borstvoeding na keizersnede

Hoi, ik ben in april bevallen met een keizersnede. Belangrijk is dat je kindje zo snel mogelijk bij je wordt gelegd. Gewoon aangeven bij de artsen. Ook bij de verpleging aangeven dat je borstvoeding wilt geven.
Het komt iets moeilijker op gang, dus bereid je voor op voeden, bijvoeden en kolven de eerste dagen. En schakel een lactatiekundige in als het niet lukt.
Hoe vaker je aanlegt de eerste 48 uur, hoe groter de kans dat het lukt (elke 3 uur, ook 's nachts).
Bij mij is het gelukt en ik geef nu nog steeds volledig borstvoeding op verzoek.
Belangrijkste is dat je zelf goed aangeeft dat je borstvoeding wilt geven en daar hulp bij wilt.
 
Ik ben vorig jaar mei bevallen met een keizersnede em geef nog steeds borstvoeding. Bij mij kwam het gelijk op gang, nooit te weinig melk gehad en dochter hapte flink aan. Wel wat strubbelingen met kloofjes enzo gehad, maar dat lag niet aan de keizersnede. Mijn kindje is direct op mijn borst bij me gelegd en is totaal maar 10 minuutjes van mij weggeweest, dat zal vast ook geholpen hebben. Het kan dus zeker! Ik heb van tevoren niks gedaan, niet eens aan gedacht. Dit was mijn eerste kindje.
 
Hier ook succes, in de uitslaapkamer kroop ze al omhoog en hapte al aan, zo mooi dat instinct! Nu was het wel m'n tweede en was bij de eerste de borstvoeding ook goed gelukt (was geen ks). Ze moest vervolgens wel in couveuse en ook wat bijvoeding. Ik merk dat ze daar soms wel heel snel in zijn. Ik zou proberen of je 24 uur mag wachten voordat ze bijvoeden, want je krijgt de bv zoveel beter op gang door je baby dan met een kolf! En dus ook niet bang zijn dat de baby een beetje hongerig is, want dat stimuleert alleen maar goed. Uiteraard zijn dit adviezen die je naast je neer moet leggen als er een goede reden is voor bijvoeding!
Wat ik je wel ook wil adviseren is of je bij een geplande keizersnede bij het plaatsen van het infuus (gebeurt vooraf als je aankomt in de ochtend) wil vragen of ze die een beetje plaatsen dat het lukt om aan te leggen als je baby er is. Dat infuus heb je 2/3 dagen en bij mij prikte ik daar m'n dochtertje mee als ik haar aan m'n linker borst wilde aanleggen, waardoor ze daar niet lekker kon drinken.
Oh en sla alvast Rite Aid Pads in, top dingen, geen tepelkloof gehad! Tijdens voeden even terug in de aluminium verpakking plakken, dan koelen ze weer en dat is heel fijn. Veel succes!
 
Terug
Bovenaan