Brood geven aan baby van 4.5 oud

<p>Hoi dames,</p><p> </p><p>Op verzoek en druk van familie geef ik al een beeetje brood aan mijn zoontje alleen zie ik dat die hier echt last van heeft. Ik heb het gevoel alsof die het niet kan verteren en dat vind ik echt zielig... want hij blijft maar een soort van persen.. Ik denk dat het eigenlijk nog veelste vroeg is voor hem om brood te eten toch? Ik geef volledige bv en ben een beetje begonnen met de hapjes. omdat iedereen zegt dat hij het later anders niet gaat eten... is dit waar?  27e is hij 5 maandjes jong. </p><p>Ik wil eigenlijk wel beginnen met de papjes voor max 1x per dag heeft iemand hier advies over?</p><p> </p><p>liefs, een mama</p>
 
Wat een onzin zeg. Het is jou kind he ! Je heeft hem brood wanneer jij denkt dat ie daar aan toe is. Dat is duidelijk nog niet zo. Brood geef je meestal pas vanaf 6 maanden. Je begint nu met oefen hapjes. En rijstebloem. 
De rest is nog moeilijk te verteren hoor. En dat is inderdaad wek zielig want dat doet pijn. Luister naar je eigen gevoel want die zat goed !!
 
En je kan trouwens vanaf 4 maanden rijstebloem geven (pap). Elke dag. Of havermoutpap die speciaal is vanaf 4 maanden. Om af te wisselen. Dat hebben ze ooit bij het cb tegen mij gezegd toen mijn dochter bijna 4 maanden was 
 
Wat lastig dat je familie je onder druk zet. Volg in eerste instantie altijd je gevoel. Het ene kind is eerder toe aan hapjes dan de ander. 
Het advies van de cb en voedingscentrum is om met 4 maanden te beginnen met oefen hapjes van groente en eventueel fruit. Om een kind te laten wennen aan de smaakjes. Dat is dan maar een theelepeltje per keer waar een baby wel 8 hapjes uit haalt. En dat is vaak echt meer dan voldoende. Aan groente (En fruit) moeten de darmen ook flink wennen. Ze zeggen eerst met groente te beginnen en niet met fruit omdat fruit makkelijker went ivm de zoete smaak. 
Vanaf 6 maanden wordt aanraden om brood te gaan geven. Maar ook weer wen- beetjes. Een korstje waar de kleine op kan sabbelen. Vaak eten ze die niet eens op. Sabbelen ze het alleen maar nat.
Zelf zou ik het ook eng vinden om zo vroeg all te beginnen met brood. En wat je al aangeeft denk ik dat de darmen nog iets verder ontwikkelt moeten zijn om granen aan te kunnen. 
Maart nogmaals volg vooral je moedergevoel. Dat is vrijwel altijd de juiste! Succes heeft! 
 
Idd onzin. Brood geef je pas vanaf 6 maanden ongeveer. Eerst begin je met fruit/groente/evt. cracotte/maiswafel om te oefenen met knabbelen.. maar brood met 4.5 maand is echt nog heel jong. Het is toch jouw kind, je laat je toch niet dwingen hem brood te geven omdat iemand dat zegt?? 
De darmpjes hebben ook tijd nodig om te wennen aan vast voedsel, ook met 6 maanden nog hoor... maar met 4 maanden kunnen de darmen brood echt nog niet goed verteren. 
Je kunt idd rijstebloem in de fles doen, maar het hoeft niet. Gewone flessen en af en toe een hapje fruit of groente tussendoor om te wennen is meer dan voldoende op deze leeftijd. Ik heb nooit rijstebloem/pap/bambix gegeven aan mijn dochters. Ze vonden het nooit lekker. De jongste is nu 8.5 maand en krijgt als ontbijt en lunch een halve boterham bij dr flessen. Dat vind ik veel fijner dan pap, pap is niet perse nodig!
 
Een baby van nog geen 6 maanden oud heeft nog geen bijvoeding nodig dus het kan heel goed zijn dat hij het brood nog niet goed kan verteren. Je kan inderdaad wel met oefen hapjes fruit en groente beginnen maar dan niet meer dan een paar hapjes per dag
 
ja ik weet het.. maar er word telkens gezegt dat als ik het niet laat proeven dat die het later niet gaat eten... ik denk dat persoonlijk mijn baby er pas aan toe is vanaf 6 maanden. want hij groeit nog goed op de bv en is er nog tevreden mee. 
heb je nog tips voor de oefenhapjes? ik maak soms wat hapjes, maar daar geef ik ook maar een paar schepjes van niet al te veel.
 
groetjes
 
Kijk naar je kind die van mij is net 3 maanden en die is er echr aan toe en het gaat goed met hapjes als jou kind nog niet aan toe is niet doen is jou baby niet die van hun
 
Terug
Bovenaan