Borstvoeding

Meiden,

Tien dagen geleden ben ik bevallen van een prachtige dochter, Isabella. Ik wilde haar heel graag borstvoeding geven. Ik heb zelfs een aantal informatie-avonden bijgewoond over borstvoeding. Ik wist 'precies' hoe het moest.

Alleen... de dame zelf heeft er GEEN zin in. Ze heeft een dag aan m'n borst gedronken, maar daarna niet meer. Ze houdt hem niet vast. Ze neemt een paar lurkjes en dan laat ze weer los. Na een aantal dagen heb ik besloten om voorlopig even af te kolven en het haar via een voedingsspuit te geven. Zo krijgt ze ten slotte toch de borstvoeding. Omdat het aanleggen maar niet wilde lukken, heb ik de dames van de borstvoedingsinformatie-avond gebeld. Een van de dames kwam langs en heeft Isabella meerdere malen geprobeerd aan m'n borst te krijgen. Tevergeefs... Ik kreeg als antwoord dat ik het ABSOlUUT niet via met een fles moest geven, want dan zou ze dus nooit meer aan m'n borst willen. Ik moest met slangetjes gaan werken (op m'n borst plakken etc.), ik moest een neusspray kopen (m'n toeschietreflex zou niet goed zijn, wat achteraf wel goed is) en ik kon op handen en knieen op m'n bed gaan zitten en dan met m'n borsten schudden... Ja,ik heb ook gelachen. Dit gaat mij allemaal te ver! Ik heb het geprobeerd, meerdere malen. Iedere dag weer. Maar ze wil het niet. Ze houdt m'n tepel niet vast. Ik kolf nu dus iedere twee a drie uur de moedermelk af en geef het haar wel via een flesje. Niet tegen heug en meug m'n borst bij dat grietje naar binnen proppen.

Graag zou ik eens van andere moeders willen weten hoe zij hier nu over denken. Zouden jullie wel kosten wat kost (kind dat overstuur is en een moeder die min of meer 'radeloos' wordt) jullie baby aan de borst willen houden?

Groeten!
 
Hoi,

Mijn dochter wilde de borst ook niet. Reden? Zij was 6 weken te vroeg, wilde heel graag drinken maar had de kracht niet. Omdat zij in het ziekenhuis lag kreeg ze de borstvoeding via een sonde. En ik maar proberen aan de borst. Nou, mijn dochter werd echt woest, iedere keer als ik probeerde aan te leggen liep ze rood van woede aan, wendde haar hoofd af, duwde mij weg met haar handjes en begon te huilen..............
En dan krijg je inderdaad al die goedbedoelde maar ozo tegenstrijdige adviezen. Ik wilde deze strijd niet aangaan, mijn kindje besloot anders en dat wilde ik respecteren. Haar liefde geven en geen strijd, ik wilde haar bij me hebben en niet dat zij zich van mij afwendde. Ik wilde haar geen verdiet doen, wilde dat wij allebei een fijn gevoel zouden hebben. De eerste fles dronk zij binnen tien minuten helemaal leeg, de verpleegsters wisten niet wat zij zagen. En toen wist ik dat ik de juiste beslissing had genomen. Ik heb uiteindelijk gedaan wat ik wilde, afkolven en in een fles geven.
Heb dat drie maanden volgehouden en vond het toen wel welletjes. Ik kreeg destijds wel een goede raad. Als je melk goed op gang is ga dan kolven, maar probeer in vier keer kolven per dag de hoeveelheid te krijgen, niet meer want als je ook nog 6 of 7 keer de fles moet geven ben je wel heel erg lang bezig.
Probeer in die vier keer kolven de hoeveelheid op te voeren, heb je over stop het in de vriezer! Enne, electrisch kolven vond ik gewoon het fijnst.
 
Hoi
Ook mijn zoontje wilde niet aan de borst.Maar ik moest volhouden van de verloskundige. Hij kon wel even zonder voeding zei ze.Resultaat: Hij bleef afvallen en moest uiteindelijk met spoed opgenomen worden omdat hij ondervoed was. De verloskundige kwam iedere dag langs en zei iedere keer weer, je doet je best niet!beter je best doen, nou aju paraplu, hij kreeg in het ziekenhuis iedere 15 minuten een flesje en binnen 2 dagen ging het prima.Hij is nu 8 maanden en blaakt van gezondheid!!!
 
Hoi Marion,

Gefeliciteerd met Isabella! Mooie naam trouwens. Jammer dat de borstvoeding niet goed loopt, ondanks dat je je zo goed had voorbereid. Zo zie je dat je niet alles in de hand hebt. Misschien moet Isabella ook op een cursus borstvoeding ;-) In elk geval is het hardstikke goed dat je nu afkolft, want zo breng je goed je voeding op gang en krijgt je meisje toch moedermelk.

Ik kan me voorstellen dat je knap onzeker wordt van al dit gedoe. Zeker als je ook nog eens allerlei rare handgrepen moet gaan uithalen om Isabella alsnog aan de borst te krijgen. Ik kan natuurlijk niet nagaan waarom het haar niet lukt aan de borst te drinken, maar het lijkt me wel belangrijk dat jij een beetje rust krijgt, zodat je ook van je kraamtijd kan genieten. Denk je dat het voorlopig kan volhouden zoals je het nu doet: kolven en een flesje geven? Dan kun je daar even mee doorgaan. Om de 2 à 3 uur kolven en minstens één keer 's nachts is de beste manier om je voeding goed op gang te brengen en te houden.

Het lijkt me inderdaad niet goed om de borst op te dringen, dat geeft alleen maar stress bij jou en Isabella. Je zou één keer per dag de borst kunnen aanbieden, wil ze niet dan geef je de fles. Wat vaak positief werkt is zo veel mogelijk huid-op-huidcontact. Je kan bijvoorbeeld samen met haar in bad gaan of samen met ontbloot bovenlijf op bed liggen (rust je meteen even uit :)). Creëer een rustige omgeving met gedempt licht om zo veel mogelijk de sfeer van de baarmoeder te imiteren. Dit werkt met name goed in bad (omdat de baby in je baarmoeder ook in het water zat). Het schijnt dat dit kan helpen om de eerste reflexen die de baby na de geboorte heeft weer op te wekken, onder andere de zuigreflex. Je hoeft de borst daarbij niet actief aan te bieden: hou hem beschikbaar en Isabelle zal op een bepaald moment hopelijk uit zichzelf toehappen. Het is belangrijk dat ze niet onder druk gezet wordt. Om haar over te halen om toe te happen, kun je eventueel een beetje melk uit je tepel drukken. Ook kun je de fles geven terwijl Isabella tegen je blote borst aanligt (in een borstvoedingshouding), zodat ze leert de geur van je borst en die houding te associëren met voeding.

Een ander voordeel van veel huidcontact is dat het de productie van prolactine verhoogt: dat is het hormoon dat zorgt voor de melkproductie. Het helpt dus ook om de melkproductie goed op gang te brengen. En ach, het is ook gewoon gezellig :)

In het begin kan het erg lastig zijn om de baby goed aan te leggen. Ze zijn zo wiebelig :) Wat mij persoonlijk in het begin (bij mijn tweede, nu 6 maanden) heeft geholpen, is de zng. C-greep. Je houdt je borst in één hand in de vorm van een C: duim boven je tepel en met de rest van je hand ondersteun je de borst. Zo kun je de borst goed 'richten'. Wacht tot je baby haar mond heel wijd opendoet en trek haar dan tegen de borst aan (niet andersom: je borst in de mond stoppen). Isabella moet met haar buikje tegen jouw buik aanliggen, zodat ze in één lijn ligt en haar hoofdje niet hoeft te draaien. Ik vond zelf een borstvoedingskussen heel handig, maar je kan natuurlijk ook gewone kussens als ondersteuning gebruiken. Het happen kun je trouwens ook tussen voedingen door oefenen door het voor te doen (het schijnt dat zelfs pasgeboren baby's je proberen na te doen als je je mond opendoet!).

Het aanleggen zou je misschien kunnen proberen als Isabella al iets (niet te veel) uit een fles heeft gedronken, zodat de ergste honger gestild is. Ze zal misschien niet veel zin hebben om de borst te proberen als ze heel veel honger heeft, en als de honger gestild is heeft ze geen reden meer ;-) Om het voor haar makkelijker te maken, zou je voor het voeden een toeschietreflex kunnen opwekken. Dat kan je doen door met je handpalmen rondjes over je tepels te draaien. Even kolven kan natuurlijk ook. Zo stroomt er meteen melk en misschien stimuleert haar dat te drinken.

Eerlijk gezegd denk ik dat Isabella gewoon nog niet snapt hoe ze het moet doen. Het is geen onwil, dus denk niet dat ze jou 'afwijst' (ik weet dat het wel zo kan voelen). Ik denk dat ze zeker wel aan de borst kan leren drinken, zolang jij het haar op een heel rustige manier blijft leren. Daarom denk ik dat je er goed aan doet even door te gaan met kolven en moedermelk in de fles geven. Het is dan alleen een kwestie dat het kwartje bij Isabella moet vallen - en dat kan heel plotseling gebeuren - en dan heb je haar lekker aan de borst.

Het is heel normaal dat de borstvoeding de eerste weken helemaal niet leuk is, of makkelijk. Meestal gaat het pas na een week of 6 lekker lopen. Dus als je het even kan volhouden om te blijven kolven en je blijft rustig proberen haar aan de borst te krijgen, dan zal je achteraf erg blij zijn dat je hebt doorgezet. Ik heb bij mijn oudste (8 weken te vroeg geboren) ook de eerste tijd moeten kolven en wat was ik blij toen ze eindelijk helemaal aan de borst kon. Ze heeft uiteindelijk 2 jaar borstvoeding gehad en is vrijwel nooit ziek, dus het was de investering helemaal waard. En ja, als je dan dat tevreden smoeltje ziet na een voeding, waar een druppeltje melk uitloopt, dan weet je waar je het voor doet...

Hier vind je nog wat informatie waar je misschien iets aan hebt:
http://www.borstvoeding.com/abon/staking-schema.html
http://www.borstvoeding.com/abon/nietaandeborst.html
http://www.vbn.borstvoeding.nl/aanleg.html (over goed aanleggen)
http://www.borstvoeding.com/abon/verwarring.html (over tepel-speenverwarring en goed leren zuigen)
http://www.borstvoeding.com/newman/als-je-aanlegt.html (over goed aanleggen)
http://www.borstvoeding.com/houdingen.html (verschillende voedingshoudingen)

Je kan ook contact opnemen met een lactatiekundige, die kan kijken of er bij Isabelle een specifieke reden is waarom ze de borst niet pakt (bijv. een te kort tongriempje). Je kan je vraag ook op het borstvoedingsforum stellen, daar zijn ongetwijfeld meer moeders die hetzelfde hebben meegemaakt.

Succes!
Pauline
 
Hoi Marion,

Gefeliciteerd met Isabella! Mooie naam trouwens. Jammer dat de borstvoeding niet goed loopt, ondanks dat je je zo goed had voorbereid. Zo zie je dat je niet alles in de hand hebt. Misschien moet Isabella ook op een cursus borstvoeding ;-) In elk geval is het hardstikke goed dat je nu afkolft, want zo breng je goed je voeding op gang en krijgt je meisje toch moedermelk.

Ik kan me voorstellen dat je knap onzeker wordt van al dit gedoe. Zeker als je ook nog eens allerlei rare handgrepen moet gaan uithalen om Isabella alsnog aan de borst te krijgen. Ik kan natuurlijk niet nagaan waarom het haar niet lukt aan de borst te drinken, maar het lijkt me wel belangrijk dat jij een beetje rust krijgt, zodat je ook van je kraamtijd kan genieten. Denk je dat het voorlopig kan volhouden zoals je het nu doet: kolven en een flesje geven? Dan kun je daar even mee doorgaan. Om de 2 à 3 uur kolven en minstens één keer 's nachts is de beste manier om je voeding goed op gang te brengen en te houden.

Het lijkt me inderdaad niet goed om de borst op te dringen, dat geeft alleen maar stress bij jou en Isabella. Je zou één keer per dag de borst kunnen aanbieden, wil ze niet dan geef je de fles. Wat vaak positief werkt is zo veel mogelijk huid-op-huidcontact. Je kan bijvoorbeeld samen met haar in bad gaan of samen met ontbloot bovenlijf op bed liggen (rust je meteen even uit :)). Creëer een rustige omgeving met gedempt licht om zo veel mogelijk de sfeer van de baarmoeder te imiteren. Dit werkt met name goed in bad (omdat de baby in je baarmoeder ook in het water zat). Het schijnt dat dit kan helpen om de eerste reflexen die de baby na de geboorte heeft weer op te wekken, onder andere de zuigreflex. Je hoeft de borst daarbij niet actief aan te bieden: hou hem beschikbaar en Isabelle zal op een bepaald moment hopelijk uit zichzelf toehappen. Het is belangrijk dat ze niet onder druk gezet wordt. Om haar over te halen om toe te happen, kun je eventueel een beetje melk uit je tepel drukken. Ook kun je de fles geven terwijl Isabella tegen je blote borst aanligt (in een borstvoedingshouding), zodat ze leert de geur van je borst en die houding te associëren met voeding.

Een ander voordeel van veel huidcontact is dat het de productie van prolactine verhoogt: dat is het hormoon dat zorgt voor de melkproductie. Het helpt dus ook om de melkproductie goed op gang te brengen. En ach, het is ook gewoon gezellig :)

In het begin kan het erg lastig zijn om de baby goed aan te leggen. Ze zijn zo wiebelig :) Wat mij persoonlijk in het begin (bij mijn tweede, nu 6 maanden) heeft geholpen, is de zng. C-greep. Je houdt je borst in één hand in de vorm van een C: duim boven je tepel en met de rest van je hand ondersteun je de borst. Zo kun je de borst goed 'richten'. Wacht tot je baby haar mond heel wijd opendoet en trek haar dan tegen de borst aan (niet andersom: je borst in de mond stoppen). Isabella moet met haar buikje tegen jouw buik aanliggen, zodat ze in één lijn ligt en haar hoofdje niet hoeft te draaien. Ik vond zelf een borstvoedingskussen heel handig, maar je kan natuurlijk ook gewone kussens als ondersteuning gebruiken. Het happen kun je trouwens ook tussen voedingen door oefenen door het voor te doen (het schijnt dat zelfs pasgeboren baby's je proberen na te doen als je je mond opendoet!).

Het aanleggen zou je misschien kunnen proberen als Isabella al iets (niet te veel) uit een fles heeft gedronken, zodat de ergste honger gestild is. Ze zal misschien niet veel zin hebben om de borst te proberen als ze heel veel honger heeft, en als de honger gestild is heeft ze geen reden meer ;-) Om het voor haar makkelijker te maken, zou je voor het voeden een toeschietreflex kunnen opwekken. Dat kan je doen door met je handpalmen rondjes over je tepels te draaien. Even kolven kan natuurlijk ook. Zo stroomt er meteen melk en misschien stimuleert haar dat te drinken.

Eerlijk gezegd denk ik dat Isabella gewoon nog niet snapt hoe ze het moet doen. Het is geen onwil, dus denk niet dat ze jou 'afwijst' (ik weet dat het wel zo kan voelen). Ik denk dat ze zeker wel aan de borst kan leren drinken, zolang jij het haar op een heel rustige manier blijft leren. Daarom denk ik dat je er goed aan doet even door te gaan met kolven en moedermelk in de fles geven. Het is dan alleen een kwestie dat het kwartje bij Isabella moet vallen - en dat kan heel plotseling gebeuren - en dan heb je haar lekker aan de borst.

Het is heel normaal dat de borstvoeding de eerste weken helemaal niet leuk is, of makkelijk. Meestal gaat het pas na een week of 6 lekker lopen. Dus als je het even kan volhouden om te blijven kolven en je blijft rustig proberen haar aan de borst te krijgen, dan zal je achteraf erg blij zijn dat je hebt doorgezet. Ik heb bij mijn oudste (8 weken te vroeg geboren) ook de eerste tijd moeten kolven en wat was ik blij toen ze eindelijk helemaal aan de borst kon. Ze heeft uiteindelijk 2 jaar borstvoeding gehad en is vrijwel nooit ziek, dus het was de investering helemaal waard. En ja, als je dan dat tevreden smoeltje ziet na een voeding, waar een druppeltje melk uitloopt, dan weet je waar je het voor doet...

Hier vind je nog wat informatie waar je misschien iets aan hebt:
http://www.borstvoeding.com/abon/staking-schema.html
http://www.borstvoeding.com/abon/nietaandeborst.html
http://www.vbn.borstvoeding.nl/aanleg.html (over goed aanleggen)
http://www.borstvoeding.com/abon/verwarring.html (over tepel-speenverwarring en goed leren zuigen)
http://www.borstvoeding.com/newman/als-je-aanlegt.html (over goed aanleggen)
http://www.borstvoeding.com/houdingen.html (verschillende voedingshoudingen)

Je kan ook contact opnemen met een lactatiekundige, die kan kijken of er bij Isabelle een specifieke reden is waarom ze de borst niet pakt (bijv. een te kort tongriempje). Je kan je vraag ook op het borstvoedingsforum stellen, daar zijn ongetwijfeld meer moeders die hetzelfde hebben meegemaakt.

Succes!
Pauline
 
Hallo,

ikzelf ben na de bevalling gelijk begonnen met flesvoeding. Ik zou denk ik niet koste wat het kost borstvoeding geven. Je kindje moet ook goed groeien. En je moet je er ook lekker bij voelen. Allebei. Dan toch een flesje met afgekolfte borstvoeding. Krijgt ze toch nog alle afweerstoffen e.d. van jou mee

Succes!!!!!

Groetejs patricia
 
Hai,
Ik zou het zeker niet koste wat kost proberen. Ik heb het wel geprobeerd toen mijn borstvoeding ineens achteruit ging. Met als gevolg dat ik drie dagen lang elk uur heb gevoed en nog was mijn kleine mannetje niet tevreden. Hij bleef krijsen (ja, echt krijsen, niet eens meer gewoon huilen). Ik was radeloos, hartstikke vermoeid en mijn zoontje toch wel. De derde dag heb ik het opgegeven en met pijn in m'n hart een flesje gegeven. Nu geef ik hem 's ochtends en 's avonds voor de fles nog de borst. Het liefst was ik nog veel langer doorgegaan met de borstvoeding, maar het ging gewoon echt niet meer. Totdat ik zag dat mijn zoontje weer een stuk rustiger werd, hij sliep weer en was weer tevreden, toen had ik er ook vrede mee. Mijn gedachte is nu dus, niet koste wat kost proberen. Ik heb het wel gedaan en het is me zeker niet bevallen.
Ik hoop voor jou dat het allemaal weer goed komt. Een troost, zij krijgt nog wel die waardevolle borstvoeding van jou.
Groetjes Stephanie
 
Terug
Bovenaan