Borstvoeding - mijn kindje heeft de hele dag honger...

Hallo collega-moeders,



Heerlijk om dat te kunnen zeggen. Ik ben een kersverse moeder, mijn
dochter is twee weken oud en inmiddels is de borstvoeding goed op gang.
We hebben even een paar dagen wat gerommeld, maar nu heb ik voeding en
kan mijn dochter (weer) zuigen, dus we zijn lekker druk met elkaar.

Ik heb alleen een vraagje. Als ik haar aanleg, zit ik soms ruim een uur
te voeden en een uur later komt ze soms al weer... ik word er nog net
niet wanhopig van, maar ik vind het wel een beetje vreemd... Ik vraag
me af of ze dan wel genoeg heeft gehad, maar ze drinkt wel echt een uur
lang. Ze sabbelt wel eens eventjes tussendoor, maar meestal is ze echt
aan het drinken.



Wat wel echt heel erg lekker is, is dat er tussen de nachtelijke
voedingen wel 5 tot 6 uur zit voordat ze weer komt. En dat is best
prettig voor de broodnodige nachtrust...



Iemand bemoedigende woorden voor mij?



Met vriendelijke groet,



Sandra.

 
Hoi Sandra,

Om te kunnen bekijken of je kindje genoeg binnenkrijgt, kun je de volgende punten in de gaten houden: je kindje drinkt in elk geval 8 x per etmaal aan de borst, dat is een absoluut minimum en er is geen maximum  (en dat red jij wel denk ik zo );  je kindje groeit voldoende (100-200 gram per week); je kindje heeft voldoende plasluiers (4 zware wegwerpluiers of 6 kletsnatte katoenen luiers per dag) en ze moet in elk geval 4x per dag (smeuïge, lichtgekleurde) ontlasting hebben; je kindje moet alert en tevreden zijn. Je borsten zijn ook een goede graadmeter; wanneer ze goed leeg worden gedronken, zullen ze na de voeding soepeler aanvoelen dan ervoor. Blijven ze na de voeding echter net zo vol aanvoelen als ervoor, dan krijgt je kindje waarschijnlijk niet voldoende melk binnen.

Als  je kindje aan die punten niet voldoet, zal ze waarschijnlijk niet genoeg melk binnenkrijgen. Vaak komt dat, doordat het kindje niet goed is aangelegd en daardoor de borst niet goed leeg kan masseren (je kindje zuigt aan de borst om deze met een vacuum op de plaats te houden en masseert de borst vervolgens leeg);  bijvoorbeeld wanneer  een kindje alleen maar op de tepel ligt te zuigen of op zijn/haar eigen onderlipje. Zo kan een kindje niet efficiënt drinken en zal  hij/zij  niet genoeg melk binnenkrijgen.


Om de borst goed leeg te kunnen drinken is het dus heel belangrijk dat je kindje goed is aangelegd. Wanneer je je kindje aanlegt, ligt ze met haar buikje tegen jouw buik; haar hoofdje en ruggetje liggen in een rechte lijn, zodat ze haar hoofdje niet hoeft te draaien om bij jouw borst te kunnen komen. Haar neusje ligt tegenover jouw tepel. Nu moet je kindje haar mondje wagenwijd opendoen; dit kun je eventueel stimuleren door met je tepel langs haar lipjes te strijken of zelf een grote hap voor te doen (het werkt echt!). Pas als ze haar mondje wagenwijd open heeft (neem geen genoegen met een tuitmondje) en haar tongetje steekt iets uit, haal je je kindje rustig naar je toe en leg je haar aan. Je tepel, maar ook een groot gedeelte van je tepelhof verdwijnt in haar mondje. Haar neusje en kinnetje raken jouw borst en haar lipjes zijn naar buiten gekruld. Nu zal je kindje korte zuigbewegingen gaan maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk begint te stromen, begint ze met lange halen te drinken. Je ziet haar kaakjes bewegen, haar wangetjes zijn bol en je hoort de melk naar binnen klokken. Als je kindje goed is aangelegd, mag ze zo vaak en zo lang uit de borst drinken als ze wil. Laat je kindje één borst helemaal goed leegdrinken (zo komt ze ook goed aan de vette achtermelk toe; als ze voldaan is, zal hij uit zichzelf de borst loslaten) en bied de andere aan als toetje. De vettere achtermelk zorgt voor een verzadigd gevoel en een goede groei; de voormelk die je kindje eerst te drinken krijgt is minder vette  dorstlesser. Tijdens het voeden gaat voormelk geleidelijk aan over in achtermelk.
Als je kindje niet goed is aangelegd, kun je haar van de borst halen door je pink in haar mondhoek te leggen; leg haar daarna rustig opnieuw aan.

Succes!

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia
 
Hoi sandrs,
 Ik heb dat in het begin ook gehad en inderdaad ze moeten gevulde plasluiers hebben maar met 4 keer ontlasting ben ik het niet eens. Baby s die borst krijgen kunnen 10 poepluiers op een dag hebben maar ook wel es eens in de week!! Het enigste wat ik gedaan heb om elke dag van 7 uur smorgens tot 7 uur smorgens de volgende dag, de luiers te wegen op een digitale keuken weegschaal. Je moet dan wel elke keer het gewicht van een lege luier er aftrekken, maar als je een keer weet hoe zwaar die is hou je er al rekening mee. Alles schreef ik per dag op. Zo kun je zien hoeveel je kindje drinkt. Als er totaal 400 uit komt heeft hij/zij meer gedronken want het lichaam gebruikt ook wat.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes Irma

 
Hoi,
Ik geef nu al 2 jaar en 2 maanden borstvoeding en Mara had in het begin erg last van regeldagen en zuigbehoefte.

Misschien heeft je kind daar  wat last van ?

En ik zou niet gaan wegen als ik jou was. Want daar kan je zo onzeker over worden omdat je dan idd rekening moet houden met plas luiers die net zijn geweest enz.

Maar wat ik deed was kijken naar haar drink ritme. Bij de voormelk begint de het vaak te stromen en hoeven ze niets te doen. Alleen maar slikken. Dat zie je dan ook.

Na het snelle slikken gaat het geleidelijk over in ritmisch drinken, zuigen, slikken, zuigen, slikken, zuigen, slikken.

Daarna komt de dikkere achtermelk. Deze zorgt voor een vol   gevoel en omdat dit dikker is moet ze er meer moeite voor doen.
Je krijgt dan zuig, zuig, zuig, slik.

Dit werkte bij ons het beste en na een tijdje voel je je wat zekerder en merk je dat je kind groeit.

Hou er ook rekening mee dat je kindje misschien gewoon behoefte heeft aan bij je zijn en dat ze dan misschien zuigbehoefte heeft ipv echt honger.

Heel veel succes en vragen stel ze gerust.

groetjes joyce
 
Hoi,



Allereerst: gefeliciteerd met je dochter!

Ik zou inderdaad ook niet gaan wegen. Je voelt makkelijk het verschil
tussen een volle en een lege luier als je in de ene hand een volle en
in de andere een lege houdt.   En dat gevoel, de hele dag alleen
maar aan het voeden te zijn, dat is volgens mij heel normaal hoor...
was bij mijn dochter ook zo. En nu drinkt ze in een kwartier twee volle
borsten leeg (ze is nu 5 maand)! En groeit heel goed.

En wat ontlasting betreft: mijn dochter had maar één poepluier per week
en nu ietsje vaker (ong 2 per week) en volgens zowel de kraamzorg als
het cb is dat heel normaal. En ik moet zeggen ook wel prettig....



Veel plezier met je dochter, geniet ervan!!



Maaike

 
Hallo,

Ook ik heb borstvoeding gegeven bij mijn twee kinderen (Milan, 3 jr, en Dani, 10 mnd). Bij allebei heb ik het een maand of  4 volgehouden.
Ook heb ik bij allebij heel sterk gemerkt wanneer het tijd was voor de regeldagen. Deze komen zo ongeveer bij 2 á 3 weken, dan bij ongeveer 6 weken en bij 3 maanden. Dus het zou inderdaad heel goed mogelijk kunnen zijn dat jouw dochtertje regeldagen heeft. Deze kunnen 1 tot ongeveer 3 dgn duren. Zo voert zij jou melproductie op, vervolgens gaat ze vanzelf weer wat meer tijd tussen de voedingen nemen.
Mocht het nou over een week nog steeds zo zijn, vraag jezelf dan eens af of het wel echt honger is.... Misschien wil ze gewoon lekker knus bij je zijn en wat is dan lekkerder dan ook nog effe wat te drinken.
Vooral mijn dochtertje had er nogal een handje van om altijd melk binnen te kunnen werken ondanks dat ze eigenlijk nog propvol zat van de vorige voeding. Ze kon er geen genoeg van krijgen....
Als je dit geen probleem vindt, gewoon lekker laten doen zou ik zeggen.

liefs mama Sabine
 
quote: kidsendy reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-01-2006 17:36:53'));

Ik heb dat in het begin ook gehad en inderdaad ze moeten gevulde plasluiers hebben maar met 4 keer ontlasting ben ik het niet eens. Baby s die borst krijgen kunnen 10 poepluiers op een dag hebben maar ook wel es eens in de week!!  





Ik zie dat ik het duidelijker had moeten formuleren: een jónge baby moet in elk geval minstens  4 x per dag ontlasting hebben (al is het maar ter grootte van een munt); rond de leeftijd van 6 weken ontwikkelen de meeste baby's hun eigen patroon. De ene baby zal dan meerdere malen per dag ontlasting blijven houden, terwijl de andere baby soms 10 dagen achtereen niet poept. Vanaf die leeftijd kan dat allemaal en is dat ook prima, zolang de ontlasting maar smeuïg blijft.
 
Hallo allemaal,

Om nog even op het wegen van de luiers terug te komen, Dat hoef je natuurlijk niet direct te gaan doen. Mijn dochtetje woog met bijna 8 maanden 13 pond en dat is niet al te zwaar. Dan ga je je toch wel afvragen krijgt ze echt wel genoeg? Ik heb ook 3 kids gevoed en dan weet je wel hoe ze moeten drinken maar op een gegeven moment heb je zoiets van wat moet ik nou? Dan is de weegschaal een uitkomst en dan weet je het zeker. Op het cb vonden ze het wel goed en konden zij het ook zien. Ze moest toch echt meer binnen krijgen en met de fles ging absoluut niet  .we hebben een grote spuit bij de groene kruis winkel gehaald en zo de voeding   naar binnen gewerkt,nou dat was niet een pretje kan ik wel zeggen.Nu is ze 10 maand en moet ik zo naar het cb dus afwachten maar.

etjes en succes
Irma
 
Terug
Bovenaan