Borstvoeding - mijn kindje heeft de hele dag honger...

Hoi Sandra,

Ik ben moeder van een zoon van nu 12 weken maar herken me erg in jouw verhaal. Ik geef ook borstvoeding en de eerste weken was ik wel bijna een uur bezig met voeden, ook 's nachts. Ook hij was in de 3e week wat afgevallen. Ik moest hem toen van het cb wat vaker aanleggen. Dat heb ik gedaan en ik kwam zo op 1 voeding extra per dag uit. Toen was hij in een week 300 gram gegroeid. Dus we zijn gewoon zo door gegaan. Dat heeft echter maar even geduurd want op een gegeven moment wilde hij gewoon geen extra voeding meer. Ben toen gewoon weer gaan voeden op verzoek en hij bleef groeien. Ik werd er echter wel eens moedeloos van dat het voeden zo lang duurde maar ik kan je moed in praten, dat gaat voorbij. Mijn zijn zit nu op 5 voedingen per dag en doet dan ongeveer 10 tot 15 minuten over een borst. Dan nog een beetje uit de tweede borst (soms wil hij echter geen "toetje") en  binnen een half uur zijn we klaar. Vooral voor de nacht voeding vindt ik dit erg prettig. Mijn zoon krijgt om ongeveer 9 uur zijn laatste  voeding en dan komt hij rond 5 uur in de ochtend weer. Heb wel eens geprobeerd om de laatste voeding later te doen maar dat maakt niets uit. Wat ik echter heb geleerd is dat je goed moet kijken of hij inderdaad honger heeft want mijn zoon vindt het ook erg prettig om aan de borst te hangen en wat te sabbelen maar drinken ho maar, als hij geen honger heeft. Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes Roxie
 
Hoi!
Ze kan inderdaad last hebben van de regeldagen.
Als je twijfeld waarom huur je dan geen weegschaal bij de thuiszorg?
Je kunt haar dan wegen voor en na de voeding. Zo weet je precies hoeveel ze drinkt.
Het is ook belangrijk dat jezelf goed drinkt en zoveel mogelijk rust.

Veel succes.

 
Hallo,

ik ben ook een kersverse mama (Elias is nu 11 dagen oud) en heb wat problemen met de voeding. In het ziekenhuis (toen ik net bevallen was) ging alles heel goed, hij dronk goed, zo om de 3 à 4 uren, en 's nachts meestal 1 keer op. Maar sinds we thuis zijn, vergeet het. Hij drinkt kleine beetjes en valt dan in slaap, ik leg hem dan in zijn wiegje omdat ik denk dat hij genoeg heeft en na 1 uur is hij alweer wakker.
Alleen als mijn man een flesje (afgekolfde) melk geeft, dan drinkt hij goed (wel 100 cc) en slaapt hij ook goed.

Ik heb ook pijn aan mijn borsten zo een uur na de voeding, is dat normaal?

IK weet niet goed aan wat het zou liggen, vanavond maar een afspraak gemaakt met de kinderarts.
Ik heb alleszins al veel gehad aan jullie tips hier, dank u, ze zijn het proberen waard.

Groetjes Eva en Elias
 
Hoi Eva,

Je borsten horen geen pijn te doen, niet tijdens het voeden, maar ook niet erna. Wat voor pijn voel je precies? Hoe voelen je borsten aan (kun je merken dat ze na het voeden soepeler zijn)? Hoe zien je tepels eruit (kleur, wondjes) en hoe voelen ze?

Je geeft aan, dat je kindje vergeet om voeding te vragen. Het kan zijn, dat hij op die manier zijn energie probeert te sparen; daarom is het heel belangrijk, zeker omdat hij nog zo jong is, dat je niet alleen op hem afgaat, maar ook op je eigen gevoel. In antwoord op het bericht van Sandra is daar al veel informatie over gegeven; kijk goed naar je kindje en reageer op die eerste hongersignalen. Leg je kindje gerust vaker aan, elke twee uur is geen probleem en vaker ook niet! Zorg ervoor, dat je kindje goed is aangelegd (ook hierboven terug te vinden), zodat hij de borst goed leeg kan drinken.

De telefoonnummers van de borstvoedingsorganisaties zijn al genoemd; schroom niet en bel gewoon, daar zijn we voor.

Succes!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Hallo hallo!

Ik wil eens even laten weten hoe het nu gaat. Ik heb erg veel geleerd
van al jullie ervaringen. Enkele dagen na mijn laatste reactie moest ik
naar het consultatiebureau en heb het ook daar de arts voorgelegd. Zij
moest nogal lachen en zei: je dochter heeft je al aardig in de tang...

Het blijkt dat mijn kleine meisje het gewoon wel gezellig vind bij mij.
Ik ben direct daarna begonnen met haar na 15 minuten van de borst te
halen, heel even knuffelen (het genoegen is dan geheel aan mijn kant,
want ze wil uiteraard meeeeeeeer!!!!!!!) daarna biedt ik haar de tweede
borst aan, en na wederom maximaal 15 minuten haal ik haar eraf, dan
knuffelen we weer even (ook voor een boertje), daarna krijgt ze een
schone luier en dan mag ze even in de box of op haar speelkleed. Zodra
ze moe begint te worden gaat ze haar bedje in tot ze weer komt. Het
korter voeden gaf slechts twee voedingen (nee, geen twee dagen, maar
twee voedingen) problemen. Mevrouw was het er niet mee eens dat het
korter duurde dan normaal. Bij de derde voeding liet ze zelf al los na
plm 12 minuten aan de tweede borst. Het slapen duurde iets langer, maar
na drie dagen stug volhouden is ze gewend aan het ritueel en als ze het
knuffelen zat is, vraagt ze zelf al om de volgende stap. Ze weet
precies wat er komen gaat en als ze in de box begint te jengelen pak ik
haar op, loop ik naar de spiegel in de slaapkamer (ons "ik ga slapen,
welterusten mama-"ritueel en zodra ze de spiegel ziet weet ze, ik ga
naar bed en dan wordt ze al stil. Vervolgens slaapt ze inderdaad 1,5
tot 2 uur en dan herhalen we het hele ritueel. Heerlijk. Ze groeit
goed, ik heb tijd over en geniet enorm van haar.

 
Ik moet er nog wel even bij zeggen: ik heb ook wekenlang pijnlijke
borsten gehad. Niet zozeer tepels, maar borsten. En ik heb het nog wel.
En ik vind het verwarrend dat er steeds gezegd wordt dat het geen pijn
mag doen. In het begin doet het gewoon wel pijn. Zowel mijn borsten als
mijn tepels moesten wennen aan het geweld dat borstvoeding heet. De
wijkverpleegkundige heeft het nagekeken en ik leg mijn dochter goed
aan, ik heb geen tepelkloven, geen pijnlijke harde stukken na het
voeden van klieren die nog vol zijn, dus eigenlijk niks aan de hand.
Het is bij mij gewoon een soort overbelasting, wat moet wennen. Dat
geeft niks, het werd elke week minder pijnlijk, maar het hoort er wel
degelijk bij. Ik hoor zoveel vrouwen hierover. In alle boekjes lees je,
en ook hier, dat het geen pijn mag doen, maar bij sommige vrouwen (en
dat zijn er meer dan je denkt!) doet het in het begin gewoon wel pijn!
En ik vind dat niet erg, maar dan is het wel fijn om te weten dat je
het goed doet, dat het erbij hoort en met name: dat het OVER gaat!



Dus Eva: doorzetten meid en het gaat over!



Groetjes,



Sandra.

 
Hoi Sandra,
Wat fijn dat het zo goed gaat. Jij hebt bereikt wat ik bereikt heb met inbakeren. Ik vind het jammer dat je tijdens de zwangerschap zo weinig hoort over dagritme van een baby en ook mijn kraammhulp vertelde mij hier niets over.Ja bij sommige baby's gaat het vanzelf maar er zijn ook baby's die erg wakker lijken en die je dus langer uit bed houdt.
Vroeger deden de mensen niet anders voeden knuffelen hup in bed. Dus toch die ouderwetse rust reinheid en regelmaat. Geld natuurlijk niet voor alle kinderen maar laat het nou net bij onze kinderen werken.
Groet Thessa
 
Terug
Bovenaan