borstvoeding of flesvoeding

Soms ben ik echt een twijfeltante..
Ik geef nu sinds de geboorte bv en dat gaat prima, Aniek drinkt goed en groeit goed. Toch heb ik het idee dat ze niet altijd verzadigd is. Ze drinkt en valt dan aan de borst in slaap. Zodra ik haar er af haal wordt ze wakker. Dan gaat ze even spelen en krijgt voordat ze gaat slapen nog wat tot ze weer in slaap valt. Dan leg ik haar in bed en huilt ze toch nog best wel even voordat ze gaat slapen.
Ik heb haar zojuist een fles kunstvoeding gegeven omdat ik wil dat ze hier ook aan went (het weekend waren we weg en gaf dit toch wat problemen in het begin). Ze dronk zo 180cc weg alsof ze de hele week niets te eten heeft gehad.
Ik vind dat ik van geluk mag spreken dat ik bv kan geven en dat het zonder problemen gaat. Toch twijfel ik of ik het wel door moet zetten. Ik ben er van overtuigd dat bv het beste is maar het vraagt zo veel energie van me! Ik ben gewoon elke dag helemaal kapot. Maar ik vind het ook wel heel fijn om te doen, te zien dat ze zo tevreden bij me drinkt en dat ik haar laat groeien en het contact samen.
Afgelopen weekend dronk ze flessen tussen de 150 en 180 cc borstvoeding en toen kon er echt 4 uur tussen zitten. Savonds om half 12 de laatste fles en ze moesten haar om 8.00 wakker maken!!
Sinds het weekend drinkt aniek overdag bij mij tussen de 2 en 3 uur... En ze slaapt ook niet meer door. Om half 11 krijgt ze de laatste voeding en komt dan om 4.00 weer.
Ik ga nu zo twijfelen of dit wel goed is. Het cb heb ik niet veel vertrouwen in, ik vraag liever om jullie ervaringen en tips.
Ik denk er nu over om eerst de voeding rond 19.00 een fles kunstvoeding te geven. en eventueel over een week ook de voeding in de ochtend van 11.00. Dan gaat het ongeveer om en om en hoop ik dat ze van mijn voedingen wel genoeg krijgt en dat ik weer wat meer energie krijg. Het helemaal opgeven nu lijkt me ook zonde..

Ik heb trouwens niet het idee dat ze heel erg ontevreden is hoor, ze lacht best veel. Maar ze kan ook echt heel hard schreeuwen en gillen. Als ze wakker wordt moet ik haar ook gelijk aanleggen...

Misschien heeft aniek gewoon even een wat onrustiger weekje waardoor ze nu zo is. Het is toch al die tijd goed gegaan op je bv? Volgens mij kan het wel dat je melk niet meer voedend is. Mijn schoonvader heeft wel eens gezegd dat je je bv moet koken, als het 'voedende' blijft in de pan en de rest verdampt. Nooit geprobeerd hoor.
Kun je niet kolven en dan af en toe de fles geven als je te moe bent?
Denk wel om jezelf!

Echt inhoudelijk kan ik je verder niet helpen aangezien ik sinds week 2 aan de FV zit ;)

*gooit knuppel in hoenderhok*

Wat een kolder! Sorry hoor, maar mamamelk kan nooit te weinig voeding bevatten (zelfs ondervoede moeders in afrika moeten wel erg erg erg ondervoedt zijn voordat de kwantiteit van de melk afneemt, de hoeveelheid wordt dan minder maar de voedzaamheid blijft hetzelfde).

Bel een lactatiekundige/vrijwilliger LLL of VBN als je twijfels hebt. Voor de rest: luister/kijk naar je kindje. Hier komt mijn meiske ook om de 3 uur, is dat zo erg dan? En je zal zien, als je overgaat op FV dat je dan nog net zo kapot bent omdat het prille moederschap je gewoon moe maakt. Gebroken nachten, net bevallen, alles toch weer moeten runnen. Dat wordt met FV niet anders. Ik weet niet hoe lang je BV wilt geven, maar FV geven is afbouwen he? Dan kan het gewoon makkelijk zijn dat het over 2 weken helemaal over is.

Oo, en het hoeft dus niet te betekenen dat ze op een fles FV ineens wel doorslaapt 's nachts.. Ik ken genoeg FV kindjes die ook alle nachten wakker werden tot hun 1e jaar. (wat overigens compleet natuurlijk gedrag is van een baby, maar dat is een ander verhaal)

Conclusie: wil je bv blijven geven, dan geen flesvoeding geven. En bel iemand die je kan helpen je twijfels weg te nemen. Wil je toch stoppen met bv, dan kan dat ook natuurlijk.

O, ennuh *nog een knuppel gooit* BV is niet beter, BV is de norm.

Ik vang die knuppel wel want het kan zeker wel dat er te weinig voeding in de bv zit. Ik heb t in mijn omgeving gezien en zelfs bij mezelf. De kinderen waren erg ontevreden en groeiden niet goed. Bij mij werd t bijna doorzichtig maar ik kolfde gelukkig dus had t zelf door. Dat heeft dus niks met de hoeveelheid melk te maken maar wel met de voedingsstoffen. Zodra ze aan de fv gingen waren ze tevreden en groeiden ze weer goed.

En idd het hoeft t niet te betekenen dat ze snachts ineens doorslapen want dat heeft ook met t ritme te maken en niet alleen met voeding maar goed t kan wel.

Ik zit met hetzelfde hoor. Ben echt aan het afwegen. Is zeker niet makkelijk!
Ik was al heel blij met het behalen van de 3 maanden, er zijn er zat die dat niet halen en mag je best trots op zijn! Ik was van plan om daarna te stoppen mits het lekker zou lopen en dat doet het ook. Maar kolven gaat echt niet goed en voel me er ook helemaal niet fijn bij. Daarnaast ben ik ook erg vermoeid. Ik denk trouwens wel dat het een vooruitgang is bij fv doordat we de nachten samen kunnen opvangen ipv ik nu alleen. Heb het geen probleem gevonden om dat te doen tot nu toe, maar ben nu wel erg duizelig van de vermoeidheid en kan nu overdag nog rustig aan doen, dat is straks met werken wel anders.

En ik vang de knuppel ff op, klinkt wat cru die laatste zin, alsof fv slechter is als bv de norm is. Misschien dat ik je verkeerd begrijp, maar er zijn toch zat mensen bij wie bv niet lukt, ik denk niet dat die kindjes er slechter van geworden zijn. Ik zal liegen als ik zou zeggen dat ik niet denk dat het wat meer toevoegt. Ik doe het vooral omdat er veel allergien bij ons in de familie voorkomen. Maar denk daarom nog niet dat fv slechter is er zit gewoon een plus aan bv.

Zo ik vang de knuppel dan mede op met de vorige twee mama's. Vind het heel erg kort door de bocht wat je zegt over dat bv nooit te weinig kan zijn. Ik heb hier met een hysterisch en ontroostbaar kind gezeten dat honger had. Dus het kan wel daadwerkelijk te weinig zijn.
Daarbij is bv of fv allebei goed. Maakt niet uit welke keus je maakt. In beide gevallen groeien beide kindjes prima.

Maar hier gaat het niet om. Het gaat om de vraag die Immke stelt en haar twijfel hier in! Doe wat je gevoel zegt dan is het altijd goed. Als jij denkt dat ze te weinig heeft dan kun je altijd bijvoeden. En wat voor keus je ook maakt het blijft altijd lastig en je zult altijd blijven twijfelen. Ik twijfel ook nog steeds terwijl ik al heel lang fv geef en je weet dat ik geen fan was van bv geven. Maar als kleine stinkerd dan nog steeds naar mijn borst hapt en op mijn t-shirt loopt te sabbelen voel ik me soms nog wel eens een beetje (ja echt een beetje) schuldig. Maar als ik dan het moment van het oneindig huilen en de tevreden blik toen hij fv kreeg is dit gevoel ook zo weer verdwenen.
Conclusie als jij denkt dat je bij moet voeden dan moet je dit doen. Als je dit kunt combineren met bv is het helemaal ideaal.
En daarbij ben ik altijd van mening dat je ook goed op jezelf moet passen! Een blije mama zorgt voor een (meestal :D ) blije baby!

Dikke knuffel en liefs!

Ik ben ook heel blij dat ik 3 maanden heb mogen voeden..zag er niet naar uit dat het ging lukken..eerste 2/3 weken weigerde jari de borst en deed het walgelijk veel pijn.. Ik kolfde maar werd daar horndol van. Ik had echt zoiets, probeer nog 1 x de borst en anders krijgt ie de fles...het is goed gekomen en ben daar blij mee..
Maar ik twijfel nu ook... Het is een aanslag op je lijf... Het kost nu eenmasl extra energie van je lichaam. Niemand kan het overnemen..ik ben normaal al chronisch vermoeid..en nu dus nog extra...ik kan amper iets doen overdag..ik heb het ervoor over gehad, maar begin het zat te worden. Daarbij zitten we nu op ruim 6 voedingen pd. Fv zou hij op 4 mogen zitten...scheelt een hoop.
Met die warmte afgelopen dagen heb ik hem een fles kv.extra gegeven.

Daarbij wil ik op den duur mijn borsten weer zien als iets seksueels..mijn man mag er nu niet aanzitten..dat trek ik niet ivm de gevoeligheid..aangezien ons sex leven nog niet op gang is gekomen..denk ik dat dit er ook mee te maken heeft.. Ik wil mijn lijf weer terug...nu al 13 weken bevallen maar geen sex gehad...dus wie weet komt het gevoel meer terug als ik ermee stop..

Nou ja ik zie wel hoe lang ik doorga...maar ben bij dat hij 3 maanden gehad heeft..belangrijkste heeft hij gehad!

Terug
Bovenaan