Combinatietest of NIPT

<p>Beste allemaal, <br /><br />Ik ben benieuwd of jullie een combinatietest of NIPT (hebben) laten uitvoeren en wat jullie overwegingen waren om het wel of niet te doen? <br />Ik snap dat het iets heel persoonlijks is, maar vind het ook lastig een keuze hierin te maken en ben benieuwd hoe anderen hier in staan. <br /><br />Ik lees heel erg wisselende dingen online en weet niet zo goed wat ik er allemaal van vind..  </p>

Heyhey, wij hebben alleen de 20 weken echo gedaan. Ik had met 7 weken en met 11 weken een echo om te kijken hoeveel weken ik zwanger was. Met 36 weken krijg ik een liggingsecho en that's it. Aan een combinatietest of NIPT hebben we niet eens gedacht. ;)

Wij hebben voor de NIPT gekozen. Wilden het graag weten als er ernstige chromosoom afwijkingen waren. De uitslag van de nipt sprak ons meer aan, omdat deze naar ons gevoel concreter/preciezer was. 
Uiteindelijk wel zonder nevenbevindingen, leek mij een eng idee. 
Heb je al informatie gekregen van je vk? Wat zegt je eigen gevoel? 

Wij hebben bewust gekozen voor de nipt met nevenbevindingen. Als het niet goed was, wilde we dat zo snel mogelijk weten. De nipt wordt al met 11/12 weken gedaan. De combinatietest wordt pas later gedaan en als daaruit blijkt dat er iets niet goed is, wordt vaak daarna de nipt gedaan. Daarom was voor ons de keuze makkelijk. 

Wij hebben ervoor gekozen het niet te doen. We behoren niet tot een risico groep. En de grootste reden was voor mij vooral, dat ik geen vruchtwaterpunctie wilde doen als de uitslag niet goed zou zijn. Dus dan heeft testen niet zo heel veel zin in mijn ogen. 
En ik ga er wel een beetje vanuit dat ze op de echo ook al heel veel zien. Maar dat is natuurlijk nooit 100 % zeker.
Maar het is natuurlijk wel fijn als je een goede uitslag krijgt, dan kun je al heel veel uitsluiten.
Succes met je keuze maken 

Wij hebben de nipt gedaan zonder nevenbindingen.  Volgens mijn verloskundige gebeurt het heel vaak dat als er iets uit de nevenbevindingen kwam de kans ook groot is dat ze niet wisten wat. En dan zit je je hele zwangerschap in de stress terwijl het ook mee kan vallen / niks aan de hand is. Zei vertelde ons dat wij ook allemaal gezond ter wereld zijn gekomen en misschien is er bij ons ook wel iets mis wat we niet weten en nooit te weten komen. Wij waren gerustgesteld met haar uitleg, vandaag dat wij alleen getest hebben op de grootste afwijkingen. 

Alleen de gewone echo's. De stress die ik ervan krijg is enorm en wanneer de uitslag goed is, is hij te vertrouwen, maar zodra hij niet goed is, dus een afwijking, niet 100%. Ik heb gezocht naar betrouwbaarheid en vond dit: 

Bij 75 van de 100 vrouwen die de uitslag krijgen dat ze mogelijk zwanger zijn van een kind met downsyndroom, klopt dit inderdaad; 25 vrouwen zijn dus niet zwanger van een kind met downsyndroom.
Bij 24 van de 100 vrouwen die de uitslag krijgen dat ze mogelijk zwanger zijn van een kind met edwardssyndroom, klopt dit inderdaad; 76 vrouwen zijn dus niet zwanger van een kind met edwardssyndroom.
Bij 23 van de 100 vrouwen die de uitslag krijgen dat ze mogelijk zwanger zijn van een kind met patausyndroom, klopt dit inderdaad; 77 vrouwen zijn dus niet zwanger van een kind met patausyndroom.

Dit was voor ons doorslaggevend.
Stel dat ik een negatieve uitslag krijg en zou kiezen om af te breken, terwijl achteraf blijkt dat het foutief was? Brrrr,  ook als ik toch door zou zetten, al die maanden in angst, niet kunnen genieten en uiteindelijk niets aan de hand. Is het mij niet waard. :) 
De keuze is ontzettend persoonlijk, daarom zou ik andere niet beoordelen als ze er wel voor kiezen. Ik ga er dan ook vanuit dat anderen bij mij dat ook niet doen. 
Ga op je gevoel af en kijk wat jullie zouden doen bij een negatieve uitslag. 
Wij zijn gezond, jong en 2 gezonde kinderen, dan is de kans nog groter voor weer een gezond kind omdat mijn lichaam het eerder heeft gedaan. 

Succes met jullie keuze, het is ook heel lastig. 

Ik twijfelde eerst ook om de nipt test te doen, echter bij de termijnecho viel de echoscopiste het al op dat er sprake was van een dikkere nekplooi. Met deze reden heb ik de nipt test wel gedaan en wacht ik nu op de uitslag. Echter is het meer met de reden dat ik mij dan kan voorbereiden, mocht er iets niet goed zijn. Mijn kindje is al perfect zoals hij of zij is in mijn ogen en zou dan de zwangerschap niet afbreken, tenzij het voor 100% zeker is dat het niet verenigbaar is met het leven.  Maar ook dat weet je niet van tevoren.

Terug
Bovenaan