Borstvoeding ja of nee?

Als je voor de eerste keer een kindje krijgt is het allemaal spannend. En we zeggen allemaal dat we niet door gaan als het niet lukt.

Toch wil ik wel even mee geven dat als je het wilt proberen je niet bij de eerste terugslag moet opgeven. Het is echt zo mooi en zeker de moeite waard.
Als je een goede kraamverzorgster hebt zal die je zeker erdoorheen helpen. Je kunt als je kindje binnen de eerste (5) dagen niet goed aan komt altijd een keertje bijvoeden (vingervoeden) met wat hypoallergene melk. Dat geeft soms meer geruststelling en ontspanning want je kunt niet borstvoeden onder druk/stress. (ze hebben van die doosjes met 5 losse zakjes voor 100 ml hypoallergenevoeding bij de drogist/apotheek).

Je hoeft ook niet 8 maanden lang volledig borst te voeden als dat te zwaar is. Ik ben met 2 maanden af gaan bouwen tot ik op een dag 3x 200cc borstvoeding en 2x 200 cc hypoallergene flesvoeding gaf. En dat gaf mij veel rust en toch de voordelen van het borstvoeden. Het nadeel is dat je voeding soms (eens in de maand) terug loopt en dat je dan een paar keer extra moet voeden/kolven om de boel op gang te houden.

En voor de rest, bekijk het eerst per week dan per maand. Dan merk je vanzelf dat stoppen steeds moeilijker wordt ;)

ik ga absoluut bv geven. bij mijn eerste heb ik het ook een poos gedaan tot ik herhaaldelijk borstontsteking kreeg. maar het is zo gezond en intiem echt heerlijk. de eerste keer had ik zoveel voeding dat ik er wel twee kinderen van kon voeden. ik moest erg veel kolven om te voorkomen dat ik weer borstonsteking zou krijgen daarom ben ik na 3 maanden gestopt. mijn dochter heeft daarna nog een maand lang bv gehad, de vriezer stond helemaal vol haha.

Hoi CAAT,
Ik wil toch even reageren op jouw stukje. Je geeft aan dat je borstvoeding niet bij de eerste de beste tegenslag moet opgeven omdat het mooi is en de moeite waard.
Natuurlijk ben ik het met je eens dat als je iets wilt je niet gelijk moet opgeven. Maar flesvoeding geven aan je kindje is ook heel mooi en goed voor je kindje. En het is zo mooi om je partner, opa's en oma's ook te zien genieten als ze de baby de fles geven. Ook kan het heel veel rust geven omdat je precies weet hoeveel je baby drinkt. Jij stelt borstvoeding boven flesvoeding, maar daar ben ik het toch niet mee eens.
Iedere keuze die iemand maakt, wel of niet (doorgaan met) borstvoeding is prima, als jij, de baby en je partner er maar goed bij voelen of het niet goed gaat. En dat kan dus ook de beslissing zijn dat als het niet gaat zoals je wilt je binnen een week stopt!
Dus ik hoop vooral dat iedereen een keuze maakt waarbij je jezelf goed voelt en je niet laat pushen door je kraamhulp, consultatiebureau of omgeving om een bepaalde keuze te maken.
Groetjes, Irene

Hoi,
Ik ben het wel met Irene eens. Ik heb bij mijn eerste bv geprobeerd en voor mij was er niks intiems aan. Voor mij was het echt een ramp en ben pas gaan genieten toen we over zijn gestapt op de fles. We hebben alles geprobeerd vingervoeden met een kupje en de kraamverzorgster deed er ook alles aan maar het ging gewoon niet.
Ik weet ook wel dat het bij sommige wel heel goed gaat heb dit zelf bij mijn eigen zus gezien en bij genoeg andere in mijn omgeving.
Dus daarom vind ik ook dat iedereen moet doen waar je je het prettigs bij voelt het genieten is ook heel belangrijk ook voor de band met je kindje.

Groetjes

Terug
Bovenaan