Borstvoedngvraag: geven naar behoefte of regelmatig?

quote: daantje026 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('02-10-2007 16:57:10'));

Hallo allemaal,

Onse kleine man is nog maar 6 dagen oud, maar ik ben erg onzeker over het voeden. Hoe doen jullie het overdag met jullie baby's? Geef je als ze komen, of echt na bijv. drie uur? En wat doen jullie met ze  tussen de voedingen door?

Graag jullie ervaringen en advies, ben zo onzeker, wordt er zenuwachtig van!

Grts, daantje

Hey Daantje, ik ben ook lang erg onzeker geweest over het voeden, borstvoeding klinkt heel leuk, maar is best even uitvogelen (ik neem tenminste aan dat je het over borstvoeding hebt?). Ik heb 3 kinderen gevoed en ik weet zeker dat ik bij de volgende begin met met 'op verzoek' voeden. Na verloop van tijd (2-4 wkn) zal ik dan waarschijnlijk proberen om er wat meer regelmaat in te krijgen, als de baby dat al zelf niet regelt. Ze zijn nu nog zo klein, nog maar 6 dagen oud is je mannetje, vaak hebben ze nog helemaal niet genoeg kracht of snappen ze niets van regelmaat. En op een gegeven moment merk je ook wel dat je er zelf aan toe bent om wat meer regelmaat te hebben (kan je tenminste eens even een uurtje boodschappen doen ofzo als papa thuis is). Succes ermee!!

Bedankt voor jullie reacties!
De manier van pit wil ik ook erg graag volgen, en niet zoals de kraamverzorgster zegt dat ze best in de box kunnen slapen. Jesse doet dat werkelijk geen oog dicht.

Elise, ik heb nu nog een halve dag kraamzorg, ben gekort door ziekenhuis opname.

Bedankt voor de tips en geruststellingen, ga proberen om er wat relaxter mee om te gaan.

Petra, dat omhoog liggen heeft de kraamverpleegster ook bij Jesse gedaan , denk wel dat t helpt.

Tips blijven welkom hoor!

Groetjes, daantje

Ik voed Aron overdag om de 3 uur. behalve als hij eerder komt dan he.
s'nachts voed ik hem als hij wil en dat is verschillend per nacht. de ene nacht slaapt hij door en de andere komt hij om de 3/4 uur.

tussen de voeding door slaap hij of hij zit in de box of lekker bij mamma op schoot.
als hij slaapt kan ik het eten vast klarzetten of de was doen ofzo

Waar ik juist weer onzeker over ben is hoe lang per borst moet ik hem voeden.
de kraamhulp zei: 10 min per borst, maar zo lang kan hij helemaal niet drinken hij valt meestal in slaap na zo;n 6min dan ga ik de luier verschonen en daarna de andere kant zo'n 4 min dan ligt hij voor pampus tot hij gaat spugen, heeeeel veel spugen. Maar  mijn voeding staat ook onder hoge druk vlgens mij want het spuit er echt uit en daar stikt hij dan weer in.
Hoe lang voeden jullie en hoe weet je dat je borst leeg gedronken is??

Ik hoop niet dat je het erg vind dat ik jou onderwerp bevuil met nieuwe vragen.
sorrie alvast,
gr,
patricia en Aron 4w en 2d oud

Hoi Patricia,

Ik hou sinds gisteren niet meer de tijd in de gaten hoe lang hij drinkt. Daarvoor was het totaal altijd ongeveer tussen de 10 en de 15 minuten. Want ik was meer met de tijd bezig dan dat ik kon genieten van mijn ventje.(ons ventje is nu 3 weken en 3 dagen)

Ik ben sinds gisteren minder op de tijd gaan letten en meer op wat hij doet. Dus ik hou in de gaten of ik hem hoor slikken en in welk tempo. Als hij op een gegeven moment af en toe nog "zuig" bewegingen maakt, maar ik hoor hem daarna niet slikken, dan is hij dus niet meer aan het drinken. Dan haal ik hem los en laat hem even boeren. Dan bied ik nogmaals dezelfde borst aan en meestal neemt hij dan nog een paar slokken en dan is het weer zuigen zonder te slikken. Dan maak ik hem weer los. Dan wacht ik even (als hij half slaapt) tot hij weer echt een beetje wakker is en dan bied ik hem de andere borst aan en die laat hij dan meestal vanzelf los en anders maak ik hem los als hij alleen maar aan het "zuigen" is.

Ik heb begrepen dat je borst leeg is als hij helemaal soepel is, nu zijn mijn borsten dat voor mijn gevoel constant (ik heb in ieder geval niet het gevoel dat ze onder hoge spanning staan tegen de tijd dat het etenstijd is). Maar als je het vraagt omdat je bang bent dat als ze niet leeg zijn je een borstontsteking op kan lopen, controleer dan even of er geen harde schijven in je borsten zitten, want dat zouden dan volgens mij de plekken zijn waar de melk opgehoopt zit. Dit kun je dan evt wegmasseren.
Dat is in ieder geval wat mijn kraamverzorgster mij heeft verteld.

Groetjes Elise

quote: Elise77 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('03-10-2007 15:58:10'));

Ik ben sinds gisteren minder op de tijd gaan letten en meer op wat hij doet. Dus ik hou in de gaten of ik hem hoor slikken en in welk tempo. Als hij op een gegeven moment af en toe nog "zuig" bewegingen maakt, maar ik hoor hem daarna niet slikken, dan is hij dus niet meer aan het drinken. Dan haal ik hem los en laat hem even boeren. Dan bied ik nogmaals dezelfde borst aan en meestal neemt hij dan nog een paar slokken en dan is het weer zuigen zonder te slikken. Dan maak ik hem weer los. Dan wacht ik even (als hij half slaapt) tot hij weer echt een beetje wakker is en dan bied ik hem de andere borst aan en die laat hij dan meestal vanzelf los en anders maak ik hem los als hij alleen maar aan het "zuigen" is.

Ik heb begrepen dat je borst leeg is als hij helemaal soepel is, nu zijn mijn borsten dat voor mijn gevoel constant (ik heb in ieder geval niet het gevoel dat ze onder hoge spanning staan tegen de tijd dat het etenstijd is).  

Hoi Elise,

Je geeft in je bericht precies weer hoe je weet dat een borst goed "leeg" is (helemaal leeg is ie nooit) . Een borst is  goed leeg als deze na het voeden soepeler aanvoelt dan ervoor. En je kunt het inderdaad ook merken aan het drinkgedrag van je baby. Hij zal eerst korte zuigbewegingen gaan maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk begint te stromen, zal mij ritmisch met lange halen gaan drinken (zuigen-slikken-ademhalen) met af en toe een pauze. Je kunt de melk dan echt naar binnen horen klokken. Als de borst leeg begint te raken, zal de baby meerdere malen zuigen en dan nog eens een slokje melk doorslikken.

Je geeft aan, dat je borsten voor je gevoel constant soepel zijn. Als het voeden goed en prettig verloopt (geen pijn of wondjes/kloofjes) en je baby doet het goed (ongeveer zeven voedingen per etmaal, een groei van 100-200 gram per week, voldoende zware plasluiers, regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting en tevreden en alert) zou heel dat heel goed een teken kunnen zijn dat vraag en aanbod goed op elkaar zijn afgestemd, prima dus .

Groetjes van Yvonne

Daantje: waarschijnlijk bekende vraag, maar toch: wat eet jij zelf? Als jou kind veel krampjes heeft dan ligt dat waarschijnlijk aan jouw eten... Je kunt dit vooral zien aan de ontlasting, die hoort mosterdgeel te zijn, anders is er iets met jouw voeding...

succes

x Petra

Yvonne verwoord het perfect. Ik voed ook op aanvraag, denk maar aan jezelf : Je ligt lekker te pitten en dan komt er ineens iemand jou wakker maken en  vertelt dat je NU MOET eten. Zou ik persoonlijk ook niet leuk vinden haha.
Ook toen ik met Aylin moest stoppen met de bv en over ging op fv heb ik altijd op aanvraag gevoed. Inderdaad naar de poep en plasluiers kijken en als ze goed aankomen doe je het goed.
Ik verwissel de luier ook tussen 2 borsten door, dan wordt Yasmine weer effe wakker. Als beeb tijdens de voeding in slaap valt, kun je een nat washandje op het voorhoofdje leggen. Ik doe 10/15 min. per borst is lang zat. Yasmine is sinds haar geboorte niets afgevallen en komt nu gemiddeld 200 gram per week aan, dus das netjes.
Succes ermee, bij onze eerste was ik ook zo onzeker en zat ik soms 1 uur te voeden, omdat ik gewoon helemaal geen idee had of ze wel genoeg kreeg.

Miriam, mama van Aylin en Yasmine.

Hoi meiden

Even een vraagje, bij mij zij de kraamverzorgster dat ze nog 8 voedingen per dag moet, maar de laatste dagen komt ze vaak pas om de 3 a 4 uur en s'nachts nog wel eens wat langer. En dan red je dat niet met 8 voedingen. En ja wakker maken werkt ook niet altijd want dan drinkt ze weinig en valt snel weer in slaap. Ook onze kleiene is zeer moeilijk wakker te krijgen dus ja als ze dan weer slaapt.....

Iemand ander advies??

Groetjes Marian

Terug
Bovenaan