borstvoeding of flesvoeding?

A

Anoniem

Guest
Hallo meiden,

Vandaag bij de gyn geweest. Er werd me de vraag gesteld of ik borstvoeding ging geven. Ik was er totaal niet op voorbedacht. Ik heb altijd gedacht dat ze dat in een later traject zouden vragen.

Nu heb ik altijd het idee gehad dat ik flesvoeding wilde geven gewoon omdat ik dat handiger vind, je weet wat je kindje drinkt. Vrouwen om mij heen hebben het geprobeerd en vonden het een heel gedoe, kindje had vaak nog honger, de man kon geen voeding geven. Niet echt regelmaat. Ik heb altijd stellig nee gezegd maar nu begin ik weer te twijfelen.

Wat vinden jullie

liefs
talke

haha weet waar je aan begint met deze topic!! Aantal weken geleden had iemand dit ook gedaan en toen is het een rel geworden tussen borstvoedende en flesvoedende moeders. En de dingen die jij nu beschrijft (man kon geen fles geven enz enz.) werden bestempeld als "slap excuus"
Ik hoop dat dit niet gebeurd nu!

Maar nu mijn persoonlijke mening :)

Ik vind dat iedereen het zelf moet weten natuurlijk ten eerste maar zelf ga ik voor flesvoeding. Ik vind het ook makkelijker en ik wil geen tepelkloven ed. riskeren.
Natuurlijk heb ik alles over voor mijn kindje maar ik wil gewoon de voeding geven waar ik me het prettigst bij voel want als jij je niet prettig voelt voelt je kindje dat ook aan!
Dus mijn tip: Doe waar jij je het lekkerst bij voelt.

Gr angela

Ik kies ervoor om te beginnen met borstvoeding.
Het is iets natuurlijks en ik wil graag weten wat het is!
Misschien zie ik het na twee dagen al niet meer zitten dan stap ik gewoon lekker over naar de flesvoeding.

Ook ga ik voor de borstvoeding omdat ik na mijn verlof weer aan het werk ga en dan naar de fles soieso ga!
Nee ik ga niet kolven vind het apparaat alleen al eng om te zien :)

Je moet inderdaad doen waar je je zelf goed bij voelt!
Dit is waar ik voor kies..

succes!

bij mijn eerste ben ik begonnen met borstvoeding en als je af en toe kolft kan ook je man borstvoeding met de fles geven. maar goed, na 3 maanden overgestapt op flesvoeding omdat het niet lekker liep wel rustig afgebouwd.
dadelijk bij de 2e ga ik eerst weer bv proberen misschien dat het nu beter gaat, kan altijd overstappen.
groetjes linda

hoi,

dit is mijn derde zwangerschap, en ik ga zeker weer voor de borstvoeding. Ik heb twee keer vrij lang gevoed, en dat wil ik echt nog een keer meemaken. Ik heb vooral bij de eerste best wat problemen gehad, maar mijn uitgangspunt was dat ik niet wilde stoppen om iets negatiefs. Uiteindelijk ben ik gestopt omdat ik zwanger was vna de tweede, positiever kon het wat mij betreft niet.

Het is echt niet altijd makkelijk, maar dat is een baby zowiezo niet. En door een baby ben je zowiezo meer gebonden, dat komt niet alleen door de borstvoeding. Natuurlijk is het fijn als je man af en toe eens een flesje kan geven, maar in de meeste gevallen (ahum, misscien ben ik bevooroordeeld) komt het toch op de moeder neer. En dan is het gemak van borstvoeding (shirt omhoog, voeding altijd klaar en op de juiste temperatuur) belangrijker dan af en toe een voeding door iemand anders te kunnen laten doen.

Ik wílde de eerste maanden niet eens echt ver weg zijn bij mijn baby, dus die borstvoeding vond ik niet echt een belasting. Ik deed het al snel overal, had toch altijd voeding bij me.

Het is natuurlijk een hele persoonlijke keuze. Mijn ervaring is dat als je het alleen doet omdat het gezonder is voor je kindje, omdat je partner of omgeving vindt dat je het moet doen, maar niet omdat je het echt zelf wilt, dat het dan vaak gedoemd is om te mislukken. En dan kom je in een cirkel: zie je wel, het lukt niet etc. Als je bereid bent om het te proberen, is het wel een goed idee om je goed voor te bereiden, door bijvoorbeeld eens naar een bijeenkomst van La Leche League te gaan, zodat je tenminste realistische verwachtingen hebt.

Sterkte met je beslissing. Voor beide keuzes zul je sterk in je schoenen moeten staan, omdat je ófwel commentaar krijgt omdat je flesvoeding geeft, ofwel enige startproblemen zult moeten overwinnen (als je die al hebt).

Groetjes,

Ellen moeder van 2 en zwanger van no. 3

p.s. en kolfapparaten lijken eng, maar ze bijten niet hoor ;-)))). Maar goed, erg charmant zien ze er niet uit, nee..

Gewoon lekker doen waar jij je het prettigst bij voelt! En vooral niet luisteren naar anderen!

gr mama van MD

PS ikzelf kies wel weer voor borstvoeding, vond dat echt heel leuk met de eerste.

Hoi Talke,

Je moet vooral op je eigen gevoel afgaan. Als het geven van borstvoeding je tegen staat, ben je met tegenzin aan het voeden en dat werkt niet. Ik heb zelf 7,5 maand borstvoeding gegeven aan mijn zoon en dit vond ik heel plezierig. Ik ben uiteindelijk gestopt omdat ik weer zwanger was. Ik vind persoonlijk het geven van borstvoeding veel makkelijker dan de fles. De voeding is altijd direct klaar en op de juiste temperatuur. Mijn zoon heeft de eerste 9 weken een nachtvoeding gehad en dan hield mijn man hem uit bed en verschoonde hem en ik ging dan klaar liggen en dan kon ie direct drinken en wij alledrie dan weer lekker verder slapen. Daarnaast vond ik het ook veel makkelijker als ik even weg was met de kleine, als ie dorst kreeg kon ik   hem onderweg altijd voeden en dan hoefde ik niet eerst een plek te zoeken om een fles klaar te maken. Ik genoot ook erg van het intense contact dat je tijdens het voeden hebt. Afkolven heb ik zelf ook niet gedaan, dat idee stond mij ook niet aan. Startproblemen heb ik ook helemaal niet gehad, de borstvoeding liep direct goed en geen tepelkloven of iets dergelijks. Voor lekkend borsten zijn wel zoogkompressen, dus dat heb ik ook niet als lastig ervaren. Bij mijn volgende ga ik ook zeker weer voor de borstvoeding. Dit is eigenlijk zo'n beetje mijn ervaring maar of je nu voor borstvoeding of flesvoeding kiest, je moet doen waar jij je prettig bij voelt. Flesvoeding is een heel goed alternatief.

Groetjes Tjitske
mv Wesley 16-01-07 en 7w6d zwanger

Hoi Talke,

Bij de eerste lukte bij mij de bv niet ivm HELLPsyndroom na de
bevalling. Dat vond ik wel erg jammer, vooral omdat ze bij de
couveuse-afdeling in het ziekenhuis me zo probeerden te stimuleren.
Maar de kleine deed het erg goed op de fles.

Bij de tweede heb ik vier maanden borstvoeding gegeven en het ging als een tierelier.

Wel borstkloven gehad en af en toe met een tepelhoedje gegeven. Maar ik
vond het super gezellig en de baby groeide geweldig haha.

Bij de derde heb ik maar drie weken bv gegeven. Hij had zo'n kramp en
we wisten echt niet meer waar het vandaan kwam. Bleek hij
koemelkallergie te hebben. Vond het naderhand wel jammer dat ik was
gestopt, maarja. Op de fles doet hij het stukken beter.

Nu bij de vierde wil ik toch weer proberen om bv te geven. Maar ik ga
alvast op een koemelkvrij dieet zodat die sporen niet meer in mijn bv
zitten. Hopelijk houden we het zo langer vol.

En ja, als je pech hebt horen die kloofjes erbij of andere opstartproblemen.

Maar als het lekker loopt is het echt heel gezellig hoor met je baby.

En als je niet wil, gewoon lekker de fles geven. Daar worden ze ook goed groot op hoor!

Succes met je keuze.

Groetjes,

Vanessa 23,4 van de vierde

Terug
Bovenaan