Borstvoeding

Slapende baby's laat je vooral slapen haha en lekker zelf meeslapen :) tenzij er wat aan de hand is met gewicht natuurlijk dan moet het
 
Ik heb bij mijn zoontje de eerste 4 maanden elke 2-2,5 uur gevoed, dus ook 's nachts. Niet omdat ik daar zelf een wekker voor zette (in het begin deed ik dat wel om de 3 uur, maar dan werd hij voor de wekker al wakker voor een nieuwe voeding), maar gewoon omdat ik gevoed heb op verzoek, en die verzoeken kwamen gewoon vaak en dan dronk hij traag en weinig in een keer. Ik denk trouwens dat zodra je kindje weer aankomt/terug is op geboorte gewicht na de bevalling, hij prima zelf aan kan geven hoe lang ertussen kan zitten en zou hem dus echt niet wakker maken voor een voeding als hij zelf nog lekker ligt te slapen. Tot die tijd is een wekker als backup misschien handig, maar dat gaat waarschijnlijk echt hooguit om de eerste week ofzo.

Mijn productie liep in het begin trouwens ook niet echt lekker, dus de voedingen duurden in het begin lang, daarna moest er nog bijgekolfd worden, en al met al kon ik die eerste week nooit langer dan 3 kwartier tot een uur slapen voor de volgende voedingscyclus begon. Maar ook dat overleef je wel, het wordt (waarschijnlijk) alleen maar beter als je kindje krachtiger gaat drinken en grotere voedingen in een keer aan kan en jouw productie ook beter op gang is (en dat kan ook veel sneller gaan dan het bij mij ging). 
 
Borstvoeding gaat niet altijd over rozen. Misschien ben ik in het begin ook echt wel knetter geweest, maar dat kwam niet door hoe vaak ik voedde. Het aanhappen lukte niet, het voeden duurde lang. Bij zoon dus echt moeten investeren. 
Bij dochter liep het heel soepel. 
Beide hebben bijna een jaar borstvoeding gehad.
Kijk hoe het gaat, laat je goed begeleiden en doe wat goed voelt. 
 
Welnee joh, dat is meestal echt niet het geval. De eerste dagen is het belangrijk om regelmatig aan te leggen. En dan liever wat vaker en kort dan lange pauzes ertussen en lang drinken. Als je regelmatig aanbiedt, komt de productie sneller op gang. Maar in principe is dit om de 3 uur, tenzij de baby vaker wil... Het ligt dus helemaal aan je baby. Ik heb onze dochter 9 maanden borstvoeding gegeven. De eerste 2 dagen kwam ze overdag om de 2,5/3 uur, 's nachts was dit direct al om de 4 uur. En aan het einde van de kraamweek was dit overdag om de 3 uur en nog maar 1 nachtvoeding. Dus echt niet om de 2 uur hoor! En is had ontzettend goede productie, zelfs overproductie...
Mocht je kindje te vroeg geboren zijn, slecht drinken, productie slecht op gang komen etc, kan het helpen om even een paar dagen alle zeilen bij te zetten en om de 2 uur te doen. Maar als dit lang door zou gaan, zou ik ook gek worden en had ik nog eens overwogen of ik door was gegaan ?
Mijn advies: gewoon lekker beginnen en proberen. Kijk naar je kindje en hopelijk heb je inderdaad een goede kraamzorg. Borstvoeding is investeren, vooral de 1e week, voor sommigen iets langer. Pas na een tijdje wordt het makkelijk, dus niet direct bij de 1e tegenslag opgeven, het is iets wat je mort leren, samen met je kindje en geef dat de tijd. Maar probeer er relax in te staan, de meeste kinderen komen echt niet weken lang om de 2 uur ?
 
Probeer er echt nuchter in te staan. Om de 2 uur kan nodig zijn, maar dat zie je tegen die tijd wel!
Het belangrijkste is: blije moeder, blije baby!
 
Hoi.
Hier bij beide op verzoek. Dit was om de 3u zo ongeveer. Zolang ze niet teveel afvallen in het begin, en daarna de groei goed oppakken gewoon laten slapen. De kraamhulp kan je hier ook in adviseren. 
Suc6
 
Om je productie op gang te krijgen is het natuurlijk wel lekker effectief, maar als je kindje op een normaal gewicht is en zelf niet elke 2 uur komt, zou ik het op 3 uurtjes houden hoor. En inderdaad, zoals velen hiervoor ook zeggen: als je productie eenmaal loopt, en je zoontje weer lekker op gewicht is, laat het hem dan zelf bepalen!

Ik heb bij mijn eerste telkens nagekolfd de eerste dagen. Hij kwam 4 weken te vroeg en was dus nog heel klein. Om te voorkomen dat hij teveel afviel dus na elke voeding (ca 3 uur) de kolf er nog even op. Ik vond het vreselijk, maar het was de snelste weg het ziekenhuis uit dus toch gedaan, en na 4 dagen begon hij alweer aan te komen!
Bij onze tweede het eerst op 3 uur gehouden (die kwam met 38 weken en was ook niet supergroot), toen dat niet snel genoeg op gang kwam ook wat bijgekolfd.

Het belangrijkste is dat je de productie regelmatig stimuleert, want dan komt het het snelst op gang. Overdag elke 2 uur is dus ergens niet zo'n gek idee, maar ik zou er s nachts zeker niet aan beginnen!
 
De eerste dagen wakker maken adviseerden ze mij ook. Na 3a 4 dagen hoefde dat al niet meer. Ik zou alleen niet op de klok gaan voeden aan het begin. Ik vind zelf 2 a3 uur er tussen bij een pasgeborene erg lang. Heb bij beide kinderen in het begin veel aan moeten leggen. Ze regelden het echt zelf. Ook clusteren komt in het begin veel voor. Onthoud dat een baby maagje in het begin enorm klein is. Ze willen dan dus vaak maar niet veel drinken. Rekken haalt de productie onderuit en dan krijg je het verhaal 'te weinig melk' terwijl dat eigenlijk niet kan áls je maar goed op voedingssignalen let en vaak aanlegt. Schakel een lactatiekundige in als het niet gaat. Cb geeft vaak geen goede adviezen. Succes!!
 
Terug
Bovenaan