Borstvoeding; wat nodig?

- Geduld
- Doorzettingsvermogen
- Zelfvertrouwen
- Boek Eten voor de kleintjes (gaf mij rust en zelfvertrouwen)

- Goede tips over je borsten/borstontsteking/warm houden etc (mijn kraamhulp was een heldin en heeft me alles geleerd, dat wens ik iedere kersverse moeder toe)

Ik geef nu 24 maanden borstvoeding, vrijwel alle spulletjes zijn een extraatje. Zoogcompressen zijn handig als je lekt, een voedingskussen kan ook een ander kussen of zelfs opgefrommeld dekbed zijn. Voedingskleding is handig maar niet hoog nodig. Kolven heb ik 2x gedaan met een gehuurde kolf en vond het één grote ramp. Ik heb lilypads gekocht omdat ik niet met BH wilde slapen, uiteindelijk lag ik gewoon tussen een berg handdoekken want de pads bleven niet zitten. Het is vooral heel persoonlijk waar je baat bij hebt en dit leer je gaande weg wel, maak je vooral geen zorgen! Je hebt jezelf nodig, meer niet :)

Ik geef nu acht maanden borstvoeding. Nog geen tepel creme nodig gehad, als aanleggen goed gaat doet het geen pijn. Wasbare borst compressen zijn wel fijn, zeker voor de nacht in het begin. Een paar comfortable voedings bh's.
Voedingskussen kan handig zijn maar gewone kussens werken ook.
Zelf sla ik melk het liefst op in herbruikbare bakjes van Philips avent, ik heb een hekel aan wegwerp producten en die bakjes werken prettig, daar kan je ook op schrijven met potlood en weer uitgummen.
Je hebt echt niet veel nodig om te beginnen, als je later toch iets mist is het zo besteld. Als het niet lukt zeker niet aarzelen om een lactatiekundige in te schakelen, helaas is niet iedere kraamzorg goed op de hoogte. Die van mij was in ieder geval niet erg nuttig op dit gebied.
Je kunt ook eens lezen op borstvoeding.com of de boeken van Stefan Kleintjes bekijken. Ik ben ook naar een borstvoeding info avond geweest tijdens mijn zwangerschap en daar heb ik veel aan gehad.

Ik kreeg als tip van de kraamhulp om de ijsblokjeszakjes te gebruiken voor het invriezen van melk. Ik kolf fulltime en heb al van de eerste week een voorraadje aan kunnen leggen. Het voordeel van de ijsblokjeszakjes is dat je heel makelijk kleine hoeveelheden eruit drukt en een goedkopere oplossing dan de meeste bewaarzakjes. 
En ivm het kolven heb ik een kolfbh aangeschaft van medela. Dat vond ik uiteindelijk een uitkomst. Maar net zoals hierboven al heel vaak is gezegd. Via internet is alles zo in huis op t moment dat t nodig is. 
Succes met de laatste loodjes  

Terug
Bovenaan