Combinatietest of NIPT

Ik heb zelf gekozen voor de NIPT test, om twee redenen. Ten eerste omdat deze betrouwbaarder is en ten tweede omdat het een niet-invasieve test is. 
Bovendien als er met de combinatie test een afwijking uit komt wordt er daarna alsnog een NIPT test gedaan voor de zekerheid. 

Wij hebben gekozen voor de NIPT zonder nevenbevingingen. Zwanger geraakt van eerste ICSI in natuurlijke cyclus en wou hierdoor toch graag de NIPT.
Er zijn mensen op tegen, en die meteen vragen “wat als het dit is.. haal je het dan weg?” Ik heb toen aangegeven dat ik dat niet ga bespreken, dit vind ik privé en  wou ik dan alleen bespreken met mijn partner. 
Je moet je eigen gevoel volgen, ik had heel sterk het gevoel dat ik het wou (ondanks mijn bloedprik angst) mijn partner vond het niet persé nodig, maar omdat ik het wou gaf hij aan dat we het dan moesten doen. 
31dec. Bloedgeprikt, en zaterdag 5Jan. De uitslag dat alles goed is! Ik zag het niet aankomen dat de uitslag zo snel al binnen was, heb er dus niet eens om kunnen stressen. Na het telefoontje straalden mijn man & ik van oor tot oor.
* Nevenbevindingen wou ik trouwens eerst wel, maar na wat uitleg toch er niet voor gekozen. De reden: ze gaven aan dat als ze wat hebben gevonden(chromosoom teveel bijv.) dan kan het in de baby zitten, in de navelstreng, of in mij (maar uit het zich niet) Dan volgen er 6 weken ongeveer aan onderzoeken, en heb je veel onzekerheid/stress, en na het lezen online zag ik ook verhalen dat er uiteindelijk niks mis was. Dit is wat mij verteld is in elk geval.

Oh en de combinatietest is minder betrouwbaar, en maar €5 prijs verschil (had die €5 extra wel over voor een betrouwbaardere test) ;-)

Ik heb bij beide kindjes de nipt gekozen. Bij mijn oudste nog in België omdat de nipt toen nog niet in nl beschikbaar was. Bij de jongste inclusief nevenbevindingen. 
De combinatie test heb ik niet gedaan. Ik kon zelf niets met de uitslag. Wat als het 25% kans is, of 200%. Dat was voor mij niet voldoende. Ik wilde meer zekerheid, maar hoefde geen 100% garantie. 
Mijn advies is bedenk vooraf goed wat je wil met de uitkomst. Succes met de keuze.

Hai Moowtje, ik heb afgelopen zaterdag de uitslag van de Nipt incl. nevenbevindingen en gelukkig alles was goed. Het duurde iets langer dan een week dat ik de uitslag binnen had dus best snel. Wel was ik erg zenuwachtig de avond meteen al nadat ik bloed had laten prikken. 24/7 piekerde ik erover met de gedachte wat als? Maar achteraf gezien ben ik erg blij en opgelucht dat ze deze afwijkingen in ieder geval hebben kunnen uitsluiten. Het is echt een eigen keuze. Heel veel succes met het maken van die keuze. Liefs Zoë

Mijn partner en ik kunnen het er niet over eens worden. Hij wil wel graag de NIPT laten doen, ik liever niet. Ik wil gewoon van mn zwangerschap genieten en elk kind is welkom. 
We moeten het over 2 weken laten weten aan de vk, hij zegt dat we er wel uit gaan komen, maar ik zie het niet zo snel gebeuren. We zijn beide erg koppig. 
Zucht. Hoe los je zoiets nou op?

Seveneleven: vervelend dat jullie er niet echt samen uitkomen. Ik wou het graag maar mijn man vond het niet persé nodig. Maar omdat ik het wilde moest ik het gewoon doen van hem. 
Je kan de test doen, en MOCHT er wat uitkomen, kunnen jullie je in elk geval voorbereiden. Zo kun je het misschien ook zien. 
Je kan dan kiezen zonder de nevenbevingen, worden er maar 3 onderzocht, kans is vaak klein dat er wat uitkomt. 
En als je het echt niet wil, zou ik het goed bespreken met je man, jullie moeten er ten slotte toch samen uit komen. :)

Ik heb niet alle reacties gelezen maar wij hebben het niet gedaan. Allemaal een beetje dezelfde redenen zoals 'MWH' en 'Citrus' als 1 van de eerste berichten schreven. 
Wij zijn verder gewoon gezond en er zijn nauwelijks ziektes in de families. Ik ben wel erg gevoelig voor stress en dit is gewoon te stressvol. 
Succes met jullie keuze. 

Terug
Bovenaan