• Geef jouw mening zodat we Ouders van Nu kunnen blijven verbeteren! Het onderzoek is anoniem en het invullen van de vragenlijst kost ongeveer 7 tot 10 minuten. Onder de deelnemers verloten we 5 Bol.com cadeaubonnen t.w.v. 25 euro. Vul hier de vragenlijst in. Alvast bedankt voor de moeite om deel te nemen!

Borstvoeding

Babyboy

New member
Goedemorgen, Ik ben van plan na de bevalling borstvoeding te geven. Nu is mij verteld dat ik de eerste week / paar weken mezelf en onze zoon elke 2 uur moet wakker maken voor een voeding. <br />Dus echt de wekker om de 2 uur zetten. <br />Ik vraag me af of er vrouwen zijn die dit op een andere manier hebben gedaan? <br />Wand ik zie er op deze manier enorm tegen aan en vind het ook sneu die kleine dan te moeten wekken als hij toevallig slaapt. <br />Ik zou ook uiteindelijk het liefste voeden op verzoek. <br />Bedankt! <br />
 
Ik heb bij zoon 1 nacht iedere 2,5 uur moeten voeden en de wekker moeten zetten omdat hij teveel was afgevallen na zijn geboorte. Verder altijd op verzoek gevoed wat inhield dat hij overdag meestal Iedere 3 uur een voeding kreeg en s nachts iedere 4 uur. Rond de 10 dagen en 6 weken regeldagen gehad waarbij ik iets vaker moest voeden en op een gegeven moment werd hij in de avond een cluster baby en had ik hem de hele avond aan de borst voor mijn gevoel, maar sliep hij wel de hele nacht door. 
Dochter kreeg altijd iets meer voedingen, die dronk korter en had daardoor eerder trek. Heeft ook langer nachtvoedingen gehad. 
Maar mijn hemel, iedere 2 uur. Ik zou knetter worden. 
 
Hoi, ik heb twee keer borstvoeding gegeven en beide keren was het in het begin om de drie uur wakker maken voor een voeding. Zoals ik het mij herinner was dat alleen de eerste week, tot de baby weer boven het geboortegewicht was en goed bleef aankomen (eerst vallen ze wat af, dat gewicht moet er weer bij). Zodra ze goed op gewicht waren, was het voeden op verzoek. Langer dan een week heeft het wakker maken voor een voeding volgens mij echt niet geduurd. Om de twee uur klinkt wel vaak!
Maar ook op verzoek voed je gerust een tijd om de drie uur of vaker, de eerste weken is dat gewoon nodig. Het is zwaar, maar je went er ook aan en het gaat weer voorbij!
 
Hoi, ik heb twee keer borstvoeding gegeven en beide keren was het in het begin om de drie uur wakker maken voor een voeding. Zoals ik het mij herinner was dat alleen de eerste week, tot de baby weer boven het geboortegewicht was en goed bleef aankomen (eerst vallen ze wat af, dat gewicht moet er weer bij). Zodra ze goed op gewicht waren, was het voeden op verzoek. Langer dan een week heeft het wakker maken voor een voeding volgens mij echt niet geduurd. Om de twee uur klinkt wel vaak!
Maar ook op verzoek voed je gerust een tijd om de drie uur of vaker, de eerste weken is dat gewoon nodig. Het is zwaar, maar je went er ook aan en het gaat weer voorbij!
 
"Maar mijn hemel, iedere 2 uur. Ik zou knetter worden."
Ja dit is dus precies waar ik ook bang voor ben.
Ik heb een borstvoeding cursus gevolgd en die mevrouw zei erbij dat als ik dat niet zou doen dat mijn borstvoeding niet op gang zou komen.
Ik kan dit haast niet geloven
 
Nou dat hoeft echt niet perse hoor!
Ik heb 2 keer meer dan een jaar borstvoeding gegeven.
Mijn dochter kwam direct zelf om de 3 uur toen het op de gang was en liet er in de kraamweek snachts al 6 uur tussen snachts. Mijn zoontje kwam de eerste weken om de 2 uur, maar die had ook wat problemen met reflux enzo.

Gewoon lekker op verzoek voeden en je kindje volgen. Als die honger heeft of troost zoekt, leg je aan. Daar hoef je echt niet om de 2 uur de wekker voor te zetten.
 
Ik denk dat dat erg ligt aan hoe je productie op gang komt. Ik ben 5 weken te vroeg bevallen van mijn dochter en wilde absoluut borstvoeding proberen. Ik moest haar ook om de 3 uur voeden, maar elke 2 uur moest ik zeker kolven zodat ik de productie op gang kreeg. Dat betekende dat ik per voeding zeker 1,5 uur bezig was. Heb wel nachten gehad dat ik mijn wekker 3 kwartier (?!) later zette omdat ik eerst moet kolven, dan haar voeden en dan weer kolven. Al met al 2 week volgehouden want mijn productie kwam niet op gang en de voedingsmomenten vond ik zo verschrikkelijk. Toen de kraamzorg er nog was en ze zei: Het is weer tijd, werd ik gelijk bijna depressief ervan. Het was zo’n opgave en weinig resultaat. Denk dat het dus vooral aan je productie ligt en hoe je kindje het doet!
 
Ik vind die mensen van de cursussen al snel too much eigenlijk. Borstvoeding is heilig en al hun regeltjes zijn heilig en anders is het allemaal een ramp.
Het is zeker waar dat er situaties zijn waarop je vaker moet voeden of kolven etc. Bij vroeggeboorte, bij laaggewicht, bij niet goed aankomen, bij weinig productie ...
Maar om te zeggen dat je dit standaard moet doen anders lukt t niet.... Nee hoor.
De eerste dagen leg je hem gewoon zo vaak mogelijk aan inderdaad, maar ze komen meestal ook vanzelf vaak. Korte slaapjes en vaak drinken, zo is de kraamweek meestal. Zodra het gewicht weer stabiel aankomt en de productie op gang is, kun je op verzoek voeden. Ik heb volgens mij de eerste 2 weken snachts de wekker gezet, maar elke 3,5/4 uur. Echt niet elke 2 uur. En overdag ging het maar gewoon hoe het ging.

Ik hoop dat je een goede kraamzorg hebt die je er goed bij begeleid, en dan komt het vast goed. En zo niet, laat je niet knettergek maken, want kunstvoeding is ook prima.
 
Terug
Bovenaan