hoi,
herkenbare verhalen hier! Ik ben inmiddels al bevallen maar kom nog af en toe even rondsnuffelen. Bij mij was het hetzelfde, bij de aankondiging dat ik zwanger was trokken mijn ouders een fles champagne open en mijn moeder kreeg tranen in haar ogen. De reactie van mijn schoonmoeder? Oh leuk...(op verveelde toon).
De hele zwangerschap kon ik mijn moeder niet zien of ze had weer een kleinigheidje voor de baby gekocht, ze leefde enorm mee, vroeg heel voorzichtig (ze wil zich niet opdringen) of ze een keer meemocht naar de verloskundfige (uiteraard), etc. Mijn schonmoeder heeft misschien 1 keer gevraagd hoe het met me ging. Het gekke is dat ze op een gegeven moment wel aanbood om 1 dag in de week op te passen, en dat doet ze nu al sinds juli. We hadden eerlijk gezegd niet verwacht dat ze dat zou willen en zou volhouden, dus daarover niets dan lof, ere wie ere toekomt.
Maar ja, die belangstelling heb ik enorm gemist in mijn zwangerschap, voor haar is het het eerste kleinkind, voor mijn ouders de derde en die waren oneindig veel enthousiaster.
Materieel precies hetzelfde, inderdaad gaat het daar niet om, maar het gaf wel erg goed weer hoe de interesse lag. Mijn ouders gaven een kinderwagen, zelf uit te zoeken bij de geboorte een kraammand en ontelbare kleine cadeautjes tijdens de zwangerschap (nog steeds overigens, mijn moeder kan het niet laten). Mijn schoonvader (gescheiden schoonouders) gaven een commode (vroegen ons heel slim wat we nog wilden hebben) en bij de geboorte een leuk servies van Beatrix Potter en kwamen en komen af en toe met wat kleertjes of een boekje aan. Mijn schoonmoeder? NIETS bij de geboorte, terwijl ze dezelfde dag langskwam. Toch wel iets wat je ziet aankomen, zo'n geboorte zou je zeggen. Ruim een week later kwam ze met een broekje en vestje aan. Twee maanden later nog een jurkje en een zak kleding van mijn schoonzusje van vroeger in maat 110(!!!), meeste versleten, en we hebben nog een keer een vestje gekregen.
Materieel maakt me niet uit, we krijgen en kopen genoeg, maar het is toch wel een symptoom van de mate waarin het aanstaande kleinkind leeft in haar gedachten.
groetjes, Ellen