Hey Gabrielle en de andere dames,
Niets zo veel besproken door (aanstaande) moeders als de keuze tussen borstvoeding en fles! Op zich logisch, want je wilt 't zo graag perfect doen voor je kindje. En de hele 'borstvoedingsmaffia' probeert je het gevoel te geven dat je een waardeloze moeder bent als je geen borstvoeding geeft.
Nou is borstvoeding natuurlijk de meeste natuurlijke en dus de beste keuze, maar het moet je niet zoveel energie kosten dat je er als moeder aan onderdoor gaat.
Gelukkig kun je bij problemen een lactatiedeskundige inschakelen en vaak kan die het oplossen, maar het schijnt dat in 1 of 2 procent van de gevallen het echt niet mogelijk is om borstvoeding te geven. Ofwel omdat de tepels van de moeders hiervoor niet geschikt zijn, ofwel door problemen bij het kindje (bijv. te strakke tongriem).
Maar naast 'technische' problemen kan het natuurlijk ook gewoon te zwaar zijn omdat je fysiek of mentaal niet fit bent of het te druk hebt of wat dan ook. En dan is de fles natuurlijk gewoon een goede oplossing. Want het gaat het beste met je kindje als je je als moeder ook zelf goed voelt. Dus, maak je eigen keuze en voel je vooral niet schuldig als dat de fles is! Niemand weet hoe het voor jou is en heeft het recht om je keuze te bekritiseren.
Sterkte met de keuze!
Overigens heb ik zelf mijn zoontje 10 maanden borstvoeding gegeven, waarvan de laatste 2 maanden afbouwen waren en dus een combi borst-fles.
Ik was vooraf van plan het een half jaar te doen mits dat zou lukken, maar ik vond het zo geweldig dat ik gewoon niet eerder wilde stoppen. Uiteindelijk ben ik gestopt omdat ik weer zwanger wilde worden en mijn cyclus door de borstvoeding wegbleef.
Maar volgens de artsen was m'n zoontje een natuurtalent en het ging dus gewoon heel makkelijk. En ik had van te voren een boek over o.m. borstvoeding gelezen ('Regelmaat en inbakeren' van Ria Blom) dus dat scheelde al. Daarnaast was ik er op voorbereid dat het de eerste tijd echt oefenen zou zijn met voeden en stond er dus heel realxed in. Misschien heeft dat ook geholpen.
Nou ja, voor wie het gaat proberen: veel succes en geniet ervan!
En voor wie de fles gaat geven: laat je niet op je kop zitten en geniet van het geven van de fles, ook heel bijzonder!
Groetjes,
mama in amsterdamzuid