Borstvoeding

De kraamweken waren hier wel zwaar ja. Ik was zelf niet voorbereid op dat het ook zo kon lopen. 
Het is heel normaal dat je kindje wat afvalt in de eerste dagen. En tot je kindje terug is op geboortegewicht raden ze elke 3 uur aan. 
Bij ons liep het anders. Onze dochter kwam bijna een maand te vroeg, kreeg de melk niet op gang, kreeg geelzucht, viel veel te veel af en had uraatluiers. Na een dagje opnieuw in het ziekenhuis werden we met een streng regime naar huis gestuurd. Elke 2 uur aanleggen, kolven en vingervoeden. Ook hier bleef er vaak maar 1 uur a 45 min over om te slapen tot de volgende wekker. 
Maar dat werkte wel, en na 1,5 week kwam ze weer goed aan en mocht ik dat snachts loslaten. Haar gewoon laten komen. Klinkt leuk, maar ook dat was 3 a 4 keer per nacht in die eerste maand. En overdag kreeg ik er ook geen 3 uur tussen hoor. Dat is ook vrij normaal.
Ook sliep mijn kindje alleen maar op mij. Dus ik ben het bed gaan delen. Dat hielp. Ik hoefde alleen nog maar mn shirt op te tillen en ze kon zo aanhappen. Ik sliep er half doorheen en zij sliep ook soepel verder. 
Wij hadden meer problemen met de borstvoeding die hier niet belangrijk zijn. Maar ons avontuur eindigde na 3 maanden en ik was echt opgelucht. Borstvoeding is in mijn geval veel zwaarder geweest dan ik dacht. 
Maaaaaaar zo zou het kunnen lopen. Als het goed gaat voed je elke 3 uur dag en nacht, of op verzoek, wat je keuze is, en zodra je kindje op geboortegewicht is laat je je kindje snachts komen wanneer het wakker wordt. Dus dan heb je een zware week en daarna... Who knows? De ene slaapt snel door of vraagt maar 1 voeding, en de ander blijft maanden lang elke 2 uur vragen. Dat is lastig te sturen. Maar het voeden zelf zal al snel makkelijker en sneller gaan. Zodat je er geen heel uur meer voor nodig hebt. En je wordt best wel slaperig van voeden. Dus ik zou het mezelf makkelijk maken met een cosleeper en op termijn goede nachtluiers. Blijf gewoon goed stil staan bij dat je in de kraamweken dan dodelijk vermoeid bent, maar dat dat maar kort duurt. Je zal snel meer slapen, meer gewend raken en makkelijker voeden. In het begin ook overdag slaap mee pakken kan helpen.
 
Het is overigens niet zo dat je met kunstvoeding minder vaak voedt. Ook die kindjes krijgen datzelfde advies en kunnen vervolgens maanden lang een paar nachtvoedingen per nacht vragen. Doorslapen is ook daar soms een lastig verhaal. Maar waar jij op doelt speelt enkel in de kraamweek. 
 
Nou ik heb 4 kids BV gegeven en dit heb ik nog nooit gehoord. Je geeft het gewoon op verzoek. Nu kan dat in de kraamweek wel om de 2a3 uur zijn hoor. Het maagje is nog klein en ze drinken dus maar hele kleine beetjes per keer. Mocht je kindje niet snel genoeg op geboortegewicht komen dan kan het zo zijn dat je dus zelf wat vaker moet gaan geven maar dit zou met de fles dan net zo zijn
 
Wij hebben nooit een wekker gezet. De kraamverzorgster zei ook dat we dat moesten doen, maar toen onze dochter in de kraamweek al een keer 5 uur tussen 2 voedingen liet, lieten we haar lekker liggen! Verder kwam ze uit zichzelf om de 2/3 uur dus kwam de borstvoeding prima op gang. 
 
Terug
Bovenaan