Borstvoeding of flesvoeding?

Hoi Sigrid,

Je moet zelf bedenken waar je je het prettigst bij zal voelen. Wat je ook kiest, je zal altijd commentaar krijgen.

Ik ben van de 3e inverwachting. Ook deze keer kies ik voor fv. Ik ben geen borstmens.
Ik vind ook da tals je bv geeft er echt voor moet gaan en niet een paar weken en dan weer afbouwen. Kan op mijn werk niet kolven, ja in de wc. Maar dat doe ik niet. Zodoende is fv voor mij het beste.
Ik heb ook 2 zeer hongerige baby's gehad. Volgens de vk zou ik de hele tijd aan de tiet gezeten hebben als ik voor bv was gegaan. Nee, ik wil ook wat tijd voor mezelf. Mijn man kan me ook helpen, bijvoorbeeld om de nacht voeden.
Ik zie alleen maar voordelen.

Ik veroordeel niet de dames die voor bv gaan, maar ik ben een echt fv-mens.
Ik laat iedereen in haar waarde. Ik krijg wel veel negatieve commentaar dat ik voor fv kies. Moet telkens uitleg geven. Zelfs dat ik blijf werken, voor 3 dagen. Studeer en een betere carriere ambieer. Ik voel me hierbij een leukere moeder voor mijn kids. Zij zijn heel tevreden en alles loopt prima.
Waarom dan telkens verdedigen? Ik weet het niet, maar wordt er zo langzamerhand moe van.

Dus doe wat jij prettig vind, dan heeft jouw kindje het meest aan zijn/haar moeder!

Monique

Hoi Sigrid,

Ik denk dat je inderdaad moet doen waar je jezelf het prettigst bij voelt en dat is op dit moment flesvoeding. Het heeft beide voors en tegens en waarschijnlijk denk je bij beide weleens dat de andere optie beter is. Het gras aan de andere kant is altijd groener.

Ik heb onze eerste zoon 8,5 maanden bv gegeven en onze 2e nu alweer 5 maanden. Bij beide heb ik rot momenten gehad. Deze keer bijvoorbeeld tandjes met 4,5 maanden waarmee hij even wilde oefenen in mijn borst...
Daar staan weer heel veel mooie momenten tegenover natuurlijk.

Wat betreft de kosten zal bv wel goedkoper zijn. Maar je hebt toch speciale voedingsbh's nodig en evt kolfspullen en dan ook flessen.
Kinderen kunnen soms slecht reageren op flesvoeding en dan is het uitzoeken waar je kind wel goed tegen kan en dat geldt ook voor de soorten flessen.
Maarja, ook bij borstvoeding kan een kindje reageren op wat jij zelf eet.

Kortom: doe wat je zelf het prettigst vindt! Ik wil je nog wel een mooi moment vertellen: toen onze eerste zoon net was geboren en op mijn buik lag wurmde hij zichzelf omhoog en begon toen direct al te 'drinken'. Dat was echt wel heel bijzonder.

Ik las laatst dat ca 70% van de vrouwen met bv begint en na 3 maanden nog maar 20% (de getallen weet ik niet exact meer, maar zoiets was het). Dat is natuurlijk ook niet voor niets. Bv is echt wel even oefenen en doorhebben. Pas na 3 maanden had ik het echt helemaal onder de knie en ging het helemaal van een leien dakje!
Aan de andere kant wordt door de WHO aangeraden om je kind 1 jaar bv te geven... Dan is een goede begeleiding van ervaren mensen best handig. Er zijn organisaties die je dag en nacht kunt bellen. Ook niet voor niets, soms kun je best even ten einde raad zijn.

Zoals je ziet zal ik bv niet de hemel in praten, maar toch doe ik het zelf met erg veel plezier. Ik heb het idee dat het het beste is wat ik mijn kind kan geven en geniet van de vanzelfsprekende manier waarop ik elke keer lekker knus kan voeden. Aandacht, contact etc. En het bijzondere is dat je kind helemaal groot wordt van wat ik aanmaak.

Veel plezier met je zwangerschap en kindje en doe wat bij jou past!

Groetjes Jo

Hoi

Tijdens mijn zwangerschap was ik ervan overtuigd dat ik fv zou gaan geven. Bv leek me zo'n gedoe. In de laatste weken ben ik gaan twijfelen, en ben toen toch voor bv gegaan. En achteraf ben ik daar blij mee hoor. Het was ook best een gedoe, je moet toch wel even doorhebben hoe je aan moet leggen enz. Maar nu geef ik 2,5 maand bv en het gaat perfect, en ben ook nog niet van plan te gaan stoppen. Nu lijkt fv me zo'n gedoe, dat moet je eerst gaan warm maken en bv is altijd de goede temp.

Als je voeden in het openbaar vervelend vindt, kun je ook gewoon een fles afgekolfde melk meenemen.

En nee, ik ben niet van de bv-maffia, ik vertel gewoon even hoe het voor mij is, en dat er wel oplossingen voor sommige probleempjes zijn, ik probeer je niet over te halen  En ik wil toch ook even iets positiefs over bv laten horen, want vaak hoor je alleen de verhalen over de mislukte pogingen, die vaak niet hadden hoeven te mislukken overigens.

Ach wat je kiest, er is een bv- maar ook een fv maffia haha, dus wat je ook kiest, rare gezichten en opmerkingen zul je toch krijgen, er zijn altijd mensen die het "beter" weten.

Het belangrijkste bij je keuze is wat je zelf het prettigst vindt! Natuurlijk heeft een kind goede voeding nodig, maar ook een niet-gestresste mama! En fv is ook goed.

Succes met het maken van een keuze, ik weet uit ervaring dat dat niet altijd meevalt!

Groetjes
Eleanor

Hallo Sigrid,

Ik vind het goed dat je deze discussie opent, want dat betekent volgens mij dat je gewoon alle voor- en nadelen voor jezelf op een rijtje wilt zetten. De bv-maffia en de fv-maffia pleiten uiteraard allebei voor eigen parochie, beide heeft voor- en nadelen voor jezelf en voor je kind, de een ongetwijfeld wat meer dan de ander. Het is aan jou om straks te bepalen welke voor- en nadelen jij het zwaarste vindt wegen.

Ik ben een echt bv-mama, ik vind het geweldig om te doen, het gaat ook prima, ik heb mezelf aangeleerd om het discreet te doen mocht ik buitenshuis zijn (komt vooral in het begin niet zoveel voor hoor, je bent vaak  toch redelijk aan huis gekluisterd) en vooral 's nachts vind ik het supermakkelijk. Ik pak ons meiske uit de wieg naast mijn bed, leg haar aan, voed haar en leg haar weer terug. Dan kan ik weer verder slapen. Bij ons zoontje stopte ik op een gegeven moment met bv en moest ik 's nachts flesvoedingen  klaar gaan maken. Nou, daar stond ik op blote voeten in de keuken te wachten totdat de magnetron begon te piepen. Toen wou ik dat ik nog niet was gestopt..... Natuurlijk leerde ik vanzelf om ook dit anders te gaan organiseren, maar ja. Nog een ander voordeeltje: door de bv zijn de zwangerschapskilo's er afgevlogen! Bij ons zoontje was het grote voordeel van flesvoeding dat iemand anders ook eens een flesje kon geven. Maar ja, dat gaat nu ook niet op voor ons. Omdat ons meiske in het ziekenhuis is geboren en daar een poosje moest blijven, heb ik inmiddels een vriezer vol afgekolfde melk. Dus ik voel me nu veel minder gebonden dan de vorige keer. Niet dat ik nu zo veel op stap ga, er is nog niet een keer een flesje ontdooit..... Maar dat wordt vast binnenkort wel anders.

Succes met het maken van je keuze, wat je ook doet, er zijn altijd mensen die er iets over menen te mogen zeggen.

Groetjes,
Tamara

als eerste welkom, ik hoop dat je net zoveel aan deze site heb als ikke.
maar euh het is jou keuze die je wil gaan maken meid. kijk als jij zegt ik vertik het om bv te gaan geven dan doe je dat niet heel simpel. daar heb jij je eigen mening in ect en dat hebben de mensen maar gewoon te accepteren ja hoe moeilijk het ook klinkt voor sommige misschien. maar toch is het zo.

ik heb zelf voor bv gekozen omdat ik het gevoel heb van dat dat beter is en ik me ff heerlijk terug kan trekken met ukkie, dat zijn de intieme momenten zeg maar

en euh in het open baar hoef je ook niet je truitje op te trekken hoor want je kan altijd nog gaan afkolven en dan geef je de fles erna  toch bv en lekker met de fles( snap je wat ik bedoel?????? )

succes meid, en laat je hoofd er niet bij neer zakken want het is JOU keuze en niet van een ander

hoi

ook ik ben van mening dat je gewoon moet doen wat bij je past
bij mijn dochtertje heb ik 6 weken borstvoeding gegeven, maar ze moest wel om de 2 uur eten, met als gevolg....

dat ik bijna op elke foto in die tijd gemaakt is, zit te voeden :S
heb er niet echt problemen mee en het was wel makkelijk

toen ze 7 weken was begon de school weer en ben ik overgestapt, ook omdat ik geen voeding meer had was de keus snel gemaakt

nu wil ik graag de eerste weken zowel fles als borst geven.
kan dit???
geeft dit geen problemen??
heeft er iemand tips voor mij??

omdat ik niet heel de dag met de baby zal zijn, en kolven zie ik niet zo zitten
ik merkte ook dat mijn dochtertje beter sliep op flesvoeding dan op borstvoeding
maar de antistoffen in borstvoeding wege toch ook mee voor mij

groetjes Renske

Tja over dit onderwerp zijn al heel wat discussie geweest..... dus sta niet raar te kijken als je straks allemaal mails krijgt van bv vereniging vertegenwoordigers.
Ik vind dat  je moet doen waar jij je goed bij voelt, jij bent immers degene die met de borsten bloot moet en niet hun. Flesvoeding is een heel goede vervanging voor borstvoeding alleen bevat niet de afweerstoffen die er in borstvoeding wel zitten. Maar dat betekend heus niet datene bv nooit ziek is en een flesvoeding kind altijd.
Dus doe waar je je lekker bij voelt!
Groetjes Lillian

Ik vind ook dat je dat zelf moet weten. Toen ze aan mij vroegen of ik bv wilde gaan geven (vrouw van de kraamzorg) zei ik "ik wil het proberen" toen zei zij "proberen je MOET het gewoon doen". Nou ik ga het proberen bevalt het me niet dan stop ik gelijk.

Terug
Bovenaan