Borstvoeding of flesvoeding?

bij een bevalling hoort pijn... maar ik ben er van over tuig dat als het voor je teveel pijn is dat je zeker moet kiezen voor pijn bestrijding... iedereen heeft hun eigen pijn grens en moet dus niet kijken naar wat een ander wel of niet kan hebben...
voorlopig wil ik het liefst zonder pijnbestrijding... denk dan je dan je eigen lijf het beste kan ondersteunen maar als het te veel pijn gaat doen dat je/ik niet meer met de pijn om kan gaan... dan zal dat ook anders lopen...
denk dat het belangrijkste is met pijnbestrijding als met borstvoeding dat je je eigen hart volgt... wand allen jij weet wat voor je zelf goed is...

ik hoop zelf zonder pijnbestrijding te kunnen ook al word dat me verscheinelijk minder makelijk gemaakt daar ik waarschijnelijk word ingeleid en heb begrepen dat vaak dan juist de weeen veel krachting kunnen zijn... en de kans op een weeenstorm ook groter is... maar goed dat zien wel dan wel weer...
ik wil graag BV geven en hoop dus ook dat dat gaat lukken... maar zo niet dat zal ik me daar ook bij neer moeten legen!!!

het belangrijkst is denk ik dat je zelf goed in je vel zit bij wat je kiest.... en er dus echt achter staat!!!!!!

Hallo dames,

ik ben vorig jaar Juli moeder geworden van een dochter. Maar wil even zeggen hoe goed ik het vind dat in deze geboortemaand iedereen mag zeggen wat ze er zelf van vinden! Je hebt ook genoeg pro-borstvoedingstypes hier op de site rondsurfen die alles wat maar een beetje tegen borstvoeding gaat meteen de grond in werken. Zelf kreeg ik ook behoorlijk wat commentaar toen ik na 3 weken overstapte van borst naar fles, maar ben achteraf nog steeds blij dat ik het gedaan heb!
Chapeau voor jullie allemaal met eigen mening! En veel succes en plezier met de bevalling en het moederschap (of je nou fles of borstvoeding geeft!)!

groetjes Rianne (juli 2010 mama)

bij mijn 1e heb ik 1 week zelf gevoed, maar omdat mijn dochter veel te gulzig was en ik veel voeding had was het een ramp, ze verslikte zich constant, en beet dan op mijn tepel. waardoor na die week het zo veel pijn deed dat ik ben gaan kolven, toen heb ik 9weken gekolft, maar dat is echt veel werk, je moet en kolven en voeden, dus ben je 2x zo lang bezig!
toen ik hiermee stopte en kv ging geven had ik opeens veel meer tijd waardoor ik veel meer ging genieten van mijn meisje!

nu is mijn zoontje afgelopen woensdag geboren, ik ben wel weer begonnen met borstvoeding, en het begint alweer pijnlijk te worden. ik probeer het nu met een tepelhoedje, en als het niet beter wordt stap ik weer lekker over op kv!! ik ga echt niet meer al mijn tijd in alleen voeden stoppen, en zijn zoveel andere leuke dingen die ik met mijn kinderen kan doen!!

ik zou zelf iedereen aanraden om het wel te proberen, maar je moet je er wel goed bij voelen! want het is belangrijk dat je geniet van je kindje, en dat lukt moeilijker als je je niet goed voelt bij zoiets belangrijks als voeden!!

groetjes!!
okt 2009+april 2011 mama

Haha Rianne, ik bedacht me hetzelfde... Griezelig die extreme types! Iedereen moet zelf de keuze maken die bij haar past. Zelf ben ik er nog niet uit. Vorige x is het niet gelukt, m'n zoontje had de kracht niet, was vrij lang behoorlijk dizzy can vacuümbevalling, kolven lukte helemaal niet, erg weinig begeleiding vanuit het ziekenhuis... Pff ik was alleen nog maar daar mee bezig. Eenmaal thuis besloten op de fles over te gaan. Toen ik nacontrole kreeg van een vk ( onbekend ik liep bij Gyn) verweet ze mij dat ik door m'n egoïstische gedrag m'n kind grote kans op kanker, diabetes en hart en vaatziekten gaf.... Ben er echt kapot van geweest destijds ( m'n Gyn heeft ook een klacht tegen haar ingediend)
Mijn huisarts zei dat alle voordelen van borstvoeding pas gaan werken na 6 mnd volledige bv...

Toch is mijn voornemen zoals het nu lijkt dat ik bv wil geven... Mits mijn kindje een goede start heeft, niet weer ten koste van alles.

Hetzelfde geldt voor pijnbestrijding: vtv zei ik ' pijn hoort erbij, er zijn me al zoveel voorgegaan!' maar toen ik werd ingeleid en door allerlei apparatuur en m'n bekken alleen maar stil in bed kon liggen en ik binnen een uur in een weeënstorm belandde die na bijna 5 uur maar 2 cm ontsluiting opleverde was ik maar wat blij dat ik een ruggeprik kon krijgen :))

Je neemt jè voor wat bij jou het veste past, maar in de praktijk kan het toch weer anders lopen...

Succes met kiezen en wat je ook kiest: jij bent hoe dan ook de beste mama voor jullie kindje!!!

je moet gewoon doen wat jij het prettigste vind ik ga proberen borstvoeding te geven en als dat niet gaat niet veder proberen maar dan meteen over op de fles
het lijkt mij gewoon een geweldig moment als die kleine aan de borst ligt maar iedereen zijn eigen mening en niemand kan jou vertellen wat je moet doen
nou veel succes nog met je zwangerschap

ik ga weer proberen bv te geven. bij mijn zoontje ben ik met een week of 3/4 gestopt omdat het één en al drama was (ingetrokken tepels, kapotte tepels, tepelhoedjes, kolven, borstontsteking enz...), nu wil ik proberen om het langer te doen. ik stop nu ook met werken dus heb ook niet de druk om weer af te moeten bouwen. ik zal ook sneller een lactatiekundige bellen oid om me te helpen. en ik wil persé dat het kindje binnen het eerste uur na de geboorte aangelegd wordt, het schijnt dat ze dan het beste kunnen aanhappen enz. dus als er geen complicaties zijn waardoor het niet kan wil ik dat zeker!
en het schijnt dat veel vrouwen sneller afvallen door bv en dat vind ik ook wel een prettige bijkomstigheid!
ook trekt de baarmoeder sneller samen als je bv geeft! en dat weet ik uit ervaring! dat voel je gewoon in je buik als je kind drinkt!! heel bizar!!
maar ieder zijn mening, fv is ook gewoon goed, mijn zoon is bijna nooit ziek :)!
borstvoeding is wel een geweldige ervaring die ik na die tijd miste! je voelt je zo verbonden met je kindje.... ik zeg niet dat dat niet zo is bij fv maar toch is het heel speciaal en kan het iedereen aanraden! (al was het maar voor het geld haha)

succes iedereen!!

hoe dan ook blijft het de keuze van de ouders... bv of kv... en het zelfde geld voor pijnbestrijding...
dat iemand die jouw helemaal niet kent zo grof tegen je is als het bv niet lukt verdiende een klacht...

het belangrijkste is denk ik voor een kind dat ze een zo ontspannen mogelijk moeder hebben... zo dat iedereen van elkaar lekker kunnen genieten.. en hoe je dat het beste voor elkaar krijg is voor iedereen anders!!!

we moeten gewoon van alles genieten!!! tijd gaat snel genoeg zegen ze... dus elke seconde telt!!!

Volgens mij heeft nog niemand antwoord gegeven op de vraag over de ontspanning die borstvoeding geeft.

Ja, dat is echt waar. Ik heb mijn zoontje (nu 2 en 2 maanden) 9 maanden zelf kunnen voeden. Dat ging de eerste week niet van harte maar dankzij mn kraam is het gelukt.
Als je bv geeft maakt je lichaam oxytocine aan en daar ontspan je van. Ik viel regelmatig bijna in slaap tijdens het voeden. Erg handig 's nachts omdat je na het voeden eigenlijk meteen weer in slaap valt.
Dus inderdaad een handigheidje van moeder natuur.

En volg je gevoel, als jij liever flesvoeding geeft, wordt je kind ook groot hoor.

Terug
Bovenaan