borstvoeding ja of nee?

Ik ben van plan om bv te gaan geven, maar mocht het niet lukken of goed gaan, dan vind ik flesvoeding een goed alternatief.
Nu ben ik in verwachting van de 2e (12wk). Ons zoontje heeft bv gehad. In het begin was het even wennen met aanleggen waardoor ik last had van kloofjes. Ook was de eerste aanleg-aanzuiging erg gevoelig, maar na 2 slokjes was dit gevoel weg.
Op de bv-periode kijk ik met veel plezier terug. Ik had altijd voeding bij me en gelukkig was vraag en aanbod redelijk goed op elkaar afgestemd. Voordat ik ging werken heb ik een bijeenkomst over kolven gevolgd. Dit heeft me geholpen om hier een goede weg in te vinden. Uiteindelijk had ik op mijn werk de neusspray nodig om de toeschietreflex makkelijker te laten komen.
Het enige was ik als een nadeel heb ervaren is dat ik veel gewicht verloor. Als tussendoortjes moest ik mueslibolletjes e.d. gaan eten om een beetje op gewicht te blijven. Voor de een is het lekker, maar voor mij was het echt flink door eten om niet onder de 53 kg te komen (woog voorheen 56/57).
Tot 9 mnd heb ik mijn zoontje (de laatste 2 maanden alleen de ochtend en avond) gevoed.
Bij ons 2e kindje hoop ik ook bv te kunnen geven met veel plezier.

Groetjes Marieke

Bij de tweede ben ik van plan om weer bv te gaan geven. Bij ons zoontje is het goed gelukt. In het begin wel wat kloofjes en ook een keer een borstontsteking, maar verder nooit problemen gehad. Hij is nu ruim 13 maanden en krijgt nog steeds 1x per dag bv. Ik merk wel dat zijn behoefte eraan minder word, dus ik bied het nu niet meer aan. Als hij wil, komt hij er zelf om. Het is wel mijn bedoeling om met hem gestopt te zijn voordat de tweede komt. Tandemvoeden zie ik niet echt zitten.

Het word mijn eerste kindje.Vroeger zag ik bv nooit zo zitten.Het leek me een heel gedoe allemaal.Nu ben ik 1 borst kwijt door amputatie (vanwege borstkanker) en ben ik van gedachten veranderd.Ik wil het nu gewoon gaan ervaren hoe het is.Misschien is dit wel de enige kans die ik ooit krijg.Wie weet word het niks hoor maar ik wil het toch graag gaan proberen.En bv is ook nog heel goed ter preventie van het krijgen van borstkanker.

Ik vind dit wel een leuke vraag. Waarom dit zo vaak uitloopt op vervelende discussies begrijp ik nooit zo goed. Ik vind alle verhalen die ik hier lees interessant en boeiend. Ieder heeft zijn eigen verhaal  en maakt zijn eigen keuzes.    

Ik had na mijn bevalling zelf niet zo'n goeie start, mijn kleine gelukkig wel. Tijdens de laatste maanden van de zwangerschap ben ik ernstig ziek geweest en woog ik daardoor hoogzwanger nog maar 62 kilo. Na mijn bevalling zelfs maar 53 kilo. Ik ben 1,75m dus was echt graatje mager. Mijn kleine was een mooie 7 ponder dus die had er blijkbaar niet onder geleden.
Dan zou je denken dat je te weinig melk hebt, maar niets was minder waar. Ik had enorme Pamela betonblokken en kon makkelijk 3 babys voeden. Mijn toeschietreflex was zo heftig. Ik kon vanaf 2 meter afstand wel een fles van vullen ( wel goed mikken natuurlijk  ). Ik was mijn dieet nog aan het opbouwen ( lang verhaal, zal ik niet over uitwijden ) en mocht op dat moment alleen nog maar licht verteerbaar en dik vloeibaar eten. Ik dus flink aan de vla, yoghurt en sla  maar het mocht niet baten. Ik kwam niks aan en was zo slap als een vaatdoek. Ik voelde de energie letterlijk mijn lijf uitlopen tijdens het voeden. Na 6 weken was ik zowel fysiek als mentaal een wrak . Ik stapte over op flesvoeding en kwam binnen 2 weken 10 kilo aan, zat weer op mijn normale gewicht. Mijn kleine vond die fles net zo lekker en groeide er goed van en ik werd langzaamaan ook mentaal weer een beetje de oude.

Bij een volgende ga ik er vanuit dat ik een betere start zal hebben en het fysiek beter aan zal kunnen. Ik ga zeker voor   BV en wil het nu langer volhouden. Dat ik voldoende voeding heb weet ik wel zeker. Het is gewoon natuurlijk en goed voor je kleine. Maar als het niet lukt dan maar niet. Er zijn genoeg mensen groot geworden met de fles dus ik ga niet lopen tobben dan.

Hoi allemaal! Als alles goed gaat ga ik weer voor borstvoeding. Mijn eerste twee kinderen hebben alletwee 6 maanden volledig en daarna nog 6 maanden naast het brood en derest gekregen. Ging gelukkig allemaal goed. Geen kloven, problemen en andere dingen gehad.  Heb beide keren tot en met negen maanden op m'n werk gekolfd. Al valt het niet altijd mee zou ik het zo weer doen. Hoop dat het nu weer goed mag gaan.

Groetjes!

he allemaal

Ik heb bij mijn zoon ook borstvoeding gegeven. Maar ik heb er heerlijke herinneringen aan. NIET!!!! het probleem lag niet aan mij of mijn zoon, maar aan mijn consternatiebureau.
Na een week of 4 bv geven had ik het idee dat mijn voeding te weinig inhoud had. Mijn zoontje begon wat vaker te huilen en wou steeds vaker drinken. In het begin denk je aan een regeldag, maar dat duurde wel een week.
Ik heb toen contact opgenomen met het cb en die kwamen kijken. Zij hadden de mening dat mijn zoon uit zijn ritme was en dat we op tijd en minuut moesten gaan voeden. Dit heb ik 2 dagen volgehouden en toen werd ik helemaal gek van het gehuil.
Ik ben in de auto gesprongen en hen flessevoeding gehaald. Een keer bijgevoed en toen ging het eiegenlijk heel erg goed.
Een week of twee erna kwam ik bij het bureau en toen bleek mijn zoontje afgevallen te zijn en moest ik accuut stoppen met bv. Terwijl ik dit toch al met nadruk had aangegegeven.

Ik heb hier in ieder geval heel veel van geleerd. Je moedergevoel zegt je wat er aan de hand is en vertrouw daar maar op.

Deze keer wil ik weer proberen om bv te gan geven, ik vond het namelijk wel heel erg gezellig om met mijn kindje zo'n innig contact te hebben, maar ik zal nu wel een pak flessevoeding in de kast klaar hebben staan. In het geval dat.

Voor de rest vind ik het mooi om te lezen hoe iedereen ermee omgaat en ben dan ook blij dat iedereen respect heeft voor de ander. En het maakt niet uit wat je je kind geeft. Ze komen echt niks te kort.

Hoi Yeppie,

Wat vervelend dat het CB je adviezen gaf waar je niets mee kon.
Als je weer besluit om bv te gaan geven en het loopt niet zo lekker, neem dan contact op met een lactatiekundige. Zij zijn beter geschoold in de begeleiding rondom het geven van bv.

Groetjes Marieke

Hallo,

ik hoop dat ik ook dit kindje weer borstvoeding kan geven. Ik vind het fijn om te geven, het is goedkoop en altijd op temperatuur en bij de hand. Mijn dochter heeft bijna 11 maanden borstvoeding gehad (op het laatst nog 2 keer per dag)
In het begin is het wel wat moeizaam gegaan. Ze werd niet op tijd wakker uit zichzelf , was al erg klein en aan de vroege kant geboren en is daardoor teveel afgevallen en geel geworden. Ik wist niet dat ik haar in ieder geval binnen 4 uur   wakker moest maken voor de volgende voeding. Dus een paar dagen onder lamp in het ziekenhuis. Ook heb ik in het begin met een tepelhoedje gevoed, maar oefening baarde kunst.

Als mensen niet willen, dan willen ze niet en moeten ze het vooral niet doen. vijheid blijheid hoor. en inderdaad flesvoeding is ook prima. maar wel erg duur, zeker de hypoallergeen voeing die wij moesten geven. Ik gebruikte die om aan te vullen als ik wat te weinig had gekolfd en voor het maken van pap!

Ik ben trouwens helemaal niet preuts en heb op allerlei plaatsen gevoed. ik ga niet open en bloot zitten op een terras, maar met wat handige kledingstukken en een sjaal, is er eigenlijk niets te zien. Had namelijk wel eens het idee dat anderen er meer moeite mee hadden als ikzelf

Terug
Bovenaan