Borstvoeding...

Jaja, één van de eerste vragen die de vk gaat stellen; gaan jullie borst of fles voeding geven?
Bij onze dochter wilde het niet lukken.
Mijn tepels waren te vlak, de baby erg driftig en het   inbakeren voor het drinken lukte mij niet alleen.
En de kraamverzorgster zei maar; goh kind wat heb je toch een gedult....
7 Weken lang heb ik gekolft en toen was ik het zat.

Nu ga ik het wel weer proberen, volgens de vk had ze wel wat tips tegen vlakke tepels.
Ik heb het ook aangegeven bij het kraambureau dat ik het wel graag wil maar dat het destijds niet lukte.
Al is het maar voor de eerste paar maanden...

Dochter lief is niet minder geworden van de fles. Ze heeft net als wij erg last van allergie en exceem. En ja, dan blijft de vraag; had ze dat ook gehad met bv??

Maar goed, toen we eenmaal met de fles bezig waren was dat een aangename oplossing. Iedereen was ineens erg ontspannen, ook dochter lief. En dat kwam ons gezinnetje erg te goede.

Wat gaan jullie doen? En zijn er misschien tips or tricks die jullie willen delen?

Groetjes Gaby

Hoi Gaby,

Ik ga zeker proberen om BV te geven.(zwanger van de 1e)
Maar als het idd niet wil lukken of het kost me echt uren,dan ga ik ook echt over op de fles..
Ook mijn VK vroeg het direct...en ze zei dat er ook "curcussen" voor zijn.
Een vriendin van mij heeft dat ook gedaan. (3 avonden) en ze heeft er heel veel aan gehad.
Dus dat ga ik dan ook maar doen denk ik..

Succes met je zwangerschap!

Hallo allemaal,

Bij mijn zoons heb ik beide keren 4 maanden BV gegeven en nu ga ik het weer doen, denk alleen niet dat ik het weer 4 maanden ga doen maar dat zien we dan wel!
Hoewel ik een GROOT voorstamder van BV ben wil ik vooral de aanstaande mama;s van de 1ste wel meegeven dat jij je niet gek moet laten maken, als de BV goed gaat is het hardstikke mooi maar als het echt niet gaat moet er gewoon mee stoppen of halveren, een baby heeft meer aan een rustige moeder!

Absoluut weer borstvoeding!!! Het is zo'n mooi moment, tussen jouw en je kind! Ik heb mijn eerste tot 8 maanden bv gegeven.De eerste keer aanleggen, was alsof hij nooit anders had gedaan en we hebben ook nooit geen problemen gehad.  Ik ben gestopt, omdat ik zwanger was van nr 2, maar anders had ik het nog wel even volgehouden. Maar het was toen ook wel lekker om op de fles over te stappen. Ik ben het wel met mijn voorgangster eens, het is het proberen waard, maar als het echt niet lukt, is de fles geven geen slecht alternatief! Niet bv willen geven ten koste van alles.

Groetjes

Hallo,
ik heb bij mijn zoontje 4,5 maanden borstvoeding gegeven waarvan 4 maanden volledig. Daarna ben ik gaan kolven (Aventkolf met geheugen: ideaal) en kreeg hij steeds een beetje meer flesvoeding. Dit ging goed; gelukkig pakte hij de speen en deed hij niet moeilijk. De borstvoeding was gewoon op en hij slokte ook al mijn energie op. Eigenlijk had ik het 6 maanden vol willen houden, voelde me hier heel schuldig over. De consultatiebureau-arts zei dat sommigen de grens bij 6 dagen of weken stellen en dat mijn behaalde resultaat dus heel goed was. Had ik toen echt even nodig. Ook bij dit volgende kindje wil ik weer heel graag borstvoeding gaan geven. Vond het geweldig!
Heb van te voren ook een cursus gedaan bij iemand thuis van de 'vereniging borstvoeding natuurlijk'. 3 Avonden en daarna 1 terugkom avond. Er volgden meerdere terugkom avonden omdat het zo gezellig was . Ik heb er heel veel aan gehad en voelde me er echt zeker door. Het kwam dan ook meteen goed op gang wanneer de kleine de eerste keer dronk.

Groetjes!

Hoi Gabrielle,

Ik heb bij mijn beide kinderen borstvoeding gegeven. Bij de tweede ging het echt supergoed. Bij de eerste waren wel de nodige "opstartproblemen". Wat mij heel erg geholpen heeft zijn tepelhoedjes. Ik weet niet of jij dat bij de eerste ook geprobeerd hebt. Bij mij werkte het goed, je kindje kan hierdoor veel makkelijker de tepel pakken. Na verloop van tijd probeerde ik het af en toe zonder, totdat hij het helemaal zelf kon. Mijn buurvrouw heeft alleen maar gevoed mét tepelhoedje, omdat zij zo'n pijn had door het pakken en loslaten van haar zoontje,  ze heeft er op deze manier ook geen moeite mee gehad. Misschien heb je er wat aan! Succes met je beslissing, enne... laat je niet gek maken. Ikzelf ben gevoed met de fles en er echt niet slechter van geworden hoor!
Groetjes Joyce

Hey Gabrielle en de andere dames,

Niets zo veel besproken door (aanstaande) moeders als de keuze tussen borstvoeding en fles! Op zich logisch, want je wilt 't zo graag perfect doen voor je kindje. En de hele 'borstvoedingsmaffia' probeert je het gevoel te geven dat je een waardeloze moeder bent  als je geen borstvoeding geeft.

Nou is borstvoeding natuurlijk de meeste natuurlijke en dus de beste keuze, maar het moet je niet zoveel energie kosten dat je er als moeder aan onderdoor gaat.
Gelukkig kun je bij problemen een lactatiedeskundige inschakelen en vaak kan die het oplossen, maar het schijnt dat in 1 of 2 procent van de gevallen het echt niet mogelijk is om borstvoeding te geven. Ofwel omdat de tepels van de moeders hiervoor niet geschikt zijn, ofwel door problemen bij het kindje (bijv. te strakke tongriem).

Maar naast 'technische' problemen kan het natuurlijk ook gewoon te zwaar zijn omdat je fysiek of mentaal niet fit bent of het te druk hebt of wat dan ook. En dan is de fles natuurlijk gewoon een goede oplossing. Want het gaat het beste met je kindje als je je als moeder ook zelf goed voelt. Dus, maak je eigen keuze en voel je vooral niet schuldig als dat de fles is! Niemand weet hoe het voor jou is en heeft het recht om je keuze te bekritiseren.

Sterkte met de keuze!

Overigens heb ik zelf  mijn zoontje 10 maanden borstvoeding gegeven, waarvan de laatste 2 maanden afbouwen waren en dus een combi borst-fles.
Ik was vooraf van plan het een half jaar te doen mits dat zou lukken, maar ik vond het zo  geweldig dat ik  gewoon niet eerder wilde stoppen.  Uiteindelijk ben ik gestopt omdat ik weer zwanger wilde worden en mijn cyclus door de borstvoeding wegbleef.

Maar volgens de artsen  was m'n zoontje een  natuurtalent en het ging dus gewoon heel makkelijk.  En ik had van te voren een boek over o.m. borstvoeding gelezen ('Regelmaat en inbakeren' van Ria Blom) dus dat scheelde al. Daarnaast was ik er op voorbereid dat het de eerste tijd echt oefenen zou zijn met voeden en stond er dus heel realxed in. Misschien heeft dat ook geholpen.

Nou ja, voor wie het gaat proberen: veel succes en geniet ervan!
En voor wie de fles gaat geven: laat je niet op je kop zitten en geniet van het geven van de fles, ook heel bijzonder!

Groetjes,
mama in amsterdamzuid

Ik ga weer voor BV. Bij vera heb ik het 7 maanden gedaan, doen ging ik weer werken en madam vond het zelf ook genoeg. Begon te bijten en slecht te pakken.
In het begin was het bij mij wel heel gevoelig en heb ik er ook even aan gedacht om er mee te stoppen, maar gelukkig had ik een goede kraamverzorgster en ging het daarna helemaal goed.
BV is niet alleen heel goed voor de beeb, maar ook zo makkelijk!! mijn nichtje zei toen vera 5 maanden was jeetje nog steeds BV wat een gedoe! wat een gedoe????? de voordelen:
geen flesje uitkoken
geen geklooi met poeder en water
altijd op temp
altijd bij de hand

het enige nadeel is dat je het wel zelf moet doen. je kunt niet even afgeven. maar het is ook wel heel bijzonder en intiem.
toen vera een maand of 3 was zijn we met mijn schoonouders weze winkelen. we wilden eigenlijk maar eventjes, maar toen bleek er van alles te doen te zijn in de stad en zijn we blijven hangen. Het voordeel van BV is dan dat je het gewoon altijd bij je hebt en het overal kunt geven.
Ik was van mijzelf altijd vrij preuts, maar ben nu wel wat vrijer geworden. Ik zocht in het openbaar wel altijd een plekje achteraf en meestal gooide ik er een hydrofile luier overheen, zodat ik niet zo in het zicht zat.

Groetjes Daan

ps ik ben een voorstander van BV, als je twijfelt laat je goed voorlichten en ga evt naar een cursus of lactatie deskundige!!

Terug
Bovenaan