Borstvoeding...

Yup;  tepelhoedjes, inbakeren, met een spuitje bijvoeden tijdens het aan de borst drinken .... we hebben van alles geprobeerd.

Nu bij de 2e wil ik zelf nog wat meer geduld proberen te hebben. Wat mij aan de andere kant met nóg een kindje ook wel weer lastig lijkt!

Tegen de tijd dat ik aan de lactatiekundige dacht, was het al te laat.. Mijn energie  was op. Dat was erg jammer want onze verzekering had het volledig vergoed en misschien was het wel beter gegaan daarna.

Ik wil toch even reageren op die 2% die ik ergens tegen kwam.
Persoonlijk denk ik dat er meer vrouwen zijn bij wie bv niet wil, niet maar 2%.
Er wordt of niet openlijk over gepraat en er word misschien te lang doorgemodderd met vrouwen bij wie het eigenlijk niet wil. Er zijn ook dames met overgevoelige borsten bijvoorbeeld en waar trek je dan de grens? Hoor je dan bij de 98% bij wie bv wel mogelijk is of bij de 2% waarbij het niet mogelijk is.
Anyway; wat ik zeggen wil is dat iedere vrouw vrij moet kunnen beslissen voor zich zelf. Zonder vooroordelen, schaamte of scheve gezichten van anderen.

Liefs G.

ik ben zwanger van mijn eerste kindje en ik ga het gewoon proberen (borstvoeding dus!). Als het niet lukt, dan zien we wel weer verder, maar ik wil er wel voor gaan in eerste instantie.

Voor mij niet (meer). Wat een geteut zeg!!
Bij mijn vorige zwangerschap heb ik een erg vervelende laatste week en bevalling gehad (zie mijn verhaal elders) en ook mijn kraamweek was rot.
Ik wilde wel borstvoeding geven maar dat kwam niet op gang. Gekolfd,wat een ellende. Toen getobt met zere tepels en te weinig voeding. Lichamelijk was ik al zwak en dit er bij ging gewoon niet.
Nu wil ik alleen maar genieten van mijn zwangerschap en straks van mijn kraamtijd en momenteel zweer ik bij Nutrilon!!!
Voor mij geen borstvoeding meer.

voor mij ook geen borstvoeding, ik heb al mn hele leven lang pijnlijke borsten, als er naar gewezen wordt krijg ik al de kriebels, bij de 1e heb ik t wel geprobeerd, maar echt geen doen, bij iets van een aanraking voel ik al een pijnscheut, dus helaas.....mijn dochter heeft een koemelkallergie gehad, dus bij de 2e meteen begonnen met nutrilon hypo-allergeen en zo ga ik het ook weer bij de 3e doen.

groetjes susanne

hoi gabrielle,

je hebt gelijk hoor, dat er bij meer dan 2% problemen zijn met bosrtvoeding geven.
maar wat ik bedoelde is dat het bij 2% om puur fysiek/technisch gezien niet mogelijk is om borstvoeding te geven en het dus nooit zal kunnen lukken.
de overige problemen zijn bij tijdig en goed ingrijpen en natuurlijk veel begeleiding en motivatie in principe op te lossen. althans, dat heb ik van een lactatiedeskundige begrepen.
bijv. aan te weinig voeding kun je wat doen door op tijd met kolven te starten, gevoelige tepels/spruw etc. kun je met geduld en medicijnen/creme genezen, bij verkeerd zuigen kun je 't kindje vaak nog aanleren om toch goed de tepel te gaan  pakken, etc.    
wat natuurlijk niet betekent  dat  dit geen goede redenen zijn om ermee te stoppen hoor, want je moet er dan wel heel veel  voor  doen en voor over hebben om toch door te gaan. daarnaast kun je natuurlijk gewoon niet fit zijn (geestelijk of fysiek) waardoor het je te zwaar valt etc. ook heel logisch als mensen er dan mee stoppen.  
of gewoon net als jij er niet op komen om een lactatiedeskundige te bellen.

anyway, veel succes deze keer, ik duim voor je dat 't goed gaat!

groetjes,
mama in amsterdamzuid

p.s. een aanrader voor iedereen die borstvoeding overweegt: www.borstvoeding.com

Hallo,

Ik had eerder mijn mening hierover al gegeven maar ik wou nog wel even vermelden dat het de eerste dagen voor alle moeders ook wel pijntjes met zich meebrengt. Bijvoorbeeld doordat je het inkrimpen van je baarmoeder weer stimuleert....wat een hele goede zaak is maar bij mij wel pijnlijk was de eerste paar minuten. Wat ik hiermee wil zeggen is dat als het niet gaat, dan gaat het niet maar je moet ook niet gelijk opgeven.

Wat ik altijd wel erg vervelend vind is dat je jezelf altijd moet verkaren waarom je wel of vooral waarom je geen borstvoeding geeft.
Wij zijn natuurlijk wel van de borstvoedingsgeneratie. Mijn moeder en schoonmoeder werd er niet eens naar gevraagd die gaven gewoon de fles.
Iedereen moet vooral zelf bepalen wel of niet. En welke reden je er voor hebt is voor iedereen anders, maar ik vind: dring het iemand vooral niet op.

Hoi mama's,

Toen ik zwanger was van mijn 1e kindje had ik zoiets van, ik kijk wel.

Na de geboorte van onze zoon werd mij niets gevraagd, hij werd gewoon aangelegd.
Ik vond het prima (had veel pijn, had ff genoeg aan mezelf).
Toen na 2 dagen de bloedende kloven me telkens tot huilen brachten zodra ik mijn zoon hoorde huilen wilde ik dat mijn man flessen en poedermelk ging halen.
In overleg met de kraamverzorgster heeft hij dat gedaan, maar het bleef nog even in de kast.

De kraamverzorgster wist me ervan te overtuigen dat bv toch wel erg goed is...
ik, vol van kraamtranen en pijnlijke hechtingen, was al snel om.
Niet in staat zelf een beslissing te nemen.

Na 2 weken heb ik afgekolfde melk gegeven en weer 2 weken later ben ik weer voorzichtig begonnen met voeden, mbv tepelhoedjes.
Het was vreselijk veel gedoe. Ik leek wel een wandelende melkmachine, was ik net klaar, was het al weer bijna tijd voor de volgende voeding.

Uiteindelijk heb ik mijn zoon 9 maanden lang zelf gevoed en de daarop volgende kinderen ook 9 mnd, 13 mnd en nu 11 mnd.

Ik ben blij dat ik het heb doorgezet en ben mijn kraamverzorgster nog altijd dankbaar dat ze me over de streep heeft getrokken, maar het had ook averechts kunnen werken.

De eerste 4/5 weken bv geven  vind ik wel heftig. Vaak voeden en telkens flinke kloven.

Maar ik voel me er goed bij, ondanks de pijn tijdens de 1e weken, maar het belangrijkste vind ik:

volg je gevoel en niet wat andere mensen zeggen.

Succes met de keuzes die jullie maken. Elke keuze is goed.

Liefs M

Terug
Bovenaan