Borstvoeding - mijn kindje heeft de hele dag honger...

Hoi Irma,



Nu snap ik waarom je bent gaan wegen...heel begrijpelijk in die
context. Wat vervelend dat je dochter de fles niet wil...ik heb
helemaal in het begin ook één keer met een spuit(je) mijn dochter
moeten voeden en dat vond ik ook vrij lastig.

Ja, 13 pond is niet heel veel, maar het ene kind groeit minder snel dan
het andere, toch? En als je dochter verder tevreden en alert is, lijkt
het me niet zorgelijk. Toch goed dat je binnenkort weer naar het cb
gaat, dan heb je hopelijk wat meer zekerheid.

Succes,



Maaike

 
quote: Sandra B schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-01-2006 16:01:13'));

Hallo collega-moeders,

Heerlijk om dat te kunnen zeggen. Ik ben een kersverse moeder, mijn dochter is twee weken oud en inmiddels is de borstvoeding goed op gang. We hebben even een paar dagen wat gerommeld, maar nu heb ik voeding en kan mijn dochter (weer) zuigen, dus we zijn lekker druk met elkaar.
Ik heb alleen een vraagje. Als ik haar aanleg, zit ik soms ruim een uur te voeden en een uur later komt ze soms al weer... ik word er nog net niet wanhopig van, maar ik vind het wel een beetje vreemd... Ik vraag me af of ze dan wel genoeg heeft gehad, maar ze drinkt wel echt een uur lang. Ze sabbelt wel eens eventjes tussendoor, maar meestal is ze echt aan het drinken.

Wat wel echt heel erg lekker is, is dat er tussen de nachtelijke voedingen wel 5 tot 6 uur zit voordat ze weer komt. En dat is best prettig voor de broodnodige nachtrust...

Iemand bemoedigende woorden voor mij?

Met vriendelijke groet,

Sandra.




 
Hoi,
Ik herken jouw verhaal. Uiteindelijk bleek dat mijn zoon niet effectief dronk (terwijl ik dacht dat hij dat wel deed) omdat hij tussen de voedingen door niet sliep. Hij sliep aan de borst, wat moeilijk te zien was omdat hij gewoon door "dronk" maar dus niet voldoende binnenkreeg. En dus na een uur weer wilde drinken. Hij liet niet uit zichzelf los, ja na een uur als hij heel diep sliep. Ik begon flink aan mezelf te twijfelen, alles draaide om de vraag of hij wel genoeg kreeg en niemand die mij vertelde dat een pasgeborene tussen zijn voedingen door minsten anderhalf uur hoort te slapen.  Daarentegen sliep hij 's nachts wel drie uur tussen de voedingen maar lag ook erg lang aan de borst, soms wel anderhalfuur.
Na 6 weken ben ik helaas over gestapt op de fles. Nu  is hij drie maanden en slaapt hij sinds twee weken ingebakerd overdag heerlijk. Zijn probleem was dat hij niet  in slaap kon blijven en hazenslaapjes  van een half uur deed.  En wat denk je als kersverse moeder als je kind zo snel wakker wordt en huilt? Dat hij honger heeft.
Misschien is dat het bij jouw dochter niet maar voordat je denkt dat je niet voldoende voeding hebt. Het consultatiebureau heeft mij hier goed bij geholpen alleen als dat bij zes weken was gebeurt had ik nu nog borstvoeding gegeven.
Heel veel succes!!!!
 
Bedankt voor al jullie reacties.

Ik denk dat het verhaal van jou, Tessa, nog het meeste lijkt op dat van
mij. Mijn dochter valt ook bijna altijd tijdens het voeden in slaap en
ze drinkt dan nog wel, maar minder krachtig. ik weet niet zo goed hoe
ik haar wakkerder kan krijgen. Ik verschoon haar nu al halverwege, maar
dat helpt maar even. Ze was ook niet goed gegroeid. Vandaag is ze
gewogen. Plas- en poepluiers zijn er wel voldoende.

Ik denk dat mijn dochter beter / wakkerder moet drinken en ik beter voor mezelf moet zogen, zodat de voeding voedzamer wordt.



We ploeteren gewoon weer verder.



Groetjes,



Sandra.

 
quote: Sandra B reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('05-01-2006 13:11:59'));

Mijn dochter valt ook bijna altijd tijdens het voeden in slaap en ze drinkt dan nog wel, maar minder krachtig. ik weet niet zo goed hoe ik haar wakkerder kan krijgen. Ik verschoon haar nu al halverwege, maar dat helpt maar even. Ze was ook niet goed gegroeid. Vandaag is ze gewogen. Plas- en poepluiers zijn er wel voldoende. Ik denk dat mijn dochter beter / wakkerder moet drinken en ik beter voor mezelf moet zogen, zodat de voeding voedzamer wordt.




Aan de kwaliteit van je voeding hoef je echt niet te tweifelen hoor! Jouw melk is perfect op jouw kindje afgestemd. Je kindje moet er alleen voldoende van binnenkrijgen en daarom is goed aanleggen en vaak aanleggen heel belangrijk. De informatie over goed aanleggen kun je hierboven terugvinden. Borstvoeding kun je op verzoek geven. Bij een jonge baby zal dat echter ook op jouw eigen verzoek zijn, om stille ondervoeding te voorkomen. Je kunt afgaan op haar eerste hongersignalen; als ze wakker begint te worden, smakgeluidjes begint te maken, als ze wat begint te morren of als ze op vingertjes of knuistjes begint te sabbelen.  Neem je die signalen waar,  leg je dochtertje dan gerust aan. Huilen is een verlaat hongersignaal; sommige baby's huilen niet eens om voeding, om zo hun energie te sparen (en zo kan stille ondervoeding ontstaan). Hou je kindje lekker dicht bij jou in de buurt, zodat je kunt inspelen op de signalen. Kruip lekker een dagje (of 2, je bent tenslotte nog steeds kraamvrouw! Rust zorgt voor ontspanning en als je ontspannen bent, schiet de melk gemakkelijker toe) met haar in bed en leg haar vaak aan. Naarmate het aanleggen beter gaat en ze meer voeding binnenkrijgt, zal je kindje alerter worden en makkelijker wakker te houden zijn.
Kleed je kindje niet te warm (daar wordt ze ook doezelig van); ze geniet immers ook van jouw lichaamswarmte. Dommelt ze toch een beetje weg aan de borst, dan zou je haar handje kunnen pakken en deze kunnen masseren. Dat activeert vaak wel weer. Ook zou je op die momenten je borst kunnen masseren, richting de tepel, zodat de melk weer wat meer begint te stromen. Dan moet je kindje wel actiever drinken; dit wordt ook wel borstcompressie genoemd. Meer informatie hierover kun je vinden op http://www.borstvoeding.com/newman/index.html  ;als je een eindje naar beneden scrollt, vind je daar 'borstcompressie' terug.

Succes!

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia
 
Je kunt overigens ook altijd even bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of Borstvoedingsorganisatie LLL. Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst, die op de volgende nummers te bereiken zijn: VBN: 0343-576626
LLL: 0111-413189 . Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL  geven zowel overdag als 's avonds (wetenschappelijk onderbouwde) informatie over borstvoeding; zij zijn vrijwilligsters (de enige kosten die je betaalt zijn de gesprekskosten) die naast hun eigen borstvoedingservaring een opleiding via hun organisatie hebben gevolgd.

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia
 
Hoi Sandra,
Niet te lang ploeteren hoor je wordt er zo onzeker van. Ik denk dat als het slapen het probleem is dat je goed moet gaan kijken naar hoe lang je dochter tussen de voedingen slaapt. Ze "hoort" minstens 1 1 /2 uur te slapen tussen de voedingen om uitgerust de volgende voeding te kunnen drinken.
Mijn zoontje deed dus hazeslaapjes van 30-45 minuten en lag dan zo een uur aan de borst en als ik 'm er dan afhaalde werd hij wakker en was onrustig. Hij werd dan alleen maar weer rustig aan de borst. Achteraf blijkt hij dus ontzettend moe geweest te zijn want als ik kolfde had ik zo 150 ml voeding wat er nog vet uitzag ook, dus genoeg had ik wel.
Ik ben nu drie weken geleden begonnen met inbakeren op advies van het consultatiebureau en met hulp van de verpleegkundige en   nu slaapt hij overdag zo 2-3 uur achter elkaar.Ook is hij vrolijker, heb ik meer contact met 'm en ontwikkelr hij zich goed.
Als je het idee hebt dat het je dochtertje niet lukt om langer dan 30-45 minuten overdag  te slapen meld dit dan op het consultatiebureau. Wellicht helpt inbakeren dan ook en is je bortsvoeding gered. Je kan ook op internet onder inbakeren zoeken. Vooral de site van Ria Blom staat veel info op.
Heel veel succes
Groetjes Thessa
 
Terug
Bovenaan