Borstvoeding

Hoi Marion,

Gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje! Maar nu zit je dan met het probleem dat ze de borst nog niet snapt... Lastig hoor. Onze dochter snapte de borst eerst ook niet, ik heb toen een paar weken afgekolfd en na 6 weken snapte ze het opeens wél en sindsdien is ze lekker aan de borst. Ik ben heel blij dat ik die eerste weken de moeite heb genomen (want een moeite is het uiteindelijk wel) om af te kolven en die melk dan met een flesje te geven. Dat flesje hadden ze in het ziekenhuis geintroduceerd, dus over tepel-speenverwarring hoefde ik me niet meer druk te maken, dat hadden ze in het ziekenhuis al voor me geregeld ;-( Maar goed, het advies toen was elke voeding éérst direct aan de borst proberen en dan afgekolfde moedermelk. Nou, wat dat een stress heeft gekost! Na een week of 2 ben ik daarvan afgestapt en ben gewoon direct afgekolfde moedermelk in de fles gaan geven als ze honger had en heb alleen op momenten dat we allebei alle tijd ervoor hadden (als ze dus nog niet echt hongerig was, maar wel al bijna aan een voeding toe, dus wel al lekkere trek had) geoefend. En opeens lukte het! Je kan je voorstellen hoe blij ik was. Toen ben ik wel elke voeding de borst eerst gaan geven en dat heb ik nog een tijdje aangevuld met een flesje afgekolfde melk, die ik langzaam afbouwde.
Succes met jouw dochter!
 
Ik zou wel blijven proberen, ja.

Bel eens een lactatiekundige. Die hebben er echt heel veel verstand van. Ok, je moet ze wel betalen, maar een huisconsult is ongeveer even duur als 2 of 3 pakken flesvoeding en écht de moeite waard! En sommige verzekeraars vergoeden het zelfs al. Zie http://www.nvl.borstvoeding.nl voor nummers.

Koste wat het kost, dat klinkt zo negatief! Maar het is niet "koste wat het kost". Het is een investering! En met goede ondersteuning loopt het in no-time van een leien dakje. Als jij er ook van gaat genieten, dan zul je blij zijn dat je hebt doorgezet! En trots!!

Sterkte joh! Je kunt het!!! Kop op! Je bent niet alleen hoor!
 
Hoi
Gefeliciteerd met je dochter, ik heb sinds 21 september er een zoon bij, ook aan de borst. Het loopt allemaal prima, hij groeit de pan uit.
Maar ik heb het ook anders mee gemaakt met mijn andere kinderen (tweeling). die waren te vroeg geboren, prematuur, één heel ziek, beiden vier pond, met zijn drietjes drie weken in het ziekenhuis gebleven.
Pas na drie maanden had ik hen aan de borst. In eht ziekenhuis kreeg ik ook veel tegenstrijdige adviezen. En dus voeddde ik op schema, woog ik hen voor en na de voeding, kregen ze afgekolfde melk uit een flesje, voedde ik met tepelhoedjes.... (Zogenaamd omdat ze de borst anders niet konden pakken...)

Ik weet dus hoe moeilijk het is om ze van de fles aan de borst te krijgen.

Ik had me ook echt voorgenomen dat deze baby geen flesje zou krijgen. Dat is tot nu toe gelukt.
Het heeft me dus doorzettingsvermogen gekost.

Maar wat is het mooi die koppies aan de borst. Ze genieten er zo van. Die blik in hun ogen als ze drinken en me aankijken. Zo mooi om te zien hoe goed ze groeien. Zo mooi om te zien hoe goed en troostvol de borst voor hen is.. Ik ben , nee, wij zijn er dus blij mee en daarom hoop ik dat het jou ook lukt...

Wat mij opvalt in jouw berichtje, is dat er zo vaak moeten staat.
Maar ik denk dat het allemaal adviezen waren, die je kan opvolgen als je wilt.

Succes ermee!

Jolanda
 
Ik heb mijn kinderen koste wat kost alleen borstvoeding gegeven. En het heeft wat gekost, die eerste weken. De oudste hapte de eerste dagen niet goed en kon pas drinken toen ik tepelhoedjes had aangeschaft. Pas na 2,5 maand kon hij zonder die dingen drinken. Blij dat ik doorgezet heb, want hij bleek erg allergisch en atopisch te zijn. Kunstvoeding uit een fles had zijn gezondheid echt in gevaar kunnen brengen. Gelukkig ging het goed en toen hij twee was dronk hij nog.
Zijn zusje was dysmatuur en had nog meer moeite met drinken. Zijn heeft 10 weken met tepelhoedjes gedronken en na elke keer aan de borst drinken kolfde ik nog af en dat gaf ik met een voedingsspuitje. Helemaal niet erg en de moeite meer dan waard, als je eenmaal vaardig bent met zo'n voedingsspuitje is het minder gehannes dan een flesje en je hebt geen risico op zuigverwarring. Na tien weken kon ze het alleen en nu, ruim een jaar later, lust ze er nog steeds pap van!
Je kunt misschien wel lachen om adviezen als op handen en knieen op je bed gaagn zitten, maar hee, soms werkt het gewoon hoor!

Nu jouw dochtertje nog steeds moeite heeft is het een slimme investering om contact op te nemen met een lactatiekundige, kijk even op www.nvl.borstvoeding.nl voor iemand bij je in de buurt, of vraag bij je cb of zij er eentje in dienst hebben.

Niet opgeven, die borst hoor! Lekker doorgaan, wat meer moeite nu levert je later heel veel gemak op. En een gezond kind.
 
Hoi Marion,

Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter! Wat jammer dat het toch niet lukken wil met de borstvoeding. En dat terwijl je "precies" wist hoe het moest. Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent als het dan toch niet werkt.

Inmiddels heb ik sinds 10 weken mijn 2e kindje aan de borst en wat een geluk: zij is evenals haar broer een natuurtalent. Ook dat komt voor, maar daar heb jij niets aan natuurlijk ;-)
Sinds de geboorte van mijn oudste, in maart 2001, heb ik heel veel over borstvoeding geleerd. Ik ben zelfs de interne opleiding bij de VBN gaan doen.
En door wat ik nu allemaal over borstvoeding weet, zou ik inderdaad koste wat kost borstvoeding willen geven. Misschien niet koste wat kost áán de borst, maar dan zou ik blijven kolven. Ik weet van moeders die hun kinderen volledig gekolfde melk gaven dat het uiteindelijk net zoveel tijd kost als de borst geven.

Weet je, die kunstmatige zuigelingenvoeding is gewoon lang zo goed niet als dat de fabrikanten ons willen doen geloven. Ik heb zelf geen druppel borstvoeding gehad hoor en ik ben ook gezond (want die argumenten komen dan altijd), maar toch vind ik het niks. En daarom zou IK dus koste wat kost mijn kind borstvoeding willen geven.

In ieder geval heb je al iets gedaan wat heel veel moeders bij wie de borstvoeding niet zo goed loopt niet doen: je hebt hulp gezocht.
Tja en voorover hangen en met je borsten schudden, kán nu eenmaal helpen om het toeschietreflex te laten komen. Al kan ik me voorstellen dat je moet lachen bij het idee ;-)
En omdat je al een keer hulp hebt gevraagd is die drempel voor jou dus al lager en sluit ik me aan bij wat een paar dames voor mij ook al hebben gezegd: schakel een lactatiekundige in.

In ieder geval wens ik je veel succes en hoop ik dat jouw borstvoedingsverhaal ook een succesvol verhaal wordt.
 
Meiden,

Ben ik weer even met de 'laatste up date'. Inmiddels 3 dagen verder en nog steeds hetzelfde hoor. Ik blijf het trouw proberen, m'n borst te geven. Maar nog steeds niets. Ze hapt er gretig naar, maar ze houdt niet vast. Ze neemt een lurkje en hup, laat los. Dus, toch de borstvoeding maar in het flesje. Dat gaat wel goed!

Ik lees bij sommige reacties 'koste wat kost'... Ik heb het min of meer bedoeld van 'moet ik met een overstuur kind aan m'n borst zitten dat m'n borst niet WIL'? Natuurlijk wil ik het dolgraag aan m'n borst! Maar als ze het echt niet wil, wat moet ik dan? Doorgaan en doorgaan en doorgaan? Nee, dat wil ik haar niet aandoen.

Ik blijf het proberen, natuurlijk; iedere keer weer. Daarna krijgt ze de afgekolfde voeding. Het gaat heel goed met haar, ze groeit goed en is erg tevreden. En dat is het belangrijkste. Ik heb een heel tevreden dochter en ook ik voel me geweldig. Het zou natuurlijk helemaal geweldig zijn als ze op een moment wel m'n borst blijft vasthouden. Ik kijk uit naar dat moment.

Daarom: ik hou vol, maar tot dat moment daar is krijgt ze de voeding via een fles.

Groeten,
Marion
 
Oh Marion, ik ken dat, een kind dat de borst niet wil, dat een paar slokjes neemt en weer ophoudt. Moedeloos word je ervan he?
Bij ons hielp uiteindelijk de combinatie van voeden met tepelhoedje, voeding nakolven en meteen met spuitje geven het beste. Dit nadat een echte IBCLC lactatiekundige eens goed geholpen had. Ik heb heel veel aan haar adviezen gehad. Misschien ook iets voor jou?
Het belangrijkste nu is dat jij en je kind elkaar goed leren kennen, en ik denk dat je door te kolven een manier gevonden hebt om dat wat rustiger te doen. Het zal je misschien opwekken te weten dat babietjes die in het begin veel afgekolfde melk krijgen vaak rond dat ze een week of zes zijn de borst weer pakken (dan moet je op rustige momenten wel blijven aanbieden natuurlijk).
Probeer de borst eens aan te bieden als ze niet zo hongerig is, bijvoorbeeld na een halve fles of als ze net aan het wakker worden is.
 
Terug
Bovenaan