler het wordt en hoe meer vrouwen zich vrij voelen om het ook te doen.
In de tropen is er toch niemand die appart gaat zitten om haar kind te voeden....

Hallo,

wel bemoedigend hoor om jullie verhalen te lezen, onze kleine thom is nu 7 weken en ik durf niet goed in eht openbaar te gaan voeden. maar diep in mijn hart ben ik het wel met jullie eens dat het eigenlijk de normaalste zaak van de wereld hoort te zijn!

groetjes mama i.o.

Hallo,

Hier een extreem geval, mijn zoontje heb ik tot 2,5 jaar de borst gegeven, ook in het openbaar!!!
Ik heb hem zolang gevoed omdat dit zo uit kwam en wij het beiden prettig vonden.
Om de buitenwereld heb ik me nooit druk gemaakt. Ik heb gemerkt dat wanneer je het zelf als normaal beschouwd anderen geneigd zijn dat ook te doen. Ik heb in ieder geval nooit vervelende reacties gehad (misschien wel achter mijn rug om maar dat interesseerde mij niet).
Nu ik zwanger ben van de tweede weet ik dan ook zeker dat ik weer borstvoeding wil gaan geven. En hoe lang? Dat licht aan hoe wij (ik en mijn kindje) ons eronder voelen!
Doe dus maar gewoon wat voor jullie beide goed voelt en laat de buitenwereld voor wat het is!
Groetjes Nika

Hi,

Ik zal NOOIT bv in het openbaar geven. Wat anderen doen: prima, maar ik voel me daar niet goed bij. Ook niet bij bezoek wat bij mij komt. Mijn man is de enige die mij bv ziet geven. Wij zijn in de tweede week al gelijk gestart met afkolven van melk (ook dat moet je leren) en onze zoon krijgt al vanaf de tweede week 1 x per dag een flesje afgekolfde melk. Het zou niet mogen ivm tepel-speenverwarring, maar bij ons gaat het heel erg goed. We geven nu regelmatig afgekolfde voeding (onze zoon is 4 weken) en dat vind ik zelf erg praktisch. Maar dat is hoe ik er tegen aan kijk.

Gr. Tamara.

Terug
Bovenaan