borstvoeding na keizersnede

Dank voor alle reacties!
Ik heb eerder een kz gehad in 2020 (vorig jaar) en toen is wel geprobeerd om mijn zoon aan te leggen, ik heb gekolfd voor hem, maar hij wilde totaal niet happen we hadden denk ik geen match. Doordat ik nog moe was en last van de wond had, werd het ons teveel en zijn we de 'strijd' niet aangegaan (goede keus) en heeft mijn zoontje altijd prima de fles gedronken.
Maar mocht de volgende wel makkelijk toe happen of het eerder snappen, is dat hartstikke mooi en dan ga ik duidelijk doorgeven aan het ziekenhuis wat ik wil en wil ik meteen beginnen met aanleggen, kolven etc. 
Borstvoeding geven is geen must voor mij, maar mocht ons toekomstige zoontje wel goed kunnen happen, dan wil ik er helemaal voorbereid op zijn :)
Wat zou het effect zijn van prenataal kolven? Dat je eigen productie al makkelijker op gang is, ook na een keizersnede?
 
Het idee achter prenataal kolven is meer dat je alvast wat (kleine hoeveelheden) achter de hand hebt om mee te kunnen bijvoeden. Het helpt niet om je productie te verhogen. 
 
Ik heb twee maanden geleden ons tweede kindje gehad via een geplande keizersnede. Borstvoeding was heel goed op gang, heb nooit hoeven kolven, maar heb mijn oudste borstvoeding gegeven totdat ik ongeveer 4 maanden zwanger was met de tweede. Dus volgens mij zijn mijn borsten nooit echt leeg geweest.

Mijn verloskundige gaf mij de optie om vast wat colostrum af te kolven tijdens de laatste twee weken voor de keizersnede omdat babies geboren via geplande keizersnede iets vaker hulp nodig hebben bij de ademhaling goed op gang brengen (want het vruchtwater wordt normaliter uit hun longen geperst tijdens de weeen) wat shock kan veroorzaken. Babies wordt dan een suikeroplossing of kunstvoedjng gegeven (tenminste, wel hier in Nieuw Zeeland waar ik woon) maar als ik wilde kon ik colostrum afkolven en meenemen naar t ziekenhuis dan konden ze de baby dat geven in geval van nood.

Afkolven mocht pas vanaf week 37 omdat het stimuleren van de borstvoeding een klein risico meedraagt dat het de weeen op gang brengt. Zodra ik harde buiken begon te krijgen moest ik stoppen met kolven en het een paar uur later weer proberen.

Uiteindelijk nooit mijn afgekolfde melk nodig gehad omdat baby goed ademde bij geboorte en de borstvoeding in 1x goed ging.
 
Hoi, ik heb in december een geplande keizersnede gehad. Het ging bij mij direct goed (gelukkig) en had eerder te veel melk dan te weinig (volgens de kraamhulp destijds). Ik voed nu nog steeds ?
 
Ik heb ruim 15 maanden geleden een spoedkeizersnede gehad. Mijn borstvoeding kwam goed op gang, alleen lukte het mijn zoontje niet om te drinken aan de borst. Ook lag hij nog een paar dagen op neonatologie. Ik heb vanaf het begin elke 3 uur gekolfd. Mijn zoon kreeg dat via cupfeeding. Zo zou hij niet wennen aan de fles. Bij elke voeding heb ik hem eerst aangelegd en als dat niet lukte dan deden we het met het cupje. Daarna weer terug naar mijn eigen kamer in meteen te kolven. Het was pittig maar heeft er wel voor gezorgd dat de borstvoeding op gang kwam en mijn zoontje uiteindelijk op dag 3 goed aanhapte en dronk.
 
Zelf geen ervaring mee.
Maar heb wel een aantal positieve verhalen van mama's die bij eerste kindje moeite hadden met borstvoeding geven en daardoor snel zijn overgestapt.
Bij 2e kindje hebben ze vooraf, voordat het kindje geboren was, al gekolfd. Daardoor verliep het bv geven geel soepel.
 
Ik geef ook nog borstvoeding na een spoedkeizersnede 8 maanden geleden.
De eerste dagen in het ziekenhuis was de productie maximaal 3 ml en dit werd beetje bij beetje meer door te kolven. Mijn zoontje hapte ook helemaal niet aan maar met veel hulp van de lactatiedeskundige en vervolgens de kraamzorg is het ons gelukt ? het is een hele strijd geweest, ook snachts, toen de productie er wel was maar m’n zoontje nog niet hapte was mijn man er om de gekolfde melk aan mijn zoontje te geven. Uiteindelijk ben ik super blij dat we doorgezet hebben!
 
Ik ben vorig jaar in september bevallen met een spoedkeizersnede en ik geef nog steeds borstvoeding. Ik heb nooit moeten bijvoeden, ook niet in het begin. De eerste dagen hqd ik nog niet veel melk, maar op advies van de vroedvrouw ben ik heel veel blijven aanleggen (max 3 uur ertussen, ook ‘s nachts wekker zetten, 10-12 voedingen/ 24u). En na 4-5 dagen kwam het echt goed op gang, 2 dagen later zat dochter weer op het geboortegewicht. Ik ben nu héél blij dat ik die eerste weken niet heb liggen kolven en bijvoeden, dan was het volgens mij niet goedgekomen. Op deze manier is het gelukt om vraag en aanbod goed op mekaar af te stemmen. Veel succes!
 
Terug
Bovenaan