Borstvoeding?

Dag allemaal!

Weten jullie al of jullie borstvoeding willen gaan (proberen te) geven? Ik ben het wel van plan, maar als ik de voorlichtingsfolders lees, word ik daar nu niet gelijk blij van... Ik weet natuurlijk wel dat het heel vaak goed gaat... maar wat je niet allemaal kan krijgen...! En als je weer aan het werk moet, lijkt het me ook een heel gedoe (of valt dat mee?).
Wie van de dames die al moeder is, is het juist heel goed bevallen? En wie begint er sowieso niet (meer)  aan en waarom niet? Ben gewoon nieuwsgierig!

Groetjes Katja

Bij mijn zoontje wilde ik heel graag borstvoeding gaan geven. Mijn man heeft namelijk wat eczeem en ik heb wat allergieklachten, dus voor zijn weerstand/afweer zou dit het beste zijn.
Nu heb ik een paar jaar geleden een borstcorrectie ondergaan en mijn moeder had vroeger geen melkproductie, dus ik was al voorbereid dat dit voor mij ook voor problemen kon zorgen.

Nu leek de borstvoeding goed te gaan, mijn zoontje hapte goed aan, maar na 2 a 3 dagen liet hij na 5 minuten al los. Hij bleef ook afvallen, waardoor we het idee kregen dat ik te weinig borstvoeding had. Toen hebben we een borstkolf gehuurd en zat er na 15 minuten nog geen 10 ml in de opvangfles. We hebben eerst nog een paar dagen flesvoeding via fingerfeeding gegeven in de hoop dat mijn productie alsnog op gang zou komen, maar helaas. Na 8 dagen afzien, zijn we overgestapt op volledige flesvoeding.

Wat de oorzaak is geweest, weten we nog steeds niet. Of het is een genetische aanleg en heb ik vrijwel geen klierweefsel of een bepaalde hormoon niet. Of er zijn wat kanaaltjes of zenuwen geraakt tijdens mijn borstoperatie.

Nu wil ik het toch weer proberen. Je hoort wel eens vaker verhalen van mama's waarbij de borstvoeding bij een tweede kindje wel lukte, dus ik ga het in ieder geval proberen.

hoi katja

voor ons is het ook de eerste, dus heb geen ervaring met borstvoeding.

wij willen het wel gaan proberen. bij ons is er sprake van allergieen en daarom wil ik het zeker proberen. schijnt beter te zijn!

maar ik moet zeggen dat ik er soms ook wel over twijfel hoor.. zou het wel lukken? produceer ik wel (genoeg) melk? is het niet vreselijk vermoeiend?
ik wil wel uitzoeken hoe dat gaat met afkolven, zodat ook mijn vriend wel de fles kan geven. ik vind dat na 9 maanden hij ook de kans moet krijgen een leuke band te krijgen met onze gup. en dat momentje van flesgeven lijkt me daar wel bij te helpen.

Hoi, ik heb het bij mijn zoontje ook geprobeerd maar eigenlijk voelde ik al snel dat het niet goed ging. Hij hapte goed maar viel steeds sneller in slaap en sliep overdag ook steeds langer en vaster totdat het cb langskwam en hem woog, werd duidelijk dat ie enorm was afgevallen en hij inplaats van te gaan brullen rustig wegdoezelde je hebt er een naam voor maar zeg maar dat ie in stilte leed en daar ben ik zo van geschrokken dat ik meteen een bus flesvoeding heb gehaald en dat flesje had ie in notime op...klaar was ik ermee. Toch wil het het weer proberen maar dan wel met een weegschaal of dat ik af en toe ga kolven zodat ik kan zien wat erin gaat. Ik had erge familieproblemen tijdens mijn kraamweek en denk (lees:hoop haha) dat dat er erg mee te maken heeft gehad. Ze zeggen dat het ook een beetje 'in je hoofd' zit. Mijn moeder had melk voor 10 kinderen dus erfelijk is het niet haha. Toch had ik al een voorgevoel want ik wilde een weegschaal huren maar dat werd me afgeraden omdat het te onrustig zou zijn, nu trek ik me daar dus niks meer van aan. Zo zie je dat je moedergevoel je echt niet in de steek laat...
Liefs, Elle

Hoi,
ik heb bij allebei mijn kinderen borstvoeding gegeven.
Bij mijn dochter was het lastiger toen ik weer ging werken want ze weigerde de fles, daardoor kwam ze als ik thuis was veel vaker voor een voeding maar ze heeft tot een half jaar volledig voeding gehad en tot een jaar nog de ochtend en avond. Toen ik bij haar stopte was ik al 5 maanden zwanger van mijn zoon.
Bij mijn zoon heb ik tot 9 maanden volledig borstvoeding gegeven zowel zelf als gekolft zodra ik op mijn werk was.

Dus ik heb bijna twee jaar gevoed met een onderbreking van 4 maanden omdat voeden en zwanger zijn toch wel lastig werd. Ik ben nu ook weer van plan om borstvoeding te gaan geven, hoelang dat weet ik nog niet. Dat ligt aan het kindje en aan hoe ik me voel.
Ik heb wel bij allebei de kinderen een weegschaal gebruikt mede omdat ik dan een dagcurve kon maken van hoeveel ze voor en na een voeding wogen, zodat ik dan wist hoeveel ze dronken. Ik vond dit erg prettig omdat je bij een fles precies   weet wat ze binnen krijgen en bij de borst zie je het niet maar door te wegen krijg je wel een goed idee.

Veel sucses,
brigitta

25 + 3 weken zwanger

Ik ga voor borstvoeding. Het lijkt me heerlijk (als het eenmaal goed op gang is en er geen problemen zijn) om zo'n kleintje aan je borst te hebben. Heel intiem.

En collega van mij kolft op het werk. Zij is ook heel enthousiast over het voeden, en vind dat kolven ook geen probleem. En het voordeel is ook dat je een paar keer per dag eventjes rust en tijd voor jezelf hebt.

Mijn zus kon bij haar tweede helaas niet zelf voeden. Maar zij vind het ook weer heerlijk dat ze niet gebonden is.

Aan alles zitten voordelen en nadelen. De belangrijkste reden voor de meesten om zelf te gaan voeden is denk ik toch de extra weerstand die je baby krijgt.

Ik ga zeker voor borstvoeding!
Ben er bij mijn eerste ook voor gegaan, het leek mij een geweldige ervaring, plus dat ik zelf allergisch ben, en dus mijn zoontje grote kans op allergieen heeft. De realiteit van borstvoeding viel me wel tegen, het lukte namelijk niet. Mijn zoontje kreeg het simpelweg niet voor elkaar om goed aan te happen, wat we ook probeerden... Hij heeft nooit aan mijn borst gedronken. Ik heb wel alle voedingen gekolfd en dus in een flesje borstvoeding gegeven, tot hij 10 weken was. Het was veel werk, maar het went en ik was echt gemotiveerd om hem op deze manier toch 'de beste voeding' te geven. Helaas werd ik genoodzaakt om te stoppen, toen ik aan het einde van mijn verlof ernstig ziek werd. Anders had ik het wel langer volgehouden en wie weet wel tot de 6 maanden...

Ik heb wel altijd het gevoel dat ik iets gemist heb, dat ik het gevoel van een kind aan je borst nooit ervaren heb. Dat heb ik ontzettend jammer gevonden (al was het natuurlijk niet mijn schuld). Ik ben nu dus tien keer zo gemotiveerd om er nu weer voor te gaan. Ik weet nu dat borstvoeding geven niet vanzelfsprekend is, of gemakkelijk hoeft te zijn, maar ik ga er voor!!

Groetjes, Karin
24 wkn

Ik wil ook zeker voor de borstvoeding gaan en hoop dat dat allemaal gaat lukken! Aangezien wij 2 kindjes verwachten zal het wel even aanpoten zijn, maar als de handigheid er eenmaal inzit en "de productie" loopt, dan moet het geen problemen geven aldus de gynaecoloog. En als het niet gaat lukken, dan is flesvoeding een prima alternatief, maar vooralsnog geeft ook bij ons borstvoeding de voorkeur.

Terug
Bovenaan