quote: Sandra B reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('05-01-2006 13:11:59&apos

);
Mijn dochter valt ook bijna altijd tijdens het voeden in slaap en ze drinkt dan nog wel, maar minder krachtig. ik weet niet zo goed hoe ik haar wakkerder kan krijgen. Ik verschoon haar nu al halverwege, maar dat helpt maar even. Ze was ook niet goed gegroeid. Vandaag is ze gewogen. Plas- en poepluiers zijn er wel voldoende. Ik denk dat mijn dochter beter / wakkerder moet drinken en ik beter voor mezelf moet zogen, zodat de voeding voedzamer wordt.
Aan de kwaliteit van je voeding hoef je echt niet te tweifelen hoor! Jouw melk is perfect op jouw kindje afgestemd. Je kindje moet er alleen voldoende van binnenkrijgen en daarom is goed aanleggen en vaak aanleggen heel belangrijk. De informatie over goed aanleggen kun je hierboven terugvinden. Borstvoeding kun je op verzoek geven. Bij een jonge baby zal dat echter ook op jouw eigen verzoek zijn, om stille ondervoeding te voorkomen. Je kunt afgaan op haar eerste hongersignalen; als ze wakker begint te worden, smakgeluidjes begint te maken, als ze wat begint te morren of als ze op vingertjes of knuistjes begint te sabbelen. Neem je die signalen waar, leg je dochtertje dan gerust aan. Huilen is een verlaat hongersignaal; sommige baby's huilen niet eens om voeding, om zo hun energie te sparen (en zo kan stille ondervoeding ontstaan). Hou je kindje lekker dicht bij jou in de buurt, zodat je kunt inspelen op de signalen. Kruip lekker een dagje (of 2, je bent tenslotte nog steeds kraamvrouw! Rust zorgt voor ontspanning en als je ontspannen bent, schiet de melk gemakkelijker toe) met haar in bed en leg haar vaak aan. Naarmate het aanleggen beter gaat en ze meer voeding binnenkrijgt, zal je kindje alerter worden en makkelijker wakker te houden zijn.
Kleed je kindje niet te warm (daar wordt ze ook doezelig van); ze geniet immers ook van jouw lichaamswarmte. Dommelt ze toch een beetje weg aan de borst, dan zou je haar handje kunnen pakken en deze kunnen masseren. Dat activeert vaak wel weer. Ook zou je op die momenten je borst kunnen masseren, richting de tepel, zodat de melk weer wat meer begint te stromen. Dan moet je kindje wel actiever drinken; dit wordt ook wel borstcompressie genoemd. Meer informatie hierover kun je vinden op http://www.borstvoeding.com/newman/index.html ;als je een eindje naar beneden scrollt, vind je daar 'borstcompressie' terug.
Succes!
Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia