quote: Sigrid H schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-07-2006 20:58:10&apos

); .
Inmiddels ben ik 15 wkn zwanger en over 'dingen' aan het nadenken, waaronder borstvoeding (bv) of flesvoeding.
Ik zie mijzelf geen bv geven. Het idee staat me eerlijk gezegd tegen. De één vindt het een vertederend gezicht, ik niet. Ik ga niet in het openbaar mijn truitje omhoog doen en zou daarom ook voor de fles kiezen.
Ook omdat flesvoeding minder snel verzadigbaar lijkt te zijn, zou ik eerder hiervoor kiezen.
Deze verschillende standpunten bespreek ik ook in mijn omgeving.
Als ik nu al vertel dat ik voor flesvoeding kies krijg ik vreemde gezichten en zal ik me bijna schuldig gaan voelen.
Wat vinden jullie?
Ik kijk uit naar de reacties! Alvast bedankt!
Groetjes, Sigrid H.
Hoi Sigrid,
Zeker als dit je eerste zwangerschap is, dan is alles zo nieuw. Hoe zal het gaan, wat kun je verwachten en hoe zal je leven straks zijn met je kindje. Ook borstvoeding zal dan nieuw zijn; je kunt je er eigenlijk nog geen voorstelling van maken hoe dat zal zijn en hoe het voelt. Natuurlijk kun je daar al ideeën over hebben; vaak ligt daar iets aan ten grondslag. Er zijn moeders die in hun directe omgeving een borstvoeding hebben zien mislukken en dat heeft zo'n indruk gemaakt, dat zij gelijk hebben besloten om maar niet aan borstvoeding te beginnen. Ook kan het zijn, dat het idee om een baby aan de borst te hebben te dicht bij het gevoel van de moeder komt; dit kan te maken hebben met een gebeurtenis uit het verleden. Er zijn ook moeders die gewoon heel erg onzeker zijn, of het eng vinden.
Uit jouw berichtje maak ik op, dat je het voeden in het openbaar niet ziet zitten. Veel moeders denken dat de hele borst bloot moet om te kunnen voeden en dat er dus veel te zien is. Ik weet niet of je een babypop of een geschikte knuffel bij de hand hebt? Je zou daarmee voor de spiegel kunnen gaan zitten in de voedingshouding en dan zie je wat iemand anders eigenlijk ziet; in de praktijk is dat vaak niet veel, omdat de baby voor de moeder langs ligt en er daardoor dus geen borst of buik te zien is. Je kunt overwegen om borstvoedingsshirtjes aan te schaffen (o.a. te koop bij H&M); die hoef je niet omhoog te schuiven, maar iets opzij en zo zit je niet met een blote rug of buik. Je zou gebruik kunnen maken van een draagdoek om in te voeden; op die manier onttrek je je baby en je borst compleet aan het oog. Mensen hebben vaak niet eens in de gaten dat een moeder dan aan het voeden is.
Kunstmatige zuigelingenvoeding blijft langer in het maagje van de baby, omdat het moeilijker verteerbaar is; dit kan problemen opleveren voor het kwetsbare spijsverteringsstelsel van het kindje. Moedermelk is een lichaamseigen stof en licht verteerbaar, precies afgestemd op je baby. Op www.borstvoeding.com is een mooi overzicht geplaatst, waarin de betekenis van moedermelk voor een baby wordt omschreven (bv.com-motivatie) en in de 101 redenen vind je meer inhoudelijke informatie over de eigenschappen van moedermelk.
Een fijne zwangerschap toegewenst!
Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk