BV problemen

Lang verhaal, maar hopelijk is hier iemand die me iets positiefs kan vertellen of advies heeft.

9 mrt ben ik bevallen van een dochtertje. Mijn wens was om borstvoeding te geven, daar dit bij mijn zoontje niet was gelukt. Ik had al vrij vroeg erge pijn, hij raakte gefrustreerd en ik trok het niet meer. Heb hier altijd spijt van gehad.

Ik wilde dan ook graag dat de kraamzorg de focus legde op bv en me hierbij hielp. Dat hebben ze ook gedaan, maar welke houding ook, ik bleef pijn houden. Ik kreeg vooral te horen dat ik eelt moest kweken. Na een aantal dagen kreeg ik kloven, tepelhoedje gebruikt en dit ging goed en veel minder pijn. Helaas van korte duur. Maar ik bleef aanleggen en voeden elke 3u en tussendoor wanneer ze wilde en kolven, om maar extra melk te krijgen. Tevergeefs. Na anderhalve week ben ik in huilen uitgebarst en op kolven overgegaan om wat te herstellen.

Afspraak gemaakt bij de tongriemkliniek ook al had de kraamzorg me verzekerd dat het er goed uitzag, had ik mijn twijfels. Lactatiekundige daar constateerde inderdaad problemen en ze is gisteren behandeld. Ik kreeg te horen dat ik meteen wel weer kon aanleggen, liefst 4x per dag. Thuis hoopte ik dat de pijn in ieder geval een stukje minder zou zijn, dat ik het kon volhouden. Helaas is dit niet het geval en ben nu alweer de wanhoop nabij. De pijn is nog hetzelfde en heb nu alweer de hele tijd pijn. Heb door het afklemmen ook vasospasme en voel gewoon dat ik het niet ga trekken. Volgende week hebben we de nazorg afspraak, maar ik weet het even niet meer.

Is er iemand die in een soortgelijke situatie heeft gezeten en me kan vertellen hoelang het duurde voor er verbetering kwam? Ik wil het aan ene kant niet opgeven na bijna 3 weken letterlijk bloed, zweet en tranen, maar dit is niet leuk meer helaas.
 
Bij mij deed de borstvoeding ook vanaf dag 1 pijn, binnen in mijn tepels. Had niks vandoen met happen of aanleggen. Behandeling tegen spruw, ondanks dat spruw niet zichtbaar was, heeft geholpen. Of misschien is het op dat moment heel toevallig vanzelf over gegaan.

Als de pijn weg is, kan de voeding heel aangenaam zijn.

Sterkte!
 
Bij mij deed de borstvoeding ook vanaf dag 1 pijn, binnen in mijn tepels. Had niks vandoen met happen of aanleggen. Behandeling tegen spruw, ondanks dat spruw niet zichtbaar was, heeft geholpen. Of misschien is het op dat moment heel toevallig vanzelf over gegaan.

Als de pijn weg is, kan de voeding heel aangenaam zijn.

Sterkte!
Ik ben ook langs de huisarts geweest, zag ook een witte aanslag, maar dit bleek van de melk te zijn. Ze kan haar tong niet "schoonmaken" door die tongriem en daardoor ook weer iets met het gehemelte. Heb wel spul gekregen voor het geval dat.

Ik weet dat het iets anders is, omdat wat ik ook probeer kwa houding etc, mijn tepels afgeplat en de lipstick vorm hebben als ze uit haar mond komen. En wit doordat ze de doorbloeding afknelt . De lactatiekundige merkte dit ook tijdens het voelen, haar vinger werd ook als zodanig afgekneld dat het onprettig was. Nja en een tepel trekt dat helemaal niet natuurlijk. Ook maakt haar tong niet de goede drinkbeweging en heeft ze ruimte tussen de tepel en het achterste van haar tong als ze zuigt.

Ik had gehoopt dat het in ieder geval na behandeling iets beter zou gaan, maar helaas. Ik zou nog een lactatiekundige kunnen raadplegen, maar ben wel op een punt belandt waar ik er geen vertrouwen meer in heb. Heb ook het idee dat ik nu bijna 3 weken lang alleen maar pijn heb, aan het kolven ben en mensen als osteopaten, chiropractors en lactatiekundigen aan het zoeken en mailen ben. Ik had niet verwacht dat het zo lastig zou zijn. Normaal gesproken heb je het ergste na 3 weken wel gehad en is het lekker op gang. In plaats daarvan heb ik constant pijn en nog dezelfde lage productie aangezien ik haar onvoldoende aanleg en ze bovendien te weinig binnen krijgt door het afklemmen. Ook nog een andere vicieuze cirkel. Misschien is het tijd om de handdoek in de ring te gooien en nog te kolven wat er te kolven valt voor nu. Respect voor de moeders die hetzelfde hebben meegemaakt en het wel hebben doorgezet. Ik weet het op het moment even niet meer. In ieder geval bedankt, fijn dat jouw probleem opgelost is!
 
Voor de productie doet een uurtje plat gaan liggen voor de voeding meer dan kolven. Zeker als kolven pijn doet.
Mijn moeder had voor mijn broer en zus onvoldoende melk. Maar bij mij slikte ze biergist, dat werkte.

Ik sliep op 1 borst, en die gaf ook duidelijk minder melk dan de andere.

Staar je niet blind op borstvoeding. Mijn broer is heel erg groot, en die had dus kunstvoeding gekregen. Niks mis mee.
 
Ik ben ook langs de huisarts geweest, zag ook een witte aanslag, maar dit bleek van de melk te zijn. Ze kan haar tong niet "schoonmaken" door die tongriem en daardoor ook weer iets met het gehemelte. Heb wel spul gekregen voor het geval dat.

Ik weet dat het iets anders is, omdat wat ik ook probeer kwa houding etc, mijn tepels afgeplat en de lipstick vorm hebben als ze uit haar mond komen. En wit doordat ze de doorbloeding afknelt . De lactatiekundige merkte dit ook tijdens het voelen, haar vinger werd ook als zodanig afgekneld dat het onprettig was. Nja en een tepel trekt dat helemaal niet natuurlijk. Ook maakt haar tong niet de goede drinkbeweging en heeft ze ruimte tussen de tepel en het achterste van haar tong als ze zuigt.

Ik had gehoopt dat het in ieder geval na behandeling iets beter zou gaan, maar helaas. Ik zou nog een lactatiekundige kunnen raadplegen, maar ben wel op een punt belandt waar ik er geen vertrouwen meer in heb. Heb ook het idee dat ik nu bijna 3 weken lang alleen maar pijn heb, aan het kolven ben en mensen als osteopaten, chiropractors en lactatiekundigen aan het zoeken en mailen ben. Ik had niet verwacht dat het zo lastig zou zijn. Normaal gesproken heb je het ergste na 3 weken wel gehad en is het lekker op gang. In plaats daarvan heb ik constant pijn en nog dezelfde lage productie aangezien ik haar onvoldoende aanleg en ze bovendien te weinig binnen krijgt door het afklemmen. Ook nog een andere vicieuze cirkel. Misschien is het tijd om de handdoek in de ring te gooien en nog te kolven wat er te kolven valt voor nu. Respect voor de moeders die hetzelfde hebben meegemaakt en het wel hebben doorgezet. Ik weet het op het moment even niet meer. In ieder geval bedankt, fijn dat jouw probleem opgelost is!
Ja als het steeds pijn doet, is dat heel slopend en zonde van een tijd die eigenlijk heel mooi zou moeten zijn. Voel je niet schuldig over eventueel stoppen. Jullie zullen beide meer van de babytijd genieten, als het drinken probleemloos verloopt.
Geniet van je lieve schat!
 
Voor de productie doet een uurtje plat gaan liggen voor de voeding meer dan kolven. Zeker als kolven pijn doet.
Mijn moeder had voor mijn broer en zus onvoldoende melk. Maar bij mij slikte ze biergist, dat werkte.

Ik sliep op 1 borst, en die gaf ook duidelijk minder melk dan de andere.

Staar je niet blind op borstvoeding. Mijn broer is heel erg groot, en die had dus kunstvoeding gekregen. Niks mis mee.
Dat is zeker zo, mijn zoon van 5 is ook een gezonde jongen geworden op kunstvoeding. Had graag de bv ervaring gehad dit keer, maar denk dat ik een iets te rooskleurig beeld ervan gehad heb. En weer dat idee van opgeven en "mislukking". Maar dit schiet ook niet op en leuk is het ook niet. Groot worden gaat ze sowieso doen en ze drinkt graag uit de fles dus zij zal het niet erg vinden denk ik. Kolven is op zich goed te doen, de pijn komt echt door haar, vervelend om te zeggen, maar waar. Ik zal er maar even goed over nadenken.
 
Nu deze keer ( het is de 5e) heb ik ook vreselijk pijn in mijn tepels gehad de eerste 3 weken (tot en met bloedende kloven) Wat hier heel goed hielp, was smeren met purelan. Ze bleven nog wel even gevoelig, maar inmiddels is ze bijna 3 maanden en heb ik nergens last meer van…
Je tepels zijn zoiezo gevoelig. En als je ziet hoever een baby je tepel naar binnen zuigt, is dat ook niet zo raar.

Je vertelde over het tongriempje, is er ook naar het lipbandje gekeken? Dat is iets wat vaak vergeten wordt… Daardoor hier ook veel problemen gehad met bv met ons 3e kindje. Nadat dat ook gekliefd was, werd bv geven bijna een feestje…
 
Ja als het steeds pijn doet, is dat heel slopend en zonde van een tijd die eigenlijk heel mooi zou moeten zijn. Voel je niet schuldig over eventueel stoppen. Jullie zullen beide meer van de babytijd genieten, als het drinken probleemloos verloopt.
Geniet van je lieve schat!
Dat is ook zo, werpt toch een schaduw over alles. Bedankt, dat ga ik zeker doen, hoe dan ook!
 
Terug
Bovenaan