borstvoeding ja of nee?

Het is niet mijn bedoeling om een discussie te starten.
Ben  gewoon benieuwd wat iedereen wil gaan doen. En met welke rede.

Ik ben van plan om geen bv te geven. Met mn eerste is het zo fout gegaan. Zo erg zelfs dat ik met zware ontstekingen zat (verstoppingen in de melkklieren) en mn kleine meid bijna het ziekenhuis in moest ivm uitdroging. Ik heb er gewoon geen goed gevoel over om het weer te proberen. Ik heb het toen wel doorgezet tot 6 weken, maar er was zoveel stress en onrust dat ik er mee gestopt ben. Charlotte kwam ook te weinig aan enzo.
Toen ik over was naar flesvoeding was mijn meissie ineens een tevrede meid die lekker kon slapen tussen de voedingen door en ze groeide ineesn als kool.
Veel mensen zeggen nu van de tweede is altijd anders. Ja dat zal wel zo zijn, maar ik wil niet weer het risico lopen dat het fout gaat, dat er een ziekenhuis aan te pas komt. En ook belangrijk....ik wil genieten van mn kleintje...ook de eerste weken. Dat heb ik van Charlotte niet kunnen doen omdat alles om het voeden draaide.

Dit is een beetje mijn verhaal. Laat je aub niet afschrikken hoor hierdoor. Het gebeurt gelukkig maar zelden dat het zo fout gaat.

gr Linda

PS laten we ieders keuze respecteren. ook ik weet dat bv het beste is voor je kind, maar de kunstvoeding is tegenwoordig zo goed.....

Hoi Linda,

Bij mij was de BV ook geen pretje. Ik had teveel melk waardoor mijn tepels nooit droog waren en ik de meest vreselijk tepelkloven heb gehad (ik had na 6 weken voeden bijna geen tepels meer... ranzig maar waar...). En het consultatiebureau en hun lactatiekundige hebben me totaal niet geholpen en vonden dat ik vol moest houden omdat mijn kind BV verdiende... Klojo's. Voeden was echt heel pijnlijk. Uiteindelijk heeft mijn huisarts geholpen door gecontroleerd af te bouwen waardoor ik niet meer de hele dag lekte  en door een goed middeltje te geven tegen de wonden. Uiteindelijk heb ik  5 maanden BV gegeven waarvan de laatste  3 maanden 2x  BV per dag (ochtend en avond)  en de rest FV. Hoefde ik ook niet moeilijk te doen met kolven op mijn werk. Ideaal.

En om antwoord te geven op je vraag: ik ga het weer proberen, maar als het na 4 weken niet goed loopt, dan komt de flesvoeding weer moeiteloos uit de kast. De borstvoedingsmaffia kan dan echt mijn rug op.  Er zitten veel  fanatiekelingen tussen die hun kinderen soms wel 2-3 jaar BV geven en flesmoeders veroordelen... Dat is in mijn ogen echt overdreven en onnodig.  Ik ben helemaal voor flesvoeding en vind het onzin dat iedere moeder  BV moet geven. Laat iedereen dat toch lekker zelf beslissen! Ik kan me er heel kwaad over maken omdat ze (CB, lactatiekundigen, BV-maffia)  zeggen dat iedereen BV kan geven, maar dat is niet waar (daar ben ik het levende bewijs van). En er zijn ook mensen die er bewust voor kiezen geen BV te geven. Laat ze  met rust.

Ik wens iedereen succes met hun keuze. Groetjes, Roebie

Ik heb vreselijk zitten twijfelen. Bij mijn eerste was het ook geen pretje. Ik heb ingetrokken tepels, Daan kon niet drinken dus moest ik tepelhoedjes proberen. Hierdoor liep de productie zo terug dat hij met 5 weken af begon te vallen. We zijn hem toen gaan bijvoeden en hadden toen een gezellig kereltje. Ik heb zelfs een periode gekolft.

Mijn eerste gevoel zegt: "nooit meer deze polonaise aan mijn lijf"   maar toch wil ik dit kindje in elk geval de eerste druppels meegeven. Lukt het dan is het goed, lukt het niet dan is er ook niets aan de hand. Ik ga in elk geval geen gebruik meer maken van hulpmiddelen (tepelhoedjes, kolf etc.) en die gedachte alleen al geeft me veel rust.

Door samenloop van omstandigheden is bij ons zoontje de bv uiteindelijk niet gelukt. Ik zal jullie het hele verhaal besparen, maar hier de korte versie.  Ons zoontje wilde niet aan de borst drinken. Hij hapte goed aan, maar gaf het dan al snel op en ging of liggen slapen of liggen huilen voor de tepel. Toen ben ik gaan kolven, dat ging in het begin wel goed. Maar doordat ik een flinke buikgriep heb gehad in het kraambed had mijn lichaam zoveel bij te zetten, dat de bv uiteindelijk niet goed op gang kwam. Hier ook alle middeltjes en adviezen opgevolgd om het allemaal toch te laten slagen. Na 3.5 weken ben ik gaan afbouwen, dat was in een mum van tijd gebeurd. Niet eens last van stuwing gehad.

Straks ga ik er zeker weer voor. Maar als het niet lukt, dan niet. Ik ga niet zolang zitten "modderen" als bij ons zoontje. Want zoals een voorgangster ook al schreef, ik heb die eerste weken totaal niet kunnen genieten van ons heerlijke mannetje. Puur alleen doordat we al met al het grootste gedeelte van de dag met voeden bezig waren. In bad doen was meer een verplichting dan leuk, omdat dat ook nog moest naast alle andere dingen. Dus ik heb mijn les geleerd en weet hoe ik het nu ga aanpakken.

Wel heb ik toen een borstvoedingscursus gevolgd bij BVN. De leidster van deze cursus gaf haar jongste zoontje nog af en toe bv toen hij 5 was. Maar zei drukte ons wel op het hart: Als de bv voor 1 van beiden niet fijn is, kun je er beter mee stoppen, want dan is de meerwaarde al snel ver te zoeken. Dat advies heb ik wel goed in mijn achterhoofd gehouden en heb me nooit schuldig gevoeld dat ik ben gestopt.

Verder vind ik dat iedereen voor zichzelf de beslissing moet nemen om wel of geen bv te geven. Respecteer die keuze, iedereen maakt de keuze weloverwogen. En vrouwen die besluiten geen bv te geven, hebben daar zo hun redenen voor, respecteer die. Ik ben ook van mening dat als je er zelf niet helemaal achter staat om bv te geven, dat het dan zowiezo al niet zal gaan lukken.

Groetjes,
Leeuwtje

Hallo Roebie en andere geinterresserden,
Ben officieel een september mama maar was even aan het neuzen en zo kwam ik hier voorbij. Ik ken het probleem van teveel melk, had het bij mijn beide kinderen ook. Kreeg toen van iemand melkopvangbakjes welke je in de bh draagt, hierdoor raak je het overtollige wel kwijt maar blijven je tepels wel droog. Ideaal naar mijn ervaring.
Ze zijn te krijgen van avent van een soort siliconen dus je voelt er niets van als je ze draagt. Dus mocht je nog wel weer voor de BV gaan dan is dit misschien wel een idee voor je. Het was voor mij een uitkomst en heb daardoor beide kinderen lang borstvoeding kunnen geven.
Groetjes

Jullie hebben er allemaal al ervaring mee, ik niet. Maar ik ben wel van plan om borstvoeding te proberen. Het is gewoon het idee dat het natuurlijk is, en altijd op de goede temperatuur ;)
Mijn beste vriendin vond het heel prettig, onder andere omdat zij zich er vrij door voelde, ze kon gaan en staan waar ze wilde, en als hij ging huilen legde ze hem aan.
Mijn zus daarentegen begon ook met borstvoeing maar had achteraf ook te weining, haar zoontje huilde enorm veel, wat het voor iedereen een rot periode maakte. Hij bleek te licht etc, jullie kennen het. Dat was met de borstvoeding zo over.
Zij had zo'n fanatieke die vond dat ze zich perse aan de voorgeschreven voedingen moest houden, terwijl dat kind gewoon honger had!

Dus ja ik ga het gewoon proberen, en als het niet bevalt dan kap ik er gelijk mee, er is niks mis met flesvoeding!

Ik ga wel voor de borstvoeding (als het lukt) maar ik weet nog niet op welke manier.
Omdat ons zoontje 6 weken te vroeg geboren is en ze in het ziekenhuis meteen met een flesje hebben gevoed (daar snap ik nog steeds niks van ) kon hij niet aan de borst drinken,hij was toen ook te zwak. ik heb uiteindelijk 4 maanden voor hem gekolft.
Eigenlijk is me dat goed bevallen,geen tepelkloven,ontstekingen etc.
En ik kon mijn kindje gewoon zijn melk geven als er bezoek was. (ik ben een beetje preuts ) het enige nadeel was dat borstvoeding niet in de magnetron mag dus met de nachtvoeding duurde het 10 minuten voor de melk warm was,nu hebben we dus een dreumes die s`nachts moet slapen dus ik twijfel nog een beetje hoe ik het ga doen.

Groetjes Mikkie.

Beste Minke,

Bedankt voor je reactie. Maar zoals je misschien ook al verwacht had, heb ik alles (maar dan ook echt alles) geprobeerd. Opvangcupjes van Avent, LilyPadz, ieder beschikbaar merk zoogcompres,  noem maar op. Helaas was niets opgewassen tegen mijn lekkende borsten. Die opvangcups liepen bij mij bijvoorbeeld zo snel vol, dat het niet te doen was om bij te houden met legen en als ik bukte om iets op te pakken liep de melk mijn nek in... ;-) en de LilyPadz klapten regelmatig los. Nu kan ik er om lachen, maar toen heb ik de ene huilbui na de andere gehad omdat ik die borstvoeding echt vreselijk zat was.
Het enige wat bij mij uiteindelijk hielp was afbouwen omdat de melkproductie daardoor genoeg terugliep en ik uiteindelijk bijna niet meer lekte. Dit heb ik uiteindelijk lang volgehouden, dus als ik weer overproductie heb, is het 'strijdplan' weer om af te bouwen en dan gedeeltelijk BV te geven.
Nogmaals bedankt, maar helaas heeft het mij toendertijd niet geholpen. Ik kan alleen maar hopen dat het nu makkelijker verloopt.

Groetjes, Roebie

Terug
Bovenaan